23948sdkhjf

Skogens konung kör grävmaskin

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Lisabo. Det doftar friskt i skogen i Lisabo, en småländsk gök gör sig hörd lite längre bort och en Volvo 250 bandgrävare står stolt på den nybrutna skogsvägen.

Läs också: Hemma blev bäst för Hampus

I maskinen hittar vi Tomas Karlsson, som stortrivs på sin fridsamma arbetsplats.

Med ett enda undantag.

– Myggen! Så fort jag öppnar dörren kommer de!

Han har byggt skogsvägar i 40 år och inte ens de bevingade plågorisen får honom att tappa sugen.

Läs också: Bandet ska backas

– Jag trivs jättebra, det är skapandet som är kul!

Numera arbetar han för brorsönerna i A. Hagmans Grävmaskiner (läs mer om företaget här) och just här ska han bygga nytt samt bredda och renovera befintliga vägar åt en av Kalmars största privata skogsägare.

30-tonnaren är hans främsta arbetsredskap och någon kilometer bort står en Hydrema 912 FS dumper redo att rycka ut.

– Jag brukar köra den själv, det är enklare än att ta hit någon bara för det, säger Tomas Karlsson.

Åttatonsdumpern kommer väl till pass ute i skogen.

– Det passar bra med sidtipp när man ska bredda vägar, säger Andreas Hagman, vd och delägare på A. Hagmans Grävmaskiner.

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

Kraven på skogsbilvägar har ökat, noterar han – de ska vara breda och välbyggda, med vändplatser och rondeller.

–  Den här kunden är noga med sina vägar, han vill till exempel vara säker på att de är breda nog för brandbilar, om det skulle bli skogsbrand, säger Andreas Hagman.

–  Det är roligt med såna kunder, som tycker det är värt att göra något ordentligt – det blir roligare för oss som entreprenör.

Volvon är ett år gammal och i fint skick, nedre delen av framrutan är dock sprucken –  en gren som spratt till har satt sina spår.

Läs också: "Det är inte svårt för den som kan det"

Glaset ska bytas och Tomas Karlsson är mycket nöjd med maskinen, inte minst i jämförelse med den grävlastare han använde på 1990-talet.

– Det är mer kraft och lättare när man kan svänga runt.

Att bygga skogsväg kräver skaparkraft och initiativförmåga. Tomas Karlsson drar bort vegetationen, försöker gömma de stora stenarna i vägen och letar sedan rätt på bra ”fyll” att planera ut.

Målet är att inget ska behöva transporteras varken dit eller därifrån.

Läs också: Rör med restriktioner

– Han har verkligen näsa för att hitta rätt material, säger Andreas Hagman.

–  Är det något träd i vägen är det bara att knuffa lite, jag vill helst ha morän med lite grus i, säger Tomas Karlsson.

Ska det dit några trummor får han ordna det och när materialet har planerats ut larvar han på det lite – packat blir bäst och det är rejäla skogsvägar som ska brytas, det blir 4-5 meter breda.

– Det är en fördel med breda vägar, då växer det inte igen så fort, kommenterar Tomas Karlsson, som avslutar bygget med att dra planeringsbalken över hela sträckan.

Han regerar i ensamt majestät härute, han avgör själv vad som ska göras och hur det ska gå till.

Han styr också över sina egna arbetstider.

–  Jag har med mig matsäck och tar inga långa raster.

I juni är naturen som mest inbjudande, det är ljust och varmt och fåglarna kvittrar.

– Jag byggde vägar före jul också, då var det skumt – det är som bäst nu, kommenterar Tomas Karlsson.

Nu när försommarljuset äntligen är här utnyttjar han det till max. Redan halv fem på morgonen kliver han in i förarhytten.

– Sen jobbar jag hela dan, jag jobbar tillräckligt mycket så när fredagen kommer får maskinen stå still, ler han.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Reportage
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

27 maskiner på ett bräde –  VSM har storhandlat

Alkolås, miljöolja och nytt leasingupplägg när VSM tar hem nästan 30 maskiner i ett svep.

Scanfill köper folieextruderingsverksamhet

JCB: första vätgasdrivna grävmaskinen är här

JCB visar upp ny prototyp – vars enda utsläpp är vatten.

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Nyhetsbrev

Malmö har fått ett liftcenter

Braskems PP-enhet snart redo för produktion

Svag juni för bussarna

Amerikanskt miljöpris till Volvo

USA:s energidepartement har uppmärksammat Volvos arbete med att förebygga och minska avfall vid sina nordamerikanska anläggningar och tilldelat den svenska maskintillverkaren utmärkelsen Better Plants Better Practise.

Skredrisken längs Göta älv utreds

Geotekniska undersökningar har just påbörjats i Göta älvdalen som ett led i arbetet att utreda stabiliteten i de delar av älvdalen som betraktas som mest skredbenägna.

Från lastbilar till fastigheter

Vad händer med industrin efter corona?

226 förlorar jobbet när Lindab stänger verksamhet

Tojos Plast får ny ägare

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Halvvarmt uppdrag i norr

450 nya bostäder kan byggas i Södertälje

Avskedsintervju med Mats Grundius

Schenker-vdn sammanfattar sina 39 år i bolaget och håller dörren öppen för kommande uppdrag.

Återvinnings-vd i regeringsdelegation

Volati köper Beneli

Storaffär i etikettbranschen. Beneli och Ettiketto hamnar i samma familj.

Treform Packaging gör storaffär

Per Bolund till Stora Trähus

Bostadsministern medverkar vid kunskapsdagen i november

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Timmerförare backade på kvinna - åtalas

Konkurrensverket slår ner på kommun 

Metsjö dubblar

Vacker men sliten väg ska renoveras

Nöjesparkerna i akut kris

SL återinför biljettkontroller

Peab bygger i havet

NCC bygger för 160 miljoner kronor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125