23948sdkhjf

Genombrott för NCC

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Strax före semestrarna fick den färöiska transportministern Heðin Mortensen detonera den sprängladdning som innebar genomslaget av Eysturoy-tunnelns 11,2 kilometer långa huvudgren.

Genomslaget kom som planerat 27 månader efter det att NCC påbörjade tunnelbygget i januari 2017. Kontraktet är uppdelat i två delprojekt som totalt omfattar två vägtunnlar och den första rondell som byggs under Atlantens vatten. Allt till en kostnad på motsvarande 2,7 miljarder kronor.

Projektet syftar i första hand till att förbättra vägstandarden på Färöarna och underlätta för befolkningen på ett flertal orter att ta sig till och från huvudorten Torshavn. Enligt planerna ska Eysturoy-tunneln invigas vid nyår 2020/2021 då huvudorten ska vara ansluten till vägnätet på båda sidor av Skálafjørðurviken.

Fram till dess ska tunneln färdigställas samtidigt som arbetet också påbörjats med den andra fasen av det färöiska kontraktet, det vill säga byggandet av den 10,5 kilometer långa Sandøy-tunneln som kommer att sträcka sig mellan Gamlarætt på ön Streymoy till Traðardalur på Sandøy när den är färdigställd 2023.

Projektet beskrivs som den största investering i infrastruktur som hittills gjorts på Färöarna. Dels ska de nya tunnlarna öka säkerheten och dels korta restiderna för att föra samhälle, näringsliv och människor närmare varandra. Exempelvis kortas körsträckan mellan Torshavn och staden Strendur från 55 kilometer till 17 kilometer.

Läs mer om projektet här

Men uppgiften är inte helt enkel. Trots att vägbanan som mest lutar fem grader hamnar tunnlarnas lägsta punkt ändå 187 meter under havsytan. Dessutom drivs tunnlarna genom vulkanisk bergart, vilket kräver jämförelsevis täta kontroller under byggandet.

Bland annat ställs högre krav än vanligt på korrosionsskyddade bultar och betong med hög beständighet. Tunnelns djup och längd medför också stora utmaningar när det gäller transporter, ventilation och vatten.

– Tunneln krävde betydligt mer injektering än vad som är normalt för andra tunnlar på Färöarna – 7 500 ton skiktinjekteringsbruk för att vara exakt. Teamen har gjort ett utmärkt jobb. NCC har också fått bekämpa en zon med mycket dålig bergkvalitet, säger projektledaren Alf Helge Tollefsen från NCC Infrastructure.

För Teitur Samuelsen, vd hos beställaren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som är helägt av landstinget på Färöarna, var genomslaget viktigt.

– I och med det var den geologiska risken i projektet borta. Projektet är väldigt betydelsefullt för det färöiska samhället och därför är det viktigt att vi kunnat eliminera den risken och dessutom att det gjorts inom tidplanen, säger Teitur Samuelsen.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Ledare: Våga lätta på gasen

Nyhetsbrev

Busstorget till Bålsta!

De förstärker Bellmans styrelse

Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen

– Sveriges läkare har fått nog. Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen, säger förbundets ordförande Heidi Stensmyren. Det är de dåliga möjligheterna till fortbildning som ligger till grund för anmälan.

19 dog i septembertrafiken

KS först med ny cancerbehandling

Hon tar över den fordonsstrategiska ratten

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

Är vården redo för extrem fetma?

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Årslång nolla i Nokians olycksstatistik

I september i år konstaterade företagsledningen på Nokian Heavy Tyres att företaget klarat sig ett helt år utan att det skett en enda arbetsplatsolycka som lett till frånvaro.

Stora Enso lanserar kartongtuben

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Plats för lek ska lyfta bostadsområde

Hinderbanor, studsmattor, kickbike- och parkourbanor är bara några av de attraktioner som ska locka barn och ungdomar till den jättelika lekplats som ska stå klar till sommaren i Landskrona.

Plus

De skådar in i kristallkulan

Vi har besökt PiiA Summit och spanat in vad som händer i forskningsfronten inom processindustrins arbete med IT och automation.

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Bukfetma farligare för kvinnor än män

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141