23948sdkhjf

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Detta speciallager väger cirka 4,7 ton och har en ytterdiameter på 1 900 millimeter, en borrdiameter på 1 500 millimeter och en höjd av 600 millimeter.

Läs också: SKF anklagas för kartellbildning

Lagret ska användas på ett mudderverk som designades och byggdes av Royal IHC, ett holländskt företag som specialiserat sig på utrustning, fartyg och tjänster för offshore, muddring och våta gruvmarknader.

Mudderverket sätts på ett arbetsfartyg, med eller utan egen drift, som tar bort fasta material från botten av vattnet. Vakuum används för att lyfta stenar och transportera dem till stranden via exempelvis flytande rörledningar. Belastningen är stor vid anslutningen mellan rörledningen och fartyget, så ett sfäriskt glidlager är monterat på skrovet och stöder de roterande rörelser som äger rum mellan skrovet och rörledningen. På grundval av dessa krav designades det speciella lagret.

Tack vare Schaefflers höga kompetens inom applikationsteknik, design och produktion, i kombination med ett nära samarbete med Royal IHC, var det möjligt att producera lagret enligt kundens krav på rekordtiden tre månader.

Att utforma speciallagret var inte den enda stora utmaningen som Schaefflers experter mötte - att producera det var också mycket krävande. De chockbelastningar som applikationen kommer att utsättas för innebar att inner- och yttreringarna måste göras i en enda konstruktion.

Läs också: Nya kullager förlängde livslängden

Lagret måste eliminera kantspänningarna som uppstår. Eftersom krafterna endast verkar på en sida, designades kullagret asymmetriskt, vilket möjliggör viktiga besparingar med avseende på rymd och vikt.

För att säkerställa en lång livslängd och lågt slitage skapade Schaeffler ett speciellt spårsystem för smörjning som är utformat på ett sådant sätt att fettet fördelas jämnt även under små svängningsrörelser på cirka 20 grader, vilket garanterar optimal smörjning.

Eftersom driftsförhållandena i offshore-applikationer också kräver speciellt skydd mot korrosion, belades glidytorna på lagret med en beprövad smörjlack, som säkerställer att ingen metallisk kontakt uppstår mellan inner- och yttrerringen, även i händelse av otillräcklig smörjning. Smörjning med fett innebär också att lagret är skyddat mot korrosion.

Mer om: kullager | Schaeffler
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvärstopp för Göta Kanal

Idag startar den – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Convid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Nyhetsbrev

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172