23948sdkhjf

Komplicerad upprustning av Svinesundsbron

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Med god hjälp av en samlad lösning som bland annat omfattar blästring, målning och en specialutformad ställningskonstruktion blev det Midroc som i dagarna inleder ett fyra år långt uppdrag att restaurera Svinesundsbron.

Den 704 meter långa Svinesundsbron binder samman Sverige och Norge och har sedan invigningen i juni 2005 utsatts för påfrestningar från såväl en intensiv trafik som Västkustens många gånger lynniga väder och vind. Därför inleds i dagarna en välbehövlig upprustning som kommer att genomföras under de kommande fyra sommarhalvåren.

Uppdraget togs hem av Midroc, där de två systerbolagen Midroc Ställningar och Midroc Alucrom tillsammans utarbetat ett koncept som bland annat innehåller blästring, målning och en specialutformad ställningskonstruktion för att möta de krav som den komplicerade broreparationen kräver.

För uppgiften är inte enkel. Det handlar om en bågbro med ett längsta spann på närmare 250 meter och en segelfri höjd på 55 meter. Till det kommer vissa administrativa krav på när själva arbetet får utföras.

Tanken är, enligt Trafikverket, att arbeta långa pass sju dagar i veckan. De arbetsuppgifter som resulterar i mest buller, exempelvis blästring och högtryckstvätt, kommer enbart att ske dagtid och utförs i etapper om två dagar vid sju tillfällen varje år.

Ett krav är också att allt material samlas upp för att inte påverka den känsliga omgivningen. Ett annat att trafiken måste flyta någorlunda störningsfritt, vilket innebär att två körfält ska hållas öppna i båda riktningarna under arbetets gång.
– Midroc Ställningar har tagit fram en speciallösning som är anpassad till bron och till projektets behov. Med nya innovativa lösningar kan vi erbjuda kunden en unik lösning på hur ställningarna monteras på bron utan att begränsa framkomligheten, säger företagets vd Lembit Laks.

Själva underhållsarbetet genomförs av systerbolaget Alucrom Entreprenad.

Alucrom kommer att reparera betongskador samt förbättra målningsarbetet på bron, dessutom är kantbalkarna i behov av blästring, säger affärsområdeschefen Thomas Johansson.

Att kunna erbjuda en komplett lösning där blästring, målning och ställningar tillhandahålls är en av Midrocs största fördelar. Vi har flera bolag och tjänster under samma tak. I detta projekt matchar vi kundens önskemål utan olika mellanhänder, säger Thomas Johansson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126