23948sdkhjf

Skogens konung kör grävmaskin

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Lisabo. Det doftar friskt i skogen i Lisabo, en småländsk gök gör sig hörd lite längre bort och en Volvo 250 bandgrävare står stolt på den nybrutna skogsvägen.

Läs också: Rör med restriktioner

I maskinen hittar vi Tomas Karlsson, som stortrivs på sin fridsamma arbetsplats.

Med ett enda undantag.

– Myggen! Så fort jag öppnar dörren kommer de!

Han har byggt skogsvägar i 40 år och inte ens de bevingade plågorisen får honom att tappa sugen.

Läs också: "Det är en helt fantastisk spont"

– Jag trivs jättebra, det är skapandet som är kul!

Numera arbetar han för brorsönerna i A. Hagmans Grävmaskiner (läs mer om företaget här) och just här ska han bygga nytt samt bredda och renovera befintliga vägar åt en av Kalmars största privata skogsägare.

30-tonnaren är hans främsta arbetsredskap och någon kilometer bort står en Hydrema 912 FS dumper redo att rycka ut.

– Jag brukar köra den själv, det är enklare än att ta hit någon bara för det, säger Tomas Karlsson.

Åttatonsdumpern kommer väl till pass ute i skogen.

– Det passar bra med sidtipp när man ska bredda vägar, säger Andreas Hagman, vd och delägare på A. Hagmans Grävmaskiner.

Läs också: Motsatsernas maskin

Kraven på skogsbilvägar har ökat, noterar han – de ska vara breda och välbyggda, med vändplatser och rondeller.

–  Den här kunden är noga med sina vägar, han vill till exempel vara säker på att de är breda nog för brandbilar, om det skulle bli skogsbrand, säger Andreas Hagman.

–  Det är roligt med såna kunder, som tycker det är värt att göra något ordentligt – det blir roligare för oss som entreprenör.

Volvon är ett år gammal och i fint skick, nedre delen av framrutan är dock sprucken –  en gren som spratt till har satt sina spår.

Läs också: ”Så här stark har den aldrig varit”

Glaset ska bytas och Tomas Karlsson är mycket nöjd med maskinen, inte minst i jämförelse med den grävlastare han använde på 1990-talet.

– Det är mer kraft och lättare när man kan svänga runt.

Att bygga skogsväg kräver skaparkraft och initiativförmåga. Tomas Karlsson drar bort vegetationen, försöker gömma de stora stenarna i vägen och letar sedan rätt på bra ”fyll” att planera ut.

Målet är att inget ska behöva transporteras varken dit eller därifrån.

Läs också: ”Vi hade inte tänkt att starta så ”pang bom”, men så blev det”

– Han har verkligen näsa för att hitta rätt material, säger Andreas Hagman.

–  Är det något träd i vägen är det bara att knuffa lite, jag vill helst ha morän med lite grus i, säger Tomas Karlsson.

Ska det dit några trummor får han ordna det och när materialet har planerats ut larvar han på det lite – packat blir bäst och det är rejäla skogsvägar som ska brytas, det blir 4-5 meter breda.

– Det är en fördel med breda vägar, då växer det inte igen så fort, kommenterar Tomas Karlsson, som avslutar bygget med att dra planeringsbalken över hela sträckan.

Han regerar i ensamt majestät härute, han avgör själv vad som ska göras och hur det ska gå till.

Han styr också över sina egna arbetstider.

–  Jag har med mig matsäck och tar inga långa raster.

I juni är naturen som mest inbjudande, det är ljust och varmt och fåglarna kvittrar.

– Jag byggde vägar före jul också, då var det skumt – det är som bäst nu, kommenterar Tomas Karlsson.

Nu när försommarljuset äntligen är här utnyttjar han det till max. Redan halv fem på morgonen kliver han in i förarhytten.

– Sen jobbar jag hela dan, jag jobbar tillräckligt mycket så när fredagen kommer får maskinen stå still, ler han.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Reportage
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Forskningsmiljoner till byggsäkerhet

Jan Johansson, vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 3 277 000 kronor av Afa Försäkring för att kartlägga internationell forskning inom säkerhet kopplad till byggverksamhet, erfarenheter från säkerhetsparker och säkerhetsarbete i svensk byggindustri.

Bussen kör själv i depån

Säkrare kranlyft med AI

NCC har identifierat tunga lyft med kranar som ett högriskområde. Därför samarbetar företaget nu med bland annat Edins Byggkranar och Microsoft för att testa möjligheterna att öka säkerheten med hjälp av AI-teknik.

Rör med restriktioner

Nanopartiklar hjälper framtidens katalysatorer

Finsk importör tar över Beck Maskin i Sverige

Beck Maskins svenska verksamhet får finsk ägare. Det är maskinimportören KH-Koneet Group som tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Beck Maskin Sverige AB.

Nyhetsbrev

Magni saluförs av Kranlyft i England

I april blev Kranlyft exklusiv distributör för Magnis produkter på den svenska marknaden. Sedan 1 november har uppdraget utvidgats till att även omfatta södra England.

Dynatec Group tar stororder

Norrländska cancerbolaget får ny vd

Fjärrstyrda lastare kan revolutionera virkeshantering

Fjärrstyrda lastmaskiner kan effektivisera arbetet på virkesterminaler. Den övertygelsen står bakom ett utvecklingsprojekt där bland annat Mittuniversitetet, Volvo och SCA samarbetar med målet att samma operatör ska kunna ta hand om lastning och lossning på flera virkesterminaler.

Säkrare i gruvan med sydafrikansk hjälp

Gruvbrytning och tunneldrivning under jord ska bli ännu säkrare i Sverige, lovar Epiroc, som nu lanserar sydafrikanska New Concept Mining på den svenska marknaden – ett nyligen förvärvat företag som specialiserat på främst bergförstärkning i tuffa miljöer.

Så hamnade matavfall i fokus

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln.

"Det är en helt fantastisk spont"

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Hon ska leda Medtechlabs

Heineken ratar plasten

Ryska kryptokoder en utmaning

Svenska Mässan lyfter industrins utmaningar

Budet på Cramo är holländskt

”Sverige klarar tillverkningen”

I Matfors bygger Cobra Biologics två unika tillverkningssviter för storskalig GMP-tillverkning av ATMP-produkter. Kontraktstillverkaren rustar för att möta den ökade efterfrågan och för att behålla tillverkningen i Sverige.

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Motsatsernas maskin

Pontus Eriksson trivs i sin lilla men urstarka och skräddarsydda storstadsmaskin – den kritvita Hydreman har bland annat fått lastbilstuta, specialstol, klädd hytt och inbyggd ”dammsugare”.

Olofsfors prisade på hemmaplan

Ny fossilfri barriärförpackning

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Internet fyller 50

Han tar över som Sandvik-chef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

2.464