23948sdkhjf

Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

| Av Jonas Siljeskär | Packnet | Tipsa redaktionen

Med anledning av att Coop nyligen beslutat att inte längre tillåta leveranser av fisk i frigolitlådor, ser vi på EPS Föreningen i Sverige ett behov av att lyfta frigolit ur en annan synvinkel.

Vi är helt eniga med Coop om att frigolit på avvägar som hamnar i naturen är skadligt och något som aktivt behöver motverkas. Men att sluta använda frigolit, som har flera miljömässiga fördelar, är inte en hållbar lösning utan riskerar istället att öka matsvinnet som konsekvens.

Tack vare den stora mängden stillastående luft isolerar frigolit effektivt mot både kyla och värme vilket är en förutsättning för att undvika svinn vid kyltransporter av livsmedel, inte minst fisk. Frigolit består nämligen av 98% luft, vilket gör det till ett unikt material och speciellt lämpat för exempelvis känsliga mattransporter. Den låga vikten möjliggör dessutom minimal energiförbrukning under transporter, och frigolitens stötdämpande egenskaper ser till så att livsmedlet som transporteras inte kommer till skada.

Det är såklart en utmanande balansgång när plastförpackningens matsvinnsreducerande egenskaper ställs mot problemen som plast i naturen orsakar, men EPS Föreningen anser att det är av största vikt att hitta en lösning som tar hänsyn till båda hållbarhetsaspekterna. Dessutom står frigolit för mindre än 1% av alla plastartiklar i naturen enligt den senaste COWI-rapporten. Idag återvinns nästan all frigolit i Sverige antigen till nytt material eller till energi men vi är inte nöjda förens 100% återvinns.

Överallt i världen är frigolit eftertraktat för återbruk och återvinning med ett ständigt stigande pris på frigolitprodukter. Ökad återvinning är därför både en miljömässigt och ekonomiskt hållbar lösning. Frigolit är nämligen miljövänligt på det sätt att det är fullt ut återvinningsbart om och om igen. Att välja plastfolierad wellpapp i stället för frigolit är dessutom ett sämre val. Sådan wellpapp kräver stora mängder energi och vatten för att återvinnas samt är en stor bidragande faktor till mikroplaster i naturen i och med att processvattnet innehåller microplaster som inte kan filteras.

En annan aspekt är att många fiskleverantörerna skickar sina produkter i frigolitemballage, vilket då skulle innebära att dessa packas om i wellpapp för leverans. Dessutom krävs mycket mer is vid livsmedelstransporter vilket ger ett tyngre emballage som resulterar i högre utsläpp av avgaser. EPS Föreningen vill se ökad återvinning för frigolit i Sverige tillsammans med tydligare mål och ett större ansvarstagande från svenska aktörer.

I Danmark har ett retursystem redan etablerats mellan dagligvaruhandeln och plastindustrin, så varför skulle inte ett liknande system kunna etableeras i Sverige? Genom ökad samverkan mellan politiken, producenter och handel kan vi tillsammans utveckla det svenska återvinningssystemet och se till att frigoliten tas hand om på bästa sätt för oss, livsmedlet och miljön. Jonas Siljeskär ordförande EPS Föreningen i Sverige i samarbete med NORDISKA EPS föreningarna.

Jonas Siljeskär, ordförande i EPS Föreningen i Sverige.

Under vinjetten Debatt presenterar Packmarknaden åsikter och ståndpunkter som respektive undertecknad skribent står för. Välkommen med Ditt bidrag!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona: JEC med flera event flyttas fram

Viruskaos i resebranschen

1

KTH-forskare: ”Nya stambanor ett måste”

Vill bli Sveriges första engångsfria stadskärna

Engångsförpackningar kan vara bekväma men slutresultatet blir stora mängder avfall och nedskräpning.

Nu startar omröstningen

Nu startar den omröstning där Leveranstidningen Entreprenads läsare utser Sveriges snyggaste entreprenadmaskin. Lägg din röst och medverka till att ”rätt” maskin får ta emot hedersbetygelsen på Solvalla 4 juni.

Nya gripare ska passa nästan alla

Nyhetsbrev

”Fancluben är stor”

Publiken jublar när Grus Schakt river is på buckliga vintervägar – det rasslar bra i både stora och små öron när två hjullastare, ett tungblad och en multiskopa röjer loss på smågatorna.

Designa och beställ online

Höjdartrick av Volvo

Fyra lastbilar staplade på varandra, och en vd på toppen – Volvo Lastvagnar går på höjden i sin senaste lanseringsfilm.

Toppen och botten i Kollektivtrafiksverige

Kollektivtrafiken men marknadsandelarna skiljer sig rejält åt mellan regionerna – men hög marknadsandel hänger inte alls ihop med kundnöjdhet, det visar Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern 2019.

Masstransport på hög nivå

Norra Europas mest moderna och effektiva återvinningsanläggning. Så beskriver DA Mattsson sin etablering i Upplands Väsby där det senaste tillskottet är en högeffektiv norsk bandtransportör som förflyttar valda fraktioner från tvättanläggningen till ett lika flexibelt som omfångsrikt höglager.

Hopp om elektrifierad järnväg i Västerbotten

Corona: Italiens maskinindustri känner oro

”Orimliga krav på yrkeslärare”

SAS startar lågprisbolag

Mobil HVO-mack gillas av byggare

Den mobila HVO-macken i framväxande Ebbepark i Linköping har tagits emot väl av byggentreprenörerna på området. Under de första sex månaderna tankades 27 671 liter fossilfri HVO-diesel, vilket kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

1

Varsel vid Lundins

Vägarnas syndabockar

Bättre och billigare kollektivtrafik

Med rätt styrmedel kan kollektivtrafiken bli både bättre, attraktivare och billigare. Det säger Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. På Kollektivtrafikdagen i Solna 13 maj berättar han om hur det ska gå till.

Skanska tar över vindkraftentreprenad

Öppet brev: Nysäter vindkraftspark – ett sorgligt exempel

Ett flertal maskinentreprenörer riskerar att tillsammans förlora mångmiljonbelopp sedan byggandet av Nysäter vindkraftspark, norr om Sundsvall, gått i stå. I ett öppet brev kräver nu branschorganisationen Maskinentreprenörerna att de internationella storföretag som äger vindkraftsparken ska säkerställa att entreprenörerna ersätts fullt ut.

Industrijobb för BDX i Örnsköldsvik

Extrastämma för Hybricon

Kunskapsbrister leder till onödiga dödsfall

Bristande kunskaper, medveten försummelse eller fel på utrustning och maskiner är några faktorer som Arbetsmiljöverket lyfter fram som tänkbara orsaker till dödsfall på de svenska arbetsplatserna.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094