23948sdkhjf

Rotorsegel för Scandlines

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Scandlines investerar i vindpropulsionsteknologi ombord på M/V Copenhagen för att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp genom att installera Norsepowers Rotor Sail Solution ombord på hybridfärjan.

Rederiet har tecknat ett avtal med Norsepower Oy Ltd, ett cleantechföretag som är banbrytande inom modern vindpropulsionsteknik. Enligt avtalet installeras Norsepowers rotorsregel ombord på M/V Copenhagen, en hybrid-passagerarfärja.

 MV/Copenhagen, som trafikerar linjen mellan Rostock i Tyskland och Gedser i Danmark, tillhör världens största flotta av hybridfärjor, som kombinerar dieselmotorer med batterikraft. Sedan 2013 har Scandlines investerat mer än 3,2 miljarder kronor i byggande av nya hybridfärjor och konvertering av  konventionella dieseldrivna fartyg till hybridfärjor. Med Norsepowers teknik kommer fartyget att ytterligare minska sina utsläpp.

Norsepowers rotorsegel är en moderniserad version av Flettner-rotorn - en roterande cylinder som utnyttjar Magnus-effekten för att låta vindkraften driva ett fartyg. Tekniken har varit ”bortglömd” i decennier, men nu är den tillbaka i moderniserad form och ett annat rederi som opererar i norra Östersjön installerade sin första rotor 2018, läs mer om det HÄR!

Det här är världens andra dokumenterade och kommersiellt operativa vindpropulsionsteknik inom sjöfarten. När vindförhållandena är gynnsamma kan fartyget minska på motoreffekten vilket minskar utsläppen - samtidigt ger rotorseglet den kraft som krävs för att bibehålla hastighet och resetid. Eftersom rotorseglet genererar extra kraft med hjälp av vind är lösningen kompatibel med alla andra utsläppsbesparande teknologier.

Rutten mellan Gedser i norr och Rostock i söder är nästan vinkelrät mot den rådande vinden från väster. Detta ger Scandlines gynnsamma förhållanden för att använda rotorsegel på färjan.

Förberedelserna för eftermontering av rotorseglet inleds i november 2019, medan installationen är planerad till andra kvartalet 2020. M/V Copenhagen kommer att utrustas med ett stort Norsepower rotorsegel som är 30 meter högt och 5 meter i diameter.

-- Genom att installera ett rotorsegel kan vi minska koldioxidutsläppen på rutten Rostock-Gedser med fyra till fem procent, säger Scandlines vd Søren Poulsgaard Jensen.

NABU, den tyska organisationen för natur- och biodiversitetsskydd, är nöjd med Scandlines beslut att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp:

-- NABU välkomnar Scandlines olika insatser för hållbar sjöfart. Med rotorer utöver hybrider sätter företaget nya standarder när det gäller att integrera olika tekniska lösningar för att minska klimat- och luftföroreningsutsläpp. För att uppnå klimatmålen i Parisavtalet behövs mer företagsansvar från andra rederier, säger Malte Siegert, chef för miljöpolitiken vid NABU.

-- Som ett ledande företag inom Cleantech är vi stolta över att samarbeta med Scandlines. Vår målsättning är nya moderna lösningar för sjöfarten i hela världen med hjälp av vindkraft. Samtidigt stöder vi sjöfartens övergång till en koldioxidutsläppsfri framtid, säger Tuomas Riski, vd vid Norsepower.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Och vinnarna är...

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Nyhetsbrev

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Ännu ett klartecken för utbyggt slutförvar

Nu har även Mark- och miljödomstolen tillstyrkt SKB:s ansökan om att bygga ut det existerande slutförvaret för låg- och medelaktivt drift- och rivningsavfall från de svenska kärnkraftverken, SFR, i Forsmark.

Peab helägare i stombyggare

Smidmek, som redan är en väsentlig del i Peabs utbud av bland annat förtillverkade stommar i stål och betong ägs nu i sin helhet av Peab.

Mer avgaser vid bostaden ökar risken för stroke

Höga halter av trafikavgaser vid bostaden ökar risken för stroke. Nu har forskare vid bland annat Karolinska Institutet visat att det tidigare kända sambandet gäller även i miljöer där luftföroreningarna anses vara låga generellt.

Julklappstips avdelning hårda paket

AR Packaging förvärvar inom hälsa och skönhet

1

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Årets Eldsjäl 2019

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112