23948sdkhjf

Allt fler kvinnor kör lastbil

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I dag är sju procent av Sveriges lastbilsförare kvinnor, men andelen ökar – och det behövs. Bedömningen är att det behövs cirka 50 000 nya lastbilsförare de närmaste tio åren.

Under 2019 utbildas 3 000–3 500 nya lastbilsförare sedan flera gymnasieskolor ökat antalet platser. Parallellt har regeringen avsatt medel till Komvux förarutbildning medan Arbetsförmedlingen dragit ner på antalet platser. Sammantaget innebär det att den brist på lastbilsförare som redan är akut blir ännu större.

För att klara tillgång och efterfrågan behövs sammanlagt 4 000 utbildningsplatser. Tyvärr har Arbetsförmedlingens utbildningar haft stora problem med kvaliteten, vilket gör att vissa deltagare riskerar att inte bli anställningsbara i slutändan, säger Lasse Holm, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA.

TYA har just släppt sin årliga trendindikator som tydligt visar att behovet av lastbilsförare är fortsatt mycket stort – till och med rekordstort, trots den lika märkbara som glädjande trenden att allt fler kvinnor söker sig till yrket.

I rapporten framgår att 44 procent av de tillfrågade åkeriföretagen behöver anställa det närmaste halvåret. Behovet anges till mer än 2 800 nya förare – därefter växer behovet ytterligare. Helårsbehovet bedöms uppgå till ungefär 6 000 förare. Enligt TYA var efterfrågan visserligen ännu högre 2018, men är den näst högsta sedan 2010.

Vår långsiktiga bedömning kvarstår. Det behövs 50 000 lastbilsförare i Sverige de närmaste tio åren. Vi ser visserligen en tendens till avmattning, men från en extremt hög nivå, säger Lasse Holm.

Av landets lastbilsförare är i dag cirka sju procent kvinnor. Högst andel kvinnliga förare finns i Jämtland/Västernorrland med tio procent. Lägst andel återfinns i Småland/Blekinge med fem procent. Under den senast tolvmånadersperioden har 7 153 förare rekryterats och av dessa var 860 kvinnor (tolv procent).

De senaste tre åren har vi sett en försiktig ökning av kvinnor som kör lastbil, men tittar man på gymnasieskolans transportutbildning är trenden tydlig, där utgör kvinnor i dag närmare 25 procent av eleverna, säger Lasse Holm.

Även på andra utbildningar ser det förhållandevis bra ut. Av deltagarna på förarutbildningarna på Komvux är 18 procent kvinnor och på Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsutbildningar till lastbilsförare är 16 procent kvinnor.

Rekryteringen till lastbilsföraryrket är av mycket stor betydelse för det moderna samhället. Oavsett hur angeläget det är att välja andra transportsätt, företrädesvis tåg, krävs någon form av lastfordon som kan frakta godset där det saknas spår. En följd kan bli tomma butikshyllor, men näringslivet drabbas på fler sätt, vilket kan leda till svårläkta problem även på lång sikt.

När det saknas chaufförer kan åkerierna inte utnyttja alla sina bilar. Om tillverkningsindustrin inte får sina leveranser i tid kan det leda till minskad produktivitet och i förlängningen en stagnerad ekonomi, säger Lasse Holm.

Ett företag som jobbar aktivt med jämställdhet är Lindströms Transport i Luleå. Företagets driftchef Ann Liljeholm välkomnar utvecklingen med fler kvinnor i branschen.

Det är otroligt roligt och välbehövligt. Hos oss gör vi ingen skillnad på om du är kille eller tjej, om du är fysiskt stark eller inte. Det ska finnas förutsättningar att klara jobbet oavsett.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Uppdrag: rädda trolltallen

I 65 år har den så kallade trolltallen vid väg 522 i Enhörna varit fridlyst som naturminne. Hur stor del i beslutet som trädets eventuella medicinska krafter har framgår inte, men nu ska själva trädet genomgå en förebyggande kur för ett längre liv.

Plus

Räcker biomassan? - Innehåller flera artiklar - Del 1

Corona: JEC med flera event flyttas fram

Viruskaos i resebranschen

2

KTH-forskare: ”Nya stambanor ett måste”

Vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning.

Nyhetsbrev

Nu startar omröstningen

Nu startar den omröstning där Leveranstidningen Entreprenads läsare utser Sveriges snyggaste entreprenadmaskin. Lägg din röst och medverka till att ”rätt” maskin får ta emot hedersbetygelsen på Solvalla 4 juni.

Nya gripare ska passa nästan alla

”Fancluben är stor”

Publiken jublar när Grus Schakt river is på buckliga vintervägar – det rasslar bra i både stora och små öron när två hjullastare, ett tungblad och en multiskopa röjer loss på smågatorna.

Designa och beställ online

Höjdartrick av Volvo

Fyra lastbilar staplade på varandra, och en vd på toppen – Volvo Lastvagnar går på höjden i sin senaste lanseringsfilm.

Toppen och botten i Kollektivtrafiksverige

Kollektivtrafiken men marknadsandelarna skiljer sig rejält åt mellan regionerna – men hög marknadsandel hänger inte alls ihop med kundnöjdhet, det visar Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern 2019.

Masstransport på hög nivå

Norra Europas mest moderna och effektiva återvinningsanläggning. Så beskriver DA Mattsson sin etablering i Upplands Väsby där det senaste tillskottet är en högeffektiv norsk bandtransportör som förflyttar valda fraktioner från tvättanläggningen till ett lika flexibelt som omfångsrikt höglager.

Hopp om elektrifierad järnväg i Västerbotten

Corona: Italiens maskinindustri känner oro

”Orimliga krav på yrkeslärare”

SAS startar lågprisbolag

Mobil HVO-mack gillas av byggare

Den mobila HVO-macken i framväxande Ebbepark i Linköping har tagits emot väl av byggentreprenörerna på området. Under de första sex månaderna tankades 27 671 liter fossilfri HVO-diesel, vilket kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

1

Varsel vid Lundins

Vägarnas syndabockar

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096