23948sdkhjf

Svårt mäta trötthet

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

FORSKNING

Trötthet hos förare har under många år varit ett forskningsområde på VTI och forskarna har studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Nu går forskarna vidare och försöker hitta ett sätt att objektivt mäta förartrötthet med fysiologiska mätmetoder.

Syftet är att vi ska få en bättre förståelse för vad som händer i hjärnan när man är trött. Om vi lyckas utveckla ett tillförlitligt ”trötthetsfacit” kan det användas som måttstock när vi utvärderar hur bra olika motåtgärder fungerar, allt från frästa räfflor och att öppna ett fönster till de varningssystem som nu ska introduceras i våra bilar, säger Christer Ahlström, senior forskare på VTI.

EU har beslutat att från och med år 2022 ska nya bilmodeller utrustas med avancerade säkerhetssystem, däribland system som varnar för distraktion och trötthet.

Att mäta trötthet är dock svårt, mycket svårare än att mäta sömn. Sömn mäts relativt enkelt genom att undersöka hjärnans elektriska aktivitet med EEG. När vi somnar ändras den elektriska aktiviteten från svaga, oregelbundna och kaosartade signaler till starka och regelbundna vågor. För att mäta trötthet, stadiet mellan vakenhet och sömn, räcker det inte att tolka de regelbundna hjärnvågorna utan då måste man också förstå de kaosartade signalerna, och det är det som forskarna nu försöker göra.

Som trafikforskare är vi förstås intresserade av att mäta hjärnans aktivitet innan man somnar för när en förare väl har somnat är det för sent. Ett EEG från en vaken person består av en blandning av olika processer som pågår samtidigt i hjärnan, och det är helt omöjligt att reda ut vilken del av ett EEG som är resultatet av en specifik process, säger Christer Ahlström.

Om forskarna däremot upprepar en process flera gånger, till exempel genom att låta en person titta på en blinkande lampa, kan man ta fram en genomsnittskurva som visar hur hjärnan reagerar på just den blinkande lampan. En sådan mätning kallas Event Related Potential (ERP), på svenska ungefär händelserelaterad signal, och beroende på hur genomsnittkurvan ser ut kan man se hur bra hjärnan tar till sig information.

Men om man vill mäta trötthet hos en förare vill man inte använda blinkande lampor eftersom det kan störa föraren. Genom att låta 30 försökspersoner köra en given sträcka totalt sex gånger har forskarna istället kommit fram till att vanliga ögonrörelser kan fungera som stimulus vid ERP-mätningar. Tanken är att varje gång föraren flyttar blicken så måste hjärnan bearbeta vad ögonen ser. Med ERP-tekniken kan man då objektivt mäta hur bra hjärnan är på att ta till sig den nya visuella informationen. Vid en jämförelse mellan pigga och trötta förare såg forskarna att en trött hjärna reagerar långsammare och är sämre på att bearbeta det man ser. Försöken har gjorts i en av VTI:s avancerade körsimulatorer och nästa steg blir att se om metoden fungerar i verklig trafik också.

Det har inte ingått i projektet, men vi hoppas kunna få finansiering för att fortsätta med den här forskningen framöver och då ha försökspersoner som kör i verklig trafik, säger Christer Ahlström.

Fotnot. Projektet har varit ett samarbete med Volvo Cars och Mälardalens högskola och har finansierats av Vinnova inom programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation, FFI.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Ledare: Våga lätta på gasen

Nyhetsbrev

Busstorget till Bålsta!

De förstärker Bellmans styrelse

Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen

– Sveriges läkare har fått nog. Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen, säger förbundets ordförande Heidi Stensmyren. Det är de dåliga möjligheterna till fortbildning som ligger till grund för anmälan.

19 dog i septembertrafiken

KS först med ny cancerbehandling

Hon tar över den fordonsstrategiska ratten

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

Är vården redo för extrem fetma?

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Årslång nolla i Nokians olycksstatistik

I september i år konstaterade företagsledningen på Nokian Heavy Tyres att företaget klarat sig ett helt år utan att det skett en enda arbetsplatsolycka som lett till frånvaro.

Stora Enso lanserar kartongtuben

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Plats för lek ska lyfta bostadsområde

Hinderbanor, studsmattor, kickbike- och parkourbanor är bara några av de attraktioner som ska locka barn och ungdomar till den jättelika lekplats som ska stå klar till sommaren i Landskrona.

Plus

De skådar in i kristallkulan

Vi har besökt PiiA Summit och spanat in vad som händer i forskningsfronten inom processindustrins arbete med IT och automation.

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Bukfetma farligare för kvinnor än män

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158