23948sdkhjf

Hårda bud i Småland

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Andreas Hagman ser om sitt hus – inga kontrakt skrivs på utan indexreglering och kunder som hotar att gå till ”någon annan” när priserna höjs får gärna gå. – Vi måste stå på oss.

Tvärskog. För två år sedan träffade vi Andreas Hagman i Kalmar. Redan då hade det företag han grundat tre år tidigare fullt upp i en expansiv del av landet.

Läs också: Hemma blev bäst för Hampus

Det ser likadant ut nu – jobb finns det i överflöd, konstaterar Andreas Hagman, som driver A. Hagmans Grävmaskiner AB tillsammans med sina bröder Daniel och Simon.

– Det har varit mycket att göra och det har inte blivit mindre!

Av någon mystisk anledning är det ändå pressade priser på vissa typer av uppdrag.

– I högkonjunkturer borde priserna stiga, inte tvärtom, säger Andreas Hagman.

Läs också: Bandet ska backas

Höjda bränslepriser borde till exempel innebära att han tar mer betalt av kunderna – men alla köper inte det, konstaterar han.

– En del skriker rakt ut, men vi måste stå på oss.

Han har följaktligen höjt timpriserna och jobben rullar faktiskt in, även om det kan sitta hårt åt ibland.

–  Vi vet ju att vi har bra folk och bra maskinpark, förhoppningsvis är det så att kvalitet slår pris.

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

Han fick lägga ett år på att diskutera prisjusteringar med en av sina större kunder. Till slut stod han inför hotet att ”det finns faktiskt andra”.

– Men vi stod på oss och till slut gick de med på att vi höjde priset med fem procent.

– Det var bra för jag avyttrar hellre den delen av verksamheten om de inte ger med sig.

Andreas Hagman har dragit slutsatsen att det är viktigt att se om sitt hus.

Läs också: "Det är inte svårt för den som kan det"

–  Skriv aldrig på ett avtal med en stor kund utan att ha med att indexreglering gäller.

– Det är viktigt att ligga rätt i prisbilden redan från början, ska man kunna investera i maskiner och annat måste man se till att det kommer in pengar också.

Sist vi träffade Andreas Hagman jobbade han mycket med grunder. Nu har pendeln svängt över mot infrastruktur.

  Vi jobbar framförallt med elkabel och fiber.

Läs också: Rör med restriktioner

Företaget har kammat hem ett åttaårigt kontrakt med Nybro Elnät, Eon är också en stor kund – trots att det gått nästan 15 år har elbolagen orkanen Gudrun i färskt minne och vill vädersäkra sina ledningar genom att gräva ner dem.

– Vi renoverar och förstärker nät, vi lägger också en hel del nytt.

Skogsbilvägar har blivit ett stadigt ben för företaget att stå på, läs gärna mer om det här.

Ett annat naturnära uppdrag kräver ett särdeles varsamt handlag.

– Vi har ett treårigt avtal med Länsstyrelsen om att hjälpa dem att rädda skalbaggar och getingar, ler Andreas Hagman.

Insekter i nöd får stöd på olika sätt, det kan handla om att flytta grushålor eller blotta ytor, bandburna maskiner passar bäst för uppdraget och allt sker under uppsikt av en mer eller mindre sträng biolog från Länsstyrelsen.

–  Vi får se till att vara försiktiga och göra exakt som de säger, ler Andreas Hagman.

Ibland är det finlir på små ytor, ibland krävs större åthävor.

– Vi har rensat ur en del igenvuxna naturliga dammar på Öland, då flyttade vi nog 4 000 kubik massor.

I år firar företaget fem år, det har vuxit snabbt och omsatte 19 miljoner kronor 2018.

–  Jag har aldrig haft målet att omsättningen ska öka, nu känner jag att jag är nöjd med storleken, kommenterar Andreas Hagman.

Han föredrar att bädda för en framtid som kanske blir lite bistrare.

– Vi vill vara beredda på en eventuell lågkonjunktur, vi vill därför stadga oss lite och bibehålla vår storlek.

Alla anställda är sysselsatta året runt – delvis tack vare att företaget letat jobb på lite ovanliga ställen, A. Hagmans Grävmaskiner har till exempel åtagit sig att renovera containrar åt GDL under de uppdragsmagra vintrarna.

