23948sdkhjf

Bobcats elgrävare redan en storsäljare

Sverige är ett av de länder som prioriteras när Bobcat nu inlett produktionen av sin nya E10e, en batteridriven entonsgrävare som med start i juli började färdigställas i fabriken i tjeckiska Dobris. Men efterfrågan är stor. Enligt företaget är hela produktionen för 2019 redan såld.

– E10e är bara starten för vår resa som ska leda till ett bredare utbud av maskiner med alternativa kraftkällor. Vi kan verkligen glädja oss åt att efterfrågan överstiger både våra förväntningar och vår produktionskapacitet. Vi har redan sålt hela vår tänkta produktion för 2019 och nu fyller vi orderböckerna med leveranser under 2020. Vi försöker dock justera processen med hjälp av våra underleverantörer för att kunna öka produktionen, säger Jarry Fiser, produktansvarig på Doosan Bobcat EMEA.

Vi prioriterar våra representanter i Nederländerna, de nordiska länderna, Tyskland och Österrike, länder som har varit väldigt intresserade av alternativa drivkällor.

Den första maskinen lämnade fabriksgolvet i Dobris 11 juli för att transporteras till Nederländerna där den ska användas som demomaskin och för uthyrning. Andra länder kommer att följa efter hand som efterfrågan ökar.

Den lilla grävmaskinen, som presenterades som prototyp på Bauma 2016, är inte bredare än 71 centimeter och helt utan överhäng. Den är byggd på samma plattform som de dieseldrivna E08 och E10z och kommer att byggas i en gemensam produktionslinje. Kapaciteten beräknas till ungefär 2 000 maskiner per år och efterfrågan kommer att styra mixen av traditionella dieseldrivna och batteridrivna maskiner.

Lithium-ionbatteriet utlovas vara underhållsfritt och ska medverka till att maskinen matchar alla parametrar och dimensioner som präglar de konventionella modellerna. Bland annat har rutinerade maskinförare fått testa maskinen under utvecklingsperioden för att säkerställa att de tekniska lösningarna fullt ut ger en kapacitet som är likvärdig basmaskinen vid olika arbetsuppgifter.

Ett fulladdat batteri utlovas klara fyra timmars arbete och med hjälp av en extern 400-volts snabbladdare tar det två timmar att återställa 80 procent av batterikapaciteten. Det innebär i princip att maskinen klarar en full dags arbete om föraren tar normala raster. Med hjälp av maskinens inbyggda laddutrustning återställs full laddning över natten via det vanliga 230-voltsnätet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094