23948sdkhjf

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Elsparkcyklarna blir allt fler, så även antalet aktörer i den här nya mikromobilitetsbranschen. Utvecklingen sker i rasande fart i Sverige men även i övriga Norden och i hela Europa. Mikrofordonen marknadsförs som smidiga och klimatsmarta eftersom de erbjuder en resa helt utan utsläpp.

Visserligen släpper fordonen inte ut något när de körs, men sett till helheten är de små populära transportmedlen långt ifrån miljövänliga enligt forskare vid North Carolina State University i USA efter att ha genomfört en analys av elsparkcykelns belastning unbder hela sin livscykel.

Till att börja med visar det sig att själva livslängden är ett problem, snittcyklen klarar sig bara en dryg månad innan de skrotas eftersom de ofta behandlas ganska brutalt och lämnas var som helst. Inte speciellt hållbart alltså. Många elsparkcyklar återvinns inte ens på ett vettigt sätt utan kastas i vattendrag, eldas upp eller lämnas bara kvar någonstans när batteriet tagit slut för att rosta bort. Till allt detta kommer den nya verksamheten med insamling av alla elsparkcyklar som står parkerade runt omkring i alla städer, de sköts oftast av fordon som sällan är fossilfria.

Forskarna i USA har kommit fram till att elsparkcyklar summa sumarum producerar mer växthusgaser per passagerarmil än en dieselbuss (fossila dieselbussar är i Sverige allt ovanligare, varför det ur ett svenskt perspektiv skulle vara än mer dramatiska skillnader om forskarna har rätt).

Här har inte själva batteritillverkningens miljöpåverkan tagits med, där finns också en riktigt stor risk om elsparkcyklarnas batterier exempelvis kastas bland vanligt avfall och sopor.

En fråga som USA-forskarna tog upp var slutligen att en enkätundersökning där elsparkcykelanvändare fick svara på hur de skulle ta sig fram om de inte fick använda den. Enligt den undersökningen skulle hälften använt en vanlig cykel eller promenerat, 11 procent skulle klivit på bussen i stället, 34 procent skulle ta någon form av biltransport medan 7 procent skulle strunta i att transportera sig över huvud taget.

Rt-forum öppnar för debatt i den här frågan och räknar med att elsparkcykelaktörerna har en annan bild än forskarna i USA.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079