23948sdkhjf

"Vi är inte rädda för att prova något nytt"

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Att vara nyfiken i en strut har blivit ett framgångsrecept för Amas Svenska AB.

Enköping. 2019 är på många sätt ett anmärkningsvärt år för Amas Svenska AB.

Läs också: Skräddarsytt för bättre service

Verksamheten flyttas till exempel till nya och betydligt större lokaler, och för första gången på länge har företaget en siktskopa i sortimentet.

Ägaren Ulf Dolfei kan dessutom se tillbaka på 30 spännande år – 1989 gjorde han sin första arbetsdag på det som då var precis det namnet antyder – en svensk avknoppning av norska Ankerlökken Maskin AS.

Det norska företaget sålde demoleringsutrustning i Norge och såg möjligheter även i Sverige.

Samma tanke hade Bo Eriksson, som sålt Roxon (nuvarande Rammer) på Kone. De två fann varandra och det norsksvenska samarbetet resulterade i Amas Svenska AB.

Läs också: Sebastian slängde silkesvantarna

Ulf Dolfei fanns inte med i bilden då. Han sålde och servade motorer på en marinmekanisk verkstad i Enköping.

Han var dessutom skidlärare – åt en av Bo Erikssons söner.

– Han började tjata om att jag skulle börja på Amas, men jag sa nej, minns Ulf Dolfei.

Året därpå föll han till föga och i augusti 1989 började han som säljare i det norsksvenska bolaget.

– Vi sålde Furukawas hydraulhammare redan då, direktimporterade från Tokyo.

Företaget sålde också krossar och efter en tid värvades Bo Eriksson till leverantören Svedala.

Amas Svenska stod utan vd, företaget vacklade under en tid och efter något år erbjöd sig Ulf Dolfei att göra en insats.

– Jag sa att jag kunde köra själv.

Uppgiften var diger – att driva verksamheten vidare under krisåren i början av 1990-talet.

– Jag köpte, sålde, servade och bokförde, ett år hade jag 13 000 körda mil, minns han.

– Men vi gick bra! Vi hade ju vår kundkrets och jag fick bra stöd av norrmännen som hjälpte mig att hålla ett bra lager.

Efter två års soloåkning fick han en kollega – Magnus Uppsten som fortfarande arbetar i företaget och som också kan fira 2019.

– Jag började i augusti 1994 – det är 25 år!

Radarparet finns fortfarande kvar i bolaget som sedan 15 år tillbaka dessutom ägs av Ulf Dolfei.

– Jag har köpt in mig lite i taget – till slut var jag ensam ägare.

Dagens Amas Svenska AB har åtta anställda och säljer utrustning för demolering, fräsning och anläggning.

Basen är fortfarande hydraulhammare från japanska Furukawa. Fredrik Eriksson, som ansvarar för marknadsföring och backoffice, noterar dock att de senaste åren inneburit ett uppsving för Simex asfaltsfräsar.

– Det blir mer också mer och mer fräsning för fiber.

Ledstjärnan under alla år har varit att alltid våga prova något nytt.

– Vi är nyfikna allihopa och en del av det vi hittat blir kvar i sortimentet, annat blir inte det, säger Ulf Dolfei.

Amas Svenska förklarar dessutom gärna för tillverkarna hur deras produkter kan förbättras.

Ett exempel är Simex, deras spårfräsar fanns bara för kompaktlastare men det var ju snävt tänkt, tyckte Amas.

– Skidsteers i all ära, men då måste man ju ha en maskin till – i Sverige har vi snabbfästen och grävmaskiner, det är mycket smidigare om fräsen kan sättas på en grävmaskin, säger Ulf Dolfei.

Simex ordnade faktiskt grävmaskinsfräsar och även Furukawa har tagit till sig Enköpingsföretagets förslag.

– I Sverige konkurrerar deras hydraulhammare med Sandvik och Epiroc och vår svenska granit är tuff – därför ville vi få dem att förstå att här krävs det riktigt hårda hammare, förklarar Ulf Dolfei.

– De har varit mycket lyhörda – vi har fått de hammare vi behöver.

