23948sdkhjf

Eldrivet radarpar för gruvan

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Även om eldrift blir allt vanligare bland mindre maskiner är det lätt att glömma att el varit ett vanligt alternativ för stora maskiner i många år. Liebherrs 210-tonnare R9200E måste definitivt betraktas som en av de större.

Liebherr visade som vanligt musklerna på Bauma. Det ska inte råda någon som helst tvekan om vilken tillverkare av entreprenadmaskiner som är störst i Tyskland. Och receptet är det sedvanliga – störst monter och publikmagneter modell större.

Den här gången kombinerades storlek dessutom med bränslebesparing och minskade utsläpp. Blickfånget bestod av det företaget beskriver som något av ett optimalt arbetsteam när stora massvolymer ska förflyttas inom främst gruvindustrin.

Knappast någon av mässans dryga 600 000 besökare missade företagets R9200E, en 210-tons bandgrävare som drivs med hjälp av en elmotor på 850 kilowatt (1 139 hästkrafter) i sällskap med den dieselelektriska tipptrucken T236 som har en egenvikt 180 ton och kapacitet att lasta 100 ton. Det innebär att grävaren behöver fem tag med den 12,5 kubikmeter stora skopan för att fylla tipptrucken. Det tar drygt en och en halv minut, enligt företaget, som anger lastcykeln till nästan 20 sekunder.

Bakom de båda maskinerna finns mer än 30 års erfarenhet av eldrivna maskiner och företaget lyfter inte bara fram de miljömässiga fördelarna med eldrift utan även de ekonomiska. Exempelvis för grävaren blir det förstås en avsevärd skillnad i bränslekostnad mellan elektriciteten och det konventionella fossila bränslet. Men samtidigt betonas att användaren också kan räkna med att underhållskostnaderna sjunker med upp till 25 procent samtidigt som livslängden ökar.

På grävmaskiner av den storleken är batterier ingen lösning utan det krävs konstant elförsörjning med hjälp av kabel – en kabel som lätt kan kapas på grund av grävarens rörelser. Därför har Liebherr utvecklat kabelrullar som ska säkerställa att kabeln med automatik håller rätt längd för att inte riskera att klippas av av larvbanden. Beroende på maskinmodell har kabelrullarna plats för mellan 245 och 300 meter kabel.

Även om den eldrivna grävaren hörde till de större pjäserna på mässan är den ändå en av de mindre i företagets sortiment av stora elgrävare som täcker intervallet mellan 130 och 800 ton.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nyhetsbrev

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144