– Det behövs bara ett telefonsamtal så ställer de ut ett tiotal containrar som vi kan byta botten på, slipa och måla upp –  då har vi sysselsättning ett tag, konstaterar Andreas Hagman.

– Vi renoverar också en hel del redskap, även åt konkurrenterna.

Andreas Hagman har också blivit lite av sin egen beställare – 2018 bildades ännu ett bolag, ett renodlat entreprenadföretag inom el och tele.

Powernetworks, med sju anställda, lägger ned elkablar och river teleledningar.

– Vi ville ha ett separat bolag med ett nischat namn, de hyr främst in våra maskiner, men nu har de så mycket att göra att de tar in även andra, säger Andreas Hagman.

2017 hade han han kontoret på fickan. Nu är hela firman relativt nyinflyttad i nybyggda lokaler i Tvärskog, sydväst om Kalmar.

– Det är ett bra läge, två mil från Kalmar, två mil från Nybro och inte långt från Blekinge heller – det händer mycket här, säger Andreas Hagman.

Här har han maskinhall, verkstad och kontor på hemtam mark, bara ett stenkast från de tre brödernas föräldrahem.

Redan när lokalerna stod klara 2018 insåg han dock att han tagit i för lite.

– Vi hade vuxit så mycket så snabbt, vi fick bygga ett kallförråd för att få plats med allt, säger Andreas Hagman.

Alla tre bröderna bor i Tvärskog och har byggt de nya lokalerna på lediga stunder med lösvirke de fått fatt i.

– Vi måste ju jobba samtidigt, ska man göra en stor investering måste man se till att pengarna rullar in, kommenterar Andreas Hagman.

Han är nöjd med anläggningen, maskinhallen rymmer två maskiner i taget och verkstaden är fullt utrustad, med både slangpress och svets.

– Vi kan utföra både läcksökning och laga AC.

En egen servicebuss finns också, den används internt men det händer att den hjäper andra också.

–  Det är också ett sätt att hålla våra anställda sysselsatta.

2017 hade A. Hagmans Grävmaskiner åtta anställda. Två år senare har siffran ökat till 14 och personalstyrkan är en blandning när det gäller åldrar och kompetens – ett vinnande koncept anser Andreas Hagman.

– Ibland vet de mer än jag om vissa jobb, då ser jag till att fråga: –  hur lång tid tar det här? Vad behöver vi? Det är  bra för företaget, men också för mig – då får ju jag lära mig mer och det är bara roligt.

Han lyfter fram vikten av att vara lyhörd och låta alla komma till tals.

– Jag har en ständig dialog med alla anställda, det är en tajt organisation och det är viktigt att jag vet vad de har för önskemål, och att de vet vad jag vill.

Själv har han, lite motvilligt,  fått lämna maskinhytten och är nu en mer renodlad chef, som knyter kontakter, letar jobb och servar de anställda.

– Det är bättre att det är jag som åker ut med de där kvarglömda handskarna än att de lägger en fakturerbar timme på det, säger han.

– Men jag kör så fort det finns behov och jag får chansen, det är fortfarande det som är roligast!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Reportage
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Nyhetsbrev

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Mindre utsläpp med flygaska i betongen

Genom att ersätta delar av cementets klinkerinnehåll med flygaska och kalksten har Cementa och stomentreprenören Benders lyckats minska utsläppen av koldioxid med 20 procent vid tillverkningen av drygt 600 meter tunnelelement för Förbifart Stockholm.

Cykelprofil tar täten i Samhällsbyggarna

Lars Strömgren, 38, har lett Cykelfrämjandet sedan 2014. Nu lämnar han cykelsadeln för att ta plats på vd-stolen i Samhällsbyggarna.

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Miljardsatsning på väg och järnväg

Peab bygger i Södertälje

Norsk aktör etablerar sig i Sverige

3

Flygasksatsning har stor klimatpotential inom cement och betong

Det kom en läsarfråga kring den satsning Ragn-Sells gör på utvinning av salter ur flygaska från avfallsförbränning. Svaret visade sig vara mycket intressant!

1

Halverade utsläpp möjliga vid vägprojekt

Genom att optimera transporterna kan stora miljövinster göras vid exempelvis vägbyggen. Med ytterligare stöd från större andel återvunnet material och mer genomtänkta materialval, konstruktioner och metoder kan miljöbelastningen halveras, enligt forskare i Göteborg.

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Ystamaskiner lanserar ny hemsida

Många struntar i fartgränserna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109