På väg mot världsklass

Under flera år har BillerudKorsnäs använt sig av IDCONs verktyg Bästa arbetssätt och regelbundet genomfört koncernövergripande underhållsauditar - dels två externa tillsammans med IDCON 2015 och 2018, dels två egna 2016 och 2017, baserade på IDCONs modell.
Auditarna är en revisionsmodell där företag ställer sig ett antal frågor för att ta reda på var de befinner sig i förhållande till det önskade läget. Svaren ger olika poäng och ringar in var det kan göras förbättringar. Arbetssättet är etablerat och används av flera företag. Utvärderingsmetoden baseras på Malcolm Baldrige kvalitetsmodell som är ett annat sätt att mäta sin verksamhet på.
Frågorna, 204 till antalet, är indelade i nio kategorier, nio processer om man så vill. De är: Ledning och Organisation, Kompetens, Förebyggande underhåll, Beredning och Schemaläggning, Eliminering av grundorsak, Teknisk databas, Reservdelar och materiel, Verktyg och Verkstäder, samt Anläggning, konstruktion och upphandling.
Under hösten och vintern 2018 tog vi fram två dokument.
- En driftsäkerhetsstrategi, som beskriver Vad vi vill uppnå och Varför, och ett dokument som beskriver Bästa arbetssätt, som talar om Hur vi ska vara för att nå världsklass, berättar Henning Ekström, underhållsexpert på BillerudKorsnäs.
I slutet av januari presenterades de två dokumenten för en stor del av koncernledningen och för brukscheferna, tillsammans med underhållscheferna på de fem bruken.
- Syftet med dokumenten är att beskriva hur vi vill jobba, vart vi vill nå och hur vi ska ta oss dit. Det är en målbild som nu kommuniceras ut i hela organisationen - både inom drift, underhåll och ledning.
Han fortsätter:
- Vi vill öka förståelsen för underhåll och underhållets processer, både inom den egna underhållsorganisationen, men även inom drift och produktion. Vi vill nå ut till alla - processoperatörer, mekaniker, elektriker och så vidare – med budskapet att vi behöver deras hjälp för att få ett underhåll i världsklass. Vi behöver operatörer som hjälper oss att inspektera anläggningen och som rapporterar fel, mekaniker och el/automation som utreder återkommande störningar i teknik och arbetsmodeller.
Dokumenten finns upptryckta i två publikationer. Det rör sig inte om några ”tegelstenar” – strategidokumentet exempelvis är inte på mer än fem sidor, med lättfattligt språk. För, som Henning Ekström säger: ”Vi vill ju att medarbetarna ska orka läsa dokumenten”.
I strategidokumentet finns bland annat en strategimodell för lönsam tillväxt och en utvecklingstrappa mot bästa arbetssätt.
- Under ett år ska vi göra nulägesbedömningar via audit, göra årsplaner, genomföra dem och sedan följa upp resultatet. Hur väl vi lyckas med Bästa arbetssätt mäter vi genom frågebatteriet i våra återkommande auditar.
Arbetsprocesser finns beskrivna, som till exempel att det ska vara tydliga rutiner, att allt ska dokumenteras väl och rätt verktyg användas. Ganska självklara saker egentligen, menar Henning Ekström, men det är utifrån dessa aspekter företagets framgångsresa mäts.
U&D: Saker förändras inte bara för att en underhållschef eller ledningen pekar med hela handen och säger ”Nu ska vi göra så här”. Hur kan ni vara säkra på att alla verkligen jobbar mot ert uppsatta mål?
- Det är vi inte. Det är därför vi har tagit fram de här dokumenten. Tanken med dokumenten är att vi ska vara tydliga och att vi ska kunna ha diskussioner och en dialog kring exempelvis vad ett bra förebyggande underhåll är eller vilka krav vi ställer på entreprenörer. Dokumenten ger både en målbild, men förklarar också var vi vill vara, i stället för att bara peka med hela handen.
Fem bruk använder nu dokumenten. Karlsborgs bruk, Gävle Bruk, Frövi bruk, Skärblacka bruk och Gruvöns bruk Tanken är att ta fram en tydlig kommunikationsplan och sedan genomföra workshops.
- De flesta bruken har haft workshopar och infoträffar inom både drift och underhåll för att sprida och diskutera innehållet. Tanken är även att ta fram en tydlig kommunikationsplan och ett koncernövergripande utbildningsmaterial.
Christer Åkerlundh