23948sdkhjf

De får flytande återvinningscentral

| Av Peter Olofsson | Recycling | Tipsa redaktionen

Den som bor i närheten av Göta älv behöver från och med i höst inte ta bilen till en återvinningscentral.

Nu kommer den istället att i form av en pråm med containrar lägga till vid fem kajer mellan Älvsborgsbron och Götaälvbron.

Läs också: Nu ska säcken tömmas på återvinningscentralen

- Tanken med den flytande återvinningscentralen är att avlasta våra fem nuvarande återvinningscentraler, särskilt den i Högsbo där det ofta är långa köer. Främst tänker vi att det är de boende längs älven som kommer att lämna avfall på pråmen, men den är självfallet öