23948sdkhjf

Rotorsegel för Scandlines

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Scandlines investerar i vindpropulsionsteknologi ombord på M/V Copenhagen för att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp genom att installera Norsepowers Rotor Sail Solution ombord på hybridfärjan.

Rederiet har tecknat ett avtal med Norsepower Oy Ltd, ett cleantechföretag som är banbrytande inom modern vindpropulsionsteknik. Enligt avtalet installeras Norsepowers rotorsregel ombord på M/V Copenhagen, en hybrid-passagerarfärja.

 MV/Copenhagen, som trafikerar linjen mellan Rostock i Tyskland och Gedser i Danmark, tillhör världens största flotta av hybridfärjor, som kombinerar dieselmotorer med batterikraft. Sedan 2013 har Scandlines investerat mer än 3,2 miljarder kronor i byggande av nya hybridfärjor och konvertering av  konventionella dieseldrivna fartyg till hybridfärjor. Med Norsepowers teknik kommer fartyget att ytterligare minska sina utsläpp.

Norsepowers rotorsegel är en moderniserad version av Flettner-rotorn - en roterande cylinder som utnyttjar Magnus-effekten för att låta vindkraften driva ett fartyg. Tekniken har varit ”bortglömd” i decennier, men nu är den tillbaka i moderniserad form och ett annat rederi som opererar i norra Östersjön installerade sin första rotor 2018, läs mer om det HÄR!

Det här är världens andra dokumenterade och kommersiellt operativa vindpropulsionsteknik inom sjöfarten. När vindförhållandena är gynnsamma kan fartyget minska på motoreffekten vilket minskar utsläppen - samtidigt ger rotorseglet den kraft som krävs för att bibehålla hastighet och resetid. Eftersom rotorseglet genererar extra kraft med hjälp av vind är lösningen kompatibel med alla andra utsläppsbesparande teknologier.

Rutten mellan Gedser i norr och Rostock i söder är nästan vinkelrät mot den rådande vinden från väster. Detta ger Scandlines gynnsamma förhållanden för att använda rotorsegel på färjan.

Förberedelserna för eftermontering av rotorseglet inleds i november 2019, medan installationen är planerad till andra kvartalet 2020. M/V Copenhagen kommer att utrustas med ett stort Norsepower rotorsegel som är 30 meter högt och 5 meter i diameter.

-- Genom att installera ett rotorsegel kan vi minska koldioxidutsläppen på rutten Rostock-Gedser med fyra till fem procent, säger Scandlines vd Søren Poulsgaard Jensen.

NABU, den tyska organisationen för natur- och biodiversitetsskydd, är nöjd med Scandlines beslut att ytterligare minska sina koldioxidutsläpp:

-- NABU välkomnar Scandlines olika insatser för hållbar sjöfart. Med rotorer utöver hybrider sätter företaget nya standarder när det gäller att integrera olika tekniska lösningar för att minska klimat- och luftföroreningsutsläpp. För att uppnå klimatmålen i Parisavtalet behövs mer företagsansvar från andra rederier, säger Malte Siegert, chef för miljöpolitiken vid NABU.

-- Som ett ledande företag inom Cleantech är vi stolta över att samarbeta med Scandlines. Vår målsättning är nya moderna lösningar för sjöfarten i hela världen med hjälp av vindkraft. Samtidigt stöder vi sjöfartens övergång till en koldioxidutsläppsfri framtid, säger Tuomas Riski, vd vid Norsepower.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare för tunga lyft

Nolato gör viktigt förvärv

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Nyhetsbrev

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11