23948sdkhjf

Kostnadsbomben - är det fake news?

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen. Svensk Kollektivtrafiks seminarium med titeln ”Är kollektivtrafikens skenande kostnader fake news?” var fullsatt på universitetet i Almedalen under tisdagen. Arrangören hade sin bild klar:

– Kostnadsutveckling av kollektivtrafiken beror på en stor utbudsökning, framförallt av regional tågtrafik som är dyrare än busstrafik. Man har också tillgänglighetsanpassat och satsat på miljövänliga drivmedel. Till detta har löneutvecklingen gjort sitt samtidigt som trafikföretagens lönsamhet har normaliserats, sa Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Allt detta bygger enligt Svensk Kollektivtrafik på ”rimliga prioriteringar” och en tydlig passning skickades också till Sveriges Bussföretag och SKL. Sveriges Bussföretag har tidigare lyft problematiken med onödiga kostnadsökningar inom kollektivtrafiken genom det man kallar särkrav vid upphandlingar. Detta togs särskilt upp i en uppföljningsrapport av all upphandlad busstrafik i Sverige som Sveriges Bussföretag tagit fram och publicerat senaste månaden.

 Seminariet var ett svar på Sveriges Bussföretag problemformulering och moderatorn, TV4-profilen Lennart Ekdal, försökte få igång debatt. Detta visade sig svårt.

– Vi har kommit förbi diskussionen om särkrav. Det har varit en upprepning att man inte följer modellavtalen, sa Helena Leufstadius.

Enda gången debatten hettade till var i frågan om sparkcyklar och cyklister. Transportforskaren Per Kågeson framförde att cyklar har mindre betydelse då de i huvudsak används vid fint väder och man därför oavsett måste dimensionera för vintertid och dåligt väder.

Kristoffer Tamsons, regionråd i Region Stockholm, argumenterade istället för att cyklister och sparkcyklar är av stor betydelse för att minska den dyra peak-problematiken, det vill säga att man tvingas anpassa kapaciteten i kollektivtrafiken till tillfällena då flest åker samtidigt. Tamsons påpekade att många cyklar året runt.

Mellan 2008 och 2017 har kostnadsökningen inom upphandlad kollektivtrafik varit 4,9 procent per år i genomsnitt. Resandeökningen har under samma period varit 3 procent per år och kostnadsökningen per personkilometer 1,5 procent. Kostnaderna har alltså stigit mer än resandet, vilket gjort genomsnittsresan dyrare.

– Kollektivtrafiken har byggts ut kraftigt och ömsat skinn. Den har anpassats till samhällets krav på tillgänglighet och miljö, sa Kristoffer Tamsons.

Samtidigt påpekade Kristoffer Tamsons att kollektivtrafikhuvudmännen ”måste bli bättre kravställare” och han exemplifierade med arbetet i den egna regionen – Stockholm - där man genom effektiviseringsarbete fått resandet att öka snabbare än kostnaderna. Kostnaden per resa har där alltså minskat, samtidigt som kollektivtrafikresandet ökat snabbare än befolkningsökningen.

Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige AB, ifrågasatte om kollektivtrafiken verkligen bör finansiera kommunala gasbolag och gav tips på andra effektiviseringsåtgärder vid upphandling:

 – Elbuss är logistik. När man bestämmer sig för en [elbuss]teknik utan att analyser trafiksystemets dynamik kan det blir dyrt. Det är ett typsikt särkrav man ska undvika, sa Henrik Dagnäs. Han fortsatte:

– Avtal om att leverera en kapacitet är bra, sådana avtal finns exempelvis i Stockholm. Ofta finns krav på design på fordon även på mindre fordon i glesbygd, vilket ökar kostnaderna.

Henrik Dagnäs var positiv till prisdifferentiering, vilket även Per Kågeson höll med om och hänvisade till att erfarenheten från trängselskatten är att det finns en stor grad av anpassningsförmåga. Här finns potential till kostnadsbesparingar.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.101