23948sdkhjf

Almedalsdebatt om egen regi

| Av Redaktionen | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Nästan all offentlig busslinjetrafik i Sverige är idag upphandlad. I Region Västmanland och Örebro har man däremot bestämt sig för att driva trafiken i egen regi. Vilka konsekvenser får detta?

Teorierna bland paneldeltagarna var skiftande. Det enda man var enig om var att konkurrensmässighet var centralt och att förekomsten av upphandlade alternativ i landet bidrar till en bättre utveckling av busstrafiken.

Denise Norström, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Västmanlandtrafiken, Region Västmanland, berättade att bakgrunden till beslutet om egen regi i Västmanland var att ingen hade varit intresserad av att köpa det allmänt ägda kollektivtrafikbolaget. Hennes bild var att detta hade visat sig vara fördelaktigt då bolagets ekonomiska utveckling varit stabil – i motsats till många andra regioner – samtidigt som kundnöjdheten var god. Norström påpekade att de offentliga bolagen ska vara konkurrensmässiga, de ska kunna leva på samma marknad som andra.

– Varför då inte konkurrensutsätta Svealandstrafiken? var Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag snabb att fråga. Hon förklarade att man inte har något emot olika ägarformer, så länge de konkurrensutsätts.

– Det är det som driver utveckling. Använder man Partnersamverkan för förbättrad kollektivtrafiks upphandlingsstandard blir det dessutom kostnadseffektivare. Alla medlemmar i Sveriges Bussföretag följer samma kollektivavtal, bussbranschavtalet, vilket ger samma villkor för landets bussförare även efter entreprenörsbyte.

Nina Höijer, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län menade att kvalitet och anställningsvillkor var de främsta argumenten för egen regi. Hon menade även att egen regi bidragit till att minska inställda turer och möjliggjort innovativa lösningar, samordningsvinster och miljösatsningar tack vare att man inte varit bunden av ett upphandlat avtal. För att bibehålla kvalitet är det viktigt med tydliga riktlinjer från politikerna.

Jessika Roswall, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna och ledamot i Trafikutskottet, ansåg tvärt om att kollektivtrafiken borde styras av experter. Politiker är inte bättre skickade än professionella bolag. Genom företagen kan regionerna ta in nya lösningar och innovationer från andra delar av Sverige och världen.

– För att denna potential ska kunna tas tillvara måste emellertid de verktyg som finns inom upphandling användas, sa Jessika Roswall som även ifrågasatte hur marknadsmässighet ska kontrolleras utan konkurrensutsättning.

Denise Norström från Västmanlandstrafiken framhöll att det är en bra mix att det finns både upphandlat och egen regi. Regionens kostnader för kollektivtrafiken är öppet redovisade så det är upp till var och en att jämföra.

Synen på hur effektivitet ska kontrolleras skilje sig således. Även synen på möjligheten till flexibilitet i upphandlade avtal skilde sig åt. Nina Höijer från Region Örebro län menade att det var svårt att ändra trafiken under pågående avtalet och att egen regi därför var bättre eftersom det gav kortare beslutsvägar och en ansvarighet genom hela kedjan. Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag å sin sida påpekade att det finns många exempel på förändrade avtal under avtalstiden, det är något man som upphandlande myndighet kan skriva in i förfrågningsunderlaget.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Samverkan för stenmaterialåtervinning

Sverige är kanske bra på att panta flaskor, men när det kommer till återvinning av stenmaterial och betong hör vi till de sämsta i Europa. Framtagandet av ett gemensamt beslutsstöd för miljöriskbedömning vid återvinning av bergmaterial i anläggningsprojekt ska lyfta Sverige ur bottenträsket.

ScanStar delades ut på Emballasjedagene

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Ny maskin för digital efterbehandling

VSM Entreprenad får ny vd

Reagerade på negativ interaktion – får pris

Nyhetsbrev

Krönika: Är det hundens eller drakens år i innovationssystemet i år?

Det finns en myriad av utlysningar och program i det svenska innovationssystemet. Att som innovatör och entreprenör hitta rätt väg är ingen enkel match skriver SwedenBios vd Helena Strigård i sin krönika.

Nytt pris vill lyfta familjeföretag

Ny rapport: Hundratals secondhand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Den ideella secondhand-organisationen Björkåfrihet har publicerat en rapport med medjämförelser i klimatavtryck mellan secondhand-kläder och nytillverkade. 

Skolor byggs i Uppsala

Skellefteås hamn byggs ut

En rejäl utbyggnad ska göra Port of Skellefteå bättre lämpad att klara industrinäringens ökade behov. Enligt planerna ska de cirka en miljon ton som hanteras i dag dubbleras till år 2024 när den nya kajen står klar.

Ståljätten skär ner i Europa

Världens modernaste wellpappfabrik

Tekniska framsteg i fokus

Och vinnarna är...

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133