Även Amas måste vifta med öronen när kunderna talar.

– Vi säljer inte en produkt, vi säljer en lösning, då måste vi veta vad kunderna behöver.

Ett exempel är Rotastar, den brittiska siktskopan som, efter noggranna tester, landade i Amas sortiment så sent som i våras.

– Vi sålde Alluskopan i tio år, det var en fantastisk resa med Allu men när de startade ett eget bolag i Sverige skildes våra vägar, säger Ulf Dolfei.

Amas stod utan siktskopa, nu har brittiska Rotastar fyllt luckan.

– Det är fantastiskt roligt att ha en siktskopa igen, en som håller Amas-klass, säger Ulf Dolfei.

Amas ser också till att ”starta upp” alla produkter de säljer.

– Då kan både vi och kunden vara trygga med att allt fungerar.

– Vi dokumenterar också alla produkter, då kan vi se vad som hänt sedan sist – ofta vet vi mer än kunderna själva om hur våra produkter använts, säger Ulf Dolfei.

Företaget verkar i hela Sverige, Mälardalen är en särskilt het region, även Västkusten är en stark marknad men Amas har kunder från norr till söder.

Enligt Amas är Enköping det perfekta stället för att kunna tillgodose alla, oavsett var de bor.

– Får vi en order före klockan 13 har kunden den dagen därpå, i nödlägen kan vi ordna det även om ordern kommer klockan 16 – då kör vi ut med egen bil, det skulle inte gå om vi satt mitt i Stockholm, säger Ulf Dolfei.

Han konstaterar att verksamheten vuxit stadigt men att det inte innebär att han kan luta sig tillbaka.

– Man får inte bli nöjd, då kan man lika gärna gå hem och lägga sig.

Läs gärna mer här om hur Amas Svenska AB investerat 25 miljoner kronor i en ny anläggning, där större lokaler, noggrant anpassade för verksamheten, ska innebära snabbare och bättre service.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Amas | Amas Svenska AB
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Uppdaterad: Fabriksbrand nu släckt

Biomarkörer, salivprov och patientnära tester

Utredning om skatt på engångsartiklar

Halverad dödlighet bland infarktpatienter i hjärtskola

Eson Pac säljer i Schweiz

Silbersky vd för SJ Norge

Nyhetsbrev

En död i arbetsplatsolycka

Tolvtonnare med bra sikt

Liebherr har ett enormt utbud men även jättar har luckor att fylla ibland, och nu har de gjort just det.

Två rutinerade leverantörer blir NiceBoxes

JakeBox och Grycksbo Box går samman. Blir NiceBoxes, ledande i Norden på nischade förpackningar.

MTR Tech förvärvar Emtrain

Oron ökar för konjunkturnedgång

Får erkännande för plastminskande lösningar

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Inga interna brister vid olycka

Nya Tatran lastar mer

De ska korta vägen till marknaden

Swelife, Medtech4Health och EIT Health Scandinavia samarbetar för att stärka svensk life science och medicinteknik. Målet är att förkorta tiden till marknadsintroduktion för svenska innovationer.

Skopfrossa för Siljum

De får årliga reumatologipriset

Ny delägare ger nya möjligheter

Byggstart för världsunik fabrik

Bli den mest avancerade, automatiserade och flexibla fabriken inom robotindustrin globalt.

Plus

Utnyttja gruvorna smartare

Att utnyttja befintliga gruvor mer optimalt vill många. Allt fler blir även intresserade av att försöka utvinna mer ur nedlagda gruvor eller kanske från det gruvavfall som deponerats genom åren. Process Nordic presenterar här några exempel på vad som är på gång inom området.

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Ljusare tider för Oasmia

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

Nordlind till Skansen

Sportkläder av återvunnen havsplast vinner pris

Tre bolag blir ett

Intensivt driftuppdrag i södra Stockholm

Stänger övertecknad emission

Dahlsten tar över Transportföretagen

1

Livsviktigt fortsätta äta sin medicin

Varbergstunneln närmare byggstart

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

Hultafors Group satsar amerikanskt

3

Finns ingen specifik gay-gen

NCC bygger för 300 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.249