23948sdkhjf

Steg V-motorer från JCB

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

JCB satsar på el men glömmer inte bort dieseln för det och presenterar nu steg V-motorer i flera maskiner, ett par av dem kan visas upp för en svensk publik redan på Entreprenad Live.

Uttoxeter. JCB är stolta över sitt arbete på elsidan, det innebär dock inte att dieselmotorerna hamnat i skymundan försäkrar företaget och berättar att ett helt gäng av företagets maskiner nu fått steg V-motorer.

Läs också: ”Det här är en måste-maskin”

– Vi tror att förbränningsmotorerna kommer att fortsätta spela en viktig roll. Men den måste vara rena, steg V är ett viktigt steg på vägen mot noll utsläpp, sade Alan Tolley, group director of engines på en pressvisning i juni.

Han uppger att JCB:s egen nya steg V-motor minskar bränsleförbrukningen med upp till fem procent, och att utsläppen av både NOX och partiklar ska vara mycket låga.

– JCB:s dieselmotorer ska vara en del av lösningen, inte en del av problemet.

Tim Burnhope, JCB:s chief officer of innovation and growth, noterade att företaget har fördelen av att ha en egen motorfabrik, men att kraven är höga även i de fall andra leverantörer står för motorerna.

Läs också: JCB:s svensktestade elgrävare

JCB lyfter till exempel fram sin nya fyrcylindriga treliters Dieselmaxmotor som uppfyller kraven enligt steg V.

Motorn har satts i både grävlastare, teleskophanterare och andra midrangemaskiner.

Motorn ska leverera 55 kW (74 hästkrafter) och är 24 procent mindre och 30 procent lättare jämfört med 4,4-litersmotorn.

JCB utlovar tio procent högre vridmoment, 30 procent minskade underhållskostnader (500 timmars serviceintervall) och upp till fem procent mindre bränsleförbrukning.

Läs också: Pinfärsk JCB-grävare på Entreprenad Live

För de större maskinerna, finns 4,8-litersmotorn Ecomax på 81-129 kW (108-174 hästkrafter).

Bland de maskiner som fått steg V-motorer kan nämnas de kompaktare hjullastarna, 407 och 409, som försetts med JCB by Kohlermotorer på 64 och 74 hästkrafter.

JCB hoppas få med ett par av de nya hjullastarna 409 med steg V till årets Entreprenad Live, maskinerna kommer då att finnas i Agro Maskiners monter, nummer 213.

Bytet kräver ett dieselpartikelfilter, detta ska dock inte påverka kraften i maskinen noterar JCB som också lyfter fram att 407 fått en ny Rexroth hydraulpump som beskrivs som extremt tyst. Kompaktlastarna har också fått en uppgraderad hytt.

Läs också: JCB-traktor i rekordtagen

De större hjullastarna, 427, 437, 457 har fått Cummins steg V-motorer. JCB noterar att även 457 nu har en Cumminsmotor och att den nya motorn ska ha mer kraft men dra mindre bränsle. Maskinen har också fått auto engine stop.

540-140 Loadall har fått en steg V-motor, detsamma gäller 531 och 535.

Även de mindre grävarna har bytt motor, för 100C-2 har JCB också passat på att uppgradera maskinen, den ska nu ha bättre sikt, nya joystickar och större skärm – tretumsskärmen har ersatts av en sjutumsskärm som dessutom är placerad vertikalt i stället för horisontellt.

Maskinen har också försetts med en ”hälsocheck”. När föraren startar maskinen får han eller hon information om hur grävaren mår – hur är det med bränslet, oljan, kylvätskan? Är det något annat som borde åtgärdas? Är allt grönt släcks skärmen efter fem sekunder, anser systemet att något borde åtgärdas kan föraren antingen göra det, eller bestämma sig för att stänga av systemet och fortsätta ändå.

Även JCB:s smådumprar, som kom i en ny version i fjol och där serien utökats med ytterligare en modell, har fått nya steg V–motorer.

Mer om: JCB
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nyhetsbrev

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125