23948sdkhjf

Skogens konung kör grävmaskin

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Lisabo. Det doftar friskt i skogen i Lisabo, en småländsk gök gör sig hörd lite längre bort och en Volvo 250 bandgrävare står stolt på den nybrutna skogsvägen.

Läs också: Hemma blev bäst för Hampus

I maskinen hittar vi Tomas Karlsson, som stortrivs på sin fridsamma arbetsplats.

Med ett enda undantag.

– Myggen! Så fort jag öppnar dörren kommer de!

Han har byggt skogsvägar i 40 år och inte ens de bevingade plågorisen får honom att tappa sugen.

Läs också: Bandet ska backas

– Jag trivs jättebra, det är skapandet som är kul!

Numera arbetar han för brorsönerna i A. Hagmans Grävmaskiner (läs mer om företaget här) och just här ska han bygga nytt samt bredda och renovera befintliga vägar åt en av Kalmars största privata skogsägare.

30-tonnaren är hans främsta arbetsredskap och någon kilometer bort står en Hydrema 912 FS dumper redo att rycka ut.

– Jag brukar köra den själv, det är enklare än att ta hit någon bara för det, säger Tomas Karlsson.

Åttatonsdumpern kommer väl till pass ute i skogen.

– Det passar bra med sidtipp när man ska bredda vägar, säger Andreas Hagman, vd och delägare på A. Hagmans Grävmaskiner.

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

Kraven på skogsbilvägar har ökat, noterar han – de ska vara breda och välbyggda, med vändplatser och rondeller.

–  Den här kunden är noga med sina vägar, han vill till exempel vara säker på att de är breda nog för brandbilar, om det skulle bli skogsbrand, säger Andreas Hagman.

–  Det är roligt med såna kunder, som tycker det är värt att göra något ordentligt – det blir roligare för oss som entreprenör.

Volvon är ett år gammal och i fint skick, nedre delen av framrutan är dock sprucken –  en gren som spratt till har satt sina spår.

Läs också: "Det är inte svårt för den som kan det"

Glaset ska bytas och Tomas Karlsson är mycket nöjd med maskinen, inte minst i jämförelse med den grävlastare han använde på 1990-talet.

– Det är mer kraft och lättare när man kan svänga runt.

Att bygga skogsväg kräver skaparkraft och initiativförmåga. Tomas Karlsson drar bort vegetationen, försöker gömma de stora stenarna i vägen och letar sedan rätt på bra ”fyll” att planera ut.

Målet är att inget ska behöva transporteras varken dit eller därifrån.

Läs också: Rör med restriktioner

– Han har verkligen näsa för att hitta rätt material, säger Andreas Hagman.

–  Är det något träd i vägen är det bara att knuffa lite, jag vill helst ha morän med lite grus i, säger Tomas Karlsson.

Ska det dit några trummor får han ordna det och när materialet har planerats ut larvar han på det lite – packat blir bäst och det är rejäla skogsvägar som ska brytas, det blir 4-5 meter breda.

– Det är en fördel med breda vägar, då växer det inte igen så fort, kommenterar Tomas Karlsson, som avslutar bygget med att dra planeringsbalken över hela sträckan.

Han regerar i ensamt majestät härute, han avgör själv vad som ska göras och hur det ska gå till.

Han styr också över sina egna arbetstider.

–  Jag har med mig matsäck och tar inga långa raster.

I juni är naturen som mest inbjudande, det är ljust och varmt och fåglarna kvittrar.

– Jag byggde vägar före jul också, då var det skumt – det är som bäst nu, kommenterar Tomas Karlsson.

Nu när försommarljuset äntligen är här utnyttjar han det till max. Redan halv fem på morgonen kliver han in i förarhytten.

– Sen jobbar jag hela dan, jag jobbar tillräckligt mycket så när fredagen kommer får maskinen stå still, ler han.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Reportage
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvärstopp för Göta Kanal

Idag startar den – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Convid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Nyhetsbrev

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109