23948sdkhjf

Lommabanan växer vidare

2024. Då ska skopan sättas i backen för ytterligare en utbyggnad av Lommabanan.

Trafikverket uppger i ett pressmeddelade att de, Region Skåne, Malmö stad, Lomma kommun och Kävlinge kommun antagit ett gemensamt avtal för Lommabanans fortsatta utbyggnad. Det står därför klart att Lommabanan fortsätter byggas ut efter trafikstart i december 2020.

Att alla parter nu är överens om Lommabanans utbyggnad betyder mycket för utvecklingen av pendlingstrafiken i hela sydvästra Skåne. Snabba och smidiga förbindelser på Lommabanan kan leda till att fler väljer tåget framför bilen och på så sätt även bidra till att avlasta den hårt trafikerade E6, säger Helen Nilsson, samhällsplanerare på Trafikverket.

Det nya avtalet innebär bland annat  att nya mötesspår ska byggas för att möjliggöra halvtimmestrafik på sträckan Malmö-Kävlinge, en ny station ska dessutom byggas i Flädie.

Fakta Lommabanans utbyggnad

  • Den fortsatta utbyggnaden av Lommabanan beräknas kosta 200 miljoner kronor.

  • 100 miljoner av kostnaden är statligt finansierad av Trafikverket som ett resultat av Sverigeförhandlingen.

  • 50 miljoner kronor ansvarar Region Skåne för och resterande 50 miljoner delar kommunerna på. Då ingår inte bygget av stationen i Flädie, den bekostas av Lomma kommun, där ett separat avtal tecknats.


  • Avtalet som nu är klart handlar om de fem parternas åtagande, tidplan och finansiella ansvar för Lommabanans utbyggnad, både när det gäller kapacitetshöjande åtgärder för halvtimmestrafik och att möjliggöra byggandet av nya stationer.

Källa: Trafikverket

Stationen i Flädie ska bekostas av Lomma kommun, ett separat avtal har tecknats för detta, uppger Trafikverket som också noterar att man inte lyckats teckna ett avtal mellan Lomma kommun, SLU och Akademiska hus när det gäller stationen i Alnarp.

Enligt Trafikverket är ambitionen att planering och projektering av utbyggnaden genomförs under 2019-2024 och att den faktiska byggnationen sker under 2024-2026.

–  Arbetet kommer ske i nära samarbete mellan alla involverade aktörer, alla parter är måna om att sätta igång arbetet så fort som möjligt, säger Helen Nilsson

Utbyggnaden av Lommabanan är en del av Sverigeförhandlingens storstadsavtal för Malmö.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094