23948sdkhjf

En doldis på den globala marknaden

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Jag kliver av tåget i Billeberga, en liten by i Svalövs kommun i nordvästra Skåne.

I dag bor drygt 1 000 människor i byn. Det är helt öde när jag står på perrongen och tittar bort mot det före detta stationshuset. Jag letar efter företaget 3C, Corrosion Control Company AB, som företagets vd Daniel Hermansson har berättat har sina lokaler just i stationshuset. Men det finns ingen skylt, inte ens en liten logga.

Läs också: Käppalaverkets 150 meter höga skorsten spricker

Jag smyger in genom en öppen dörr på ena gaveln. Jodå, här håller 3C till upplyser mig en kvinna som sitter bakom ett skrivbord.

Så jag går in i väntsalen, där biljettluckan, SJ-skyltar och tidtabeller från 1960-talet finns kvar som om huset fortfarande var i SJ:s ägo. Det enda som inte stämmer är en spiraltrappa i ena hörnet av salen. Den satte 3C in när de tog över fastigheten, upplyser mig vd Daniel Hermansson när han kommer ner för trappan.

 

I den gamla stinsbostaden på ovanvåningen tar jag företagets förre vd, Björn Lindell, i hand. Det var han som grundade 3C för 23 år sedan.

Läs också: Ytskydd för betong med lägre koldioxidutsläpp

Byggnadens anonyma yttre matchar väl 3C:s företagsfilosofi, inser jag efter några minuters samtal. Företaget har inte satsat många kronor på marknadsföring i Sverige och en sökning i Mediearkivet ger inte många träffar.

Trots detta är 3C ett känt namn utomlands. De har riktigt stora kunder i alla världsdelar förutom i USA. Kunderna är till stor del kraftproducenter som behöver skydda armeringen i sina kylvattenanläggningar mot korrosion orsakad av inträngande klorider. 3C levererar katodiskt skydd.

- I Singapore har vi skyddat många anläggningar och efter hand befäst en stor marknadsandel, säger Björn Lindell.

Men hur är det möjligt med sådana framgångar, utan marknadsföring? undrar jag.

Läs också: Vinner kontrakt inom ytbehandling

- Vi lever på ryktet. Nyheten om oss sprids via munmotmun-metoden.

Men har ni inga konkurrenter som erbjuder katodiskt korrosionsskydd?

- Det finns många som säger ”jag kan också”, men i själva verket är det väldigt få som kan.

 

Läs också: 50 år längre - med ytskydd

Det mest uppseendeväckande jobbet i Singapore var när tunnelbanan hade problem med vagabonderande el. 3C konstruerade en unik lösning, med delvis Asea-komponenter, för att leda tillbaka strömmarna.

- I dag har vi mycket jobb i Saudiarabien. Ett bolag ska bygga ett nytt huvudkontor på betongpelare. I marken finns skikt med saltvatten, för det är ett gammalt innanhav. Vattnet är mycket aggressivt. Så man bygger in katodiskt skydd och vi levererar likriktar- och övervakningsutrustningen.

I Sverige har 3C kunder som kärnkraftverk, hamnar, Trafikverket och p-husen på Blaiseholmen i Stockholm och under gamla konserthuset i Malmö.

- I Sverige är bostadsrättsföreningar de minsta kunderna och myndigheter de största, säger Daniel Hermansson.

Läs också: Ytskydd blir digitalt

 

Katodiskt korrosionsskydd är en elektrokemisk metod. När det gäller skydd av stålarmerad betong, fästs ett anodsystem på konstruktionen, som kopplas till en likriktare som förser anoden och armeringen med likström. Strömmen leds sedan tillbaka till likriktarens minuspol.

Anoderna gjuts antingen in i betongen eller täcks med sprutbetong. Anoderna anpassas till betongkonstruktionens beräknade livslängd – minst 25 år. Ju större yta som ska skyddas desto fler anoder behövs. Likriktaren, oftast en modulbyggd DC/AC-enhet, är vanligtvis väldigt liten. Den drivs av en AC/DC-modul.

Genom att ersätta det galvaniska element som uppstår mellan en offeranod en metallkonstruktion med en likriktare kan 3C få ut 20 gånger mer ström från anoderna. Men det kräver ett styrsystem och övervakning så att inte strömstyrkan skenar iväg. Vid rätt ström stoppas korrosionsprocessen i princip helt – förutsatt att drift och löpande underhåll sköts.

­-  Vi använder beprövad teknik, men den mekaniska designen och el-designen är vår egen. Vi har satsat mycket på elektronik och produktanpassning för att skyddssystemen ska passa in i kundernas speciella miljöer.

 

3C erbjuder kunderna fjärrövervakning via internet. På så vis kan personalen i Billeberga övervaka anläggningar i Mellanöstern, Sydost-Asien och Nya Zeeland, även om det är vanligast är att övervakningen är kopplad till kundernas egna system. Enbart i Saudiarabien förbereder man över 4 000 mätpunkter med fjärrövervakning. Det är svårt att fatta att det bara jobbar nio personer på 3. Katodiskt skydd kan vara en ekonomisk metod att förlänga livslängden på dyrbara konstruktioner i utsatta miljöer. Det kan innebära en högre investeringskostnad, men ger på längre sikt ekonomiska fördelar genom en ökad livslängd med färre driftstopp och reparationer.

- Alternativet – att designa konstruktioner med kortare livslängd – belastar både ekonomi och miljö mycket mer. Ölandsbron är ett bra exempel på när man har valt att renovera med katodiskt skydd istället för att tillverka nya kantbalkar, säger Daniel Hermansson.

Christer Åkerlundh

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu grundas för västsvensk vindkraft

”Det är ju på håret – allt måste klaffa”

Viruset, vindarna men framförallt klockan. Trafikverket har många motståndare när upprustningen av getingmidjan går in i ett kritiskt skede i sommar.

Peabs första beläggningsavtal med Sollentuna

Peab asfalterar i Vallentuna

E-utbildning i byggetik

Med målet att sprida grundläggande kunskaper om korruptionsbekämpning, mångfald och sund konkurrens lanserar nu Samhällsbyggnadssektorns etiska råd en kostnadsfri e-utbildning som tar cirka 20 minuter att genomföra.

NCC avyttrar dansk vägverksamhet

NCC går vidare i avvecklingen av sin Road Service-division genom att avyttra verksamheten i Danmark till det danska entreprenadföretaget Arkil.

Nyhetsbrev

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173