23948sdkhjf

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Detta speciallager väger cirka 4,7 ton och har en ytterdiameter på 1 900 millimeter, en borrdiameter på 1 500 millimeter och en höjd av 600 millimeter.

Läs också: Nya kullager förlängde livslängden

Lagret ska användas på ett mudderverk som designades och byggdes av Royal IHC, ett holländskt företag som specialiserat sig på utrustning, fartyg och tjänster för offshore, muddring och våta gruvmarknader.

Mudderverket sätts på ett arbetsfartyg, med eller utan egen drift, som tar bort fasta material från botten av vattnet. Vakuum används för att lyfta stenar och transportera dem till stranden via exempelvis flytande rörledningar. Belastningen är stor vid anslutningen mellan rörledningen och fartyget, så ett sfäriskt glidlager är monterat på skrovet och stöder de roterande rörelser som äger rum mellan skrovet och rörledningen. På grundval av dessa krav designades det speciella lagret.

Tack vare Schaefflers höga kompetens inom applikationsteknik, design och produktion, i kombination med ett nära samarbete med Royal IHC, var det möjligt att producera lagret enligt kundens krav på rekordtiden tre månader.

Att utforma speciallagret var inte den enda stora utmaningen som Schaefflers experter mötte - att producera det var också mycket krävande. De chockbelastningar som applikationen kommer att utsättas för innebar att inner- och yttreringarna måste göras i en enda konstruktion.

Läs också: SKF förnyar samarbetet

Lagret måste eliminera kantspänningarna som uppstår. Eftersom krafterna endast verkar på en sida, designades kullagret asymmetriskt, vilket möjliggör viktiga besparingar med avseende på rymd och vikt.

För att säkerställa en lång livslängd och lågt slitage skapade Schaeffler ett speciellt spårsystem för smörjning som är utformat på ett sådant sätt att fettet fördelas jämnt även under små svängningsrörelser på cirka 20 grader, vilket garanterar optimal smörjning.

Eftersom driftsförhållandena i offshore-applikationer också kräver speciellt skydd mot korrosion, belades glidytorna på lagret med en beprövad smörjlack, som säkerställer att ingen metallisk kontakt uppstår mellan inner- och yttrerringen, även i händelse av otillräcklig smörjning. Smörjning med fett innebär också att lagret är skyddat mot korrosion.

Mer om: kullager | Schaeffler
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Nyhetsbrev

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Norrländska cancerbolaget får ny vd

Fjärrstyrda lastare kan revolutionera virkeshantering

Fjärrstyrda lastmaskiner kan effektivisera arbetet på virkesterminaler. Den övertygelsen står bakom ett utvecklingsprojekt där bland annat Mittuniversitetet, Volvo och SCA samarbetar med målet att samma operatör ska kunna ta hand om lastning och lossning på flera virkesterminaler.

Säkrare i gruvan med sydafrikansk hjälp

Gruvbrytning och tunneldrivning under jord ska bli ännu säkrare i Sverige, lovar Epiroc, som nu lanserar sydafrikanska New Concept Mining på den svenska marknaden – ett nyligen förvärvat företag som specialiserat på främst bergförstärkning i tuffa miljöer.

Så hamnade matavfall i fokus

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln.

"Det är en helt fantastisk spont"

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133