23948sdkhjf

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Detta speciallager väger cirka 4,7 ton och har en ytterdiameter på 1 900 millimeter, en borrdiameter på 1 500 millimeter och en höjd av 600 millimeter.

Läs också: SKF anklagas för kartellbildning

Lagret ska användas på ett mudderverk som designades och byggdes av Royal IHC, ett holländskt företag som specialiserat sig på utrustning, fartyg och tjänster för offshore, muddring och våta gruvmarknader.

Mudderverket sätts på ett arbetsfartyg, med eller utan egen drift, som tar bort fasta material från botten av vattnet. Vakuum används för att lyfta stenar och transportera dem till stranden via exempelvis flytande rörledningar. Belastningen är stor vid anslutningen mellan rörledningen och fartyget, så ett sfäriskt glidlager är monterat på skrovet och stöder de roterande rörelser som äger rum mellan skrovet och rörledningen. På grundval av dessa krav designades det speciella lagret.

Tack vare Schaefflers höga kompetens inom applikationsteknik, design och produktion, i kombination med ett nära samarbete med Royal IHC, var det möjligt att producera lagret enligt kundens krav på rekordtiden tre månader.

Att utforma speciallagret var inte den enda stora utmaningen som Schaefflers experter mötte - att producera det var också mycket krävande. De chockbelastningar som applikationen kommer att utsättas för innebar att inner- och yttreringarna måste göras i en enda konstruktion.

Läs också: Nya kullager förlängde livslängden

Lagret måste eliminera kantspänningarna som uppstår. Eftersom krafterna endast verkar på en sida, designades kullagret asymmetriskt, vilket möjliggör viktiga besparingar med avseende på rymd och vikt.

För att säkerställa en lång livslängd och lågt slitage skapade Schaeffler ett speciellt spårsystem för smörjning som är utformat på ett sådant sätt att fettet fördelas jämnt även under små svängningsrörelser på cirka 20 grader, vilket garanterar optimal smörjning.

Eftersom driftsförhållandena i offshore-applikationer också kräver speciellt skydd mot korrosion, belades glidytorna på lagret med en beprövad smörjlack, som säkerställer att ingen metallisk kontakt uppstår mellan inner- och yttrerringen, även i händelse av otillräcklig smörjning. Smörjning med fett innebär också att lagret är skyddat mot korrosion.

Mer om: kullager | Schaeffler
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona: JEC med flera event flyttas fram

Viruskaos i resebranschen

1

KTH-forskare: ”Nya stambanor ett måste”

Vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning.

Nu startar omröstningen

Nu startar den omröstning där Leveranstidningen Entreprenads läsare utser Sveriges snyggaste entreprenadmaskin. Lägg din röst och medverka till att ”rätt” maskin får ta emot hedersbetygelsen på Solvalla 4 juni.

Nya gripare ska passa nästan alla

Nyhetsbrev

”Fancluben är stor”

Publiken jublar när Grus Schakt river is på buckliga vintervägar – det rasslar bra i både stora och små öron när två hjullastare, ett tungblad och en multiskopa röjer loss på smågatorna.

Designa och beställ online

Höjdartrick av Volvo

Fyra lastbilar staplade på varandra, och en vd på toppen – Volvo Lastvagnar går på höjden i sin senaste lanseringsfilm.

Toppen och botten i Kollektivtrafiksverige

Kollektivtrafiken men marknadsandelarna skiljer sig rejält åt mellan regionerna – men hög marknadsandel hänger inte alls ihop med kundnöjdhet, det visar Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern 2019.

Masstransport på hög nivå

Norra Europas mest moderna och effektiva återvinningsanläggning. Så beskriver DA Mattsson sin etablering i Upplands Väsby där det senaste tillskottet är en högeffektiv norsk bandtransportör som förflyttar valda fraktioner från tvättanläggningen till ett lika flexibelt som omfångsrikt höglager.

Hopp om elektrifierad järnväg i Västerbotten

Corona: Italiens maskinindustri känner oro

”Orimliga krav på yrkeslärare”

SAS startar lågprisbolag

Mobil HVO-mack gillas av byggare

Den mobila HVO-macken i framväxande Ebbepark i Linköping har tagits emot väl av byggentreprenörerna på området. Under de första sex månaderna tankades 27 671 liter fossilfri HVO-diesel, vilket kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

1

Varsel vid Lundins

Vägarnas syndabockar

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Kunskapsbrister leder till onödiga dödsfall

Bristande kunskaper, medveten försummelse eller fel på utrustning och maskiner är några faktorer som Arbetsmiljöverket lyfter fram som tänkbara orsaker till dödsfall på de svenska arbetsplatserna.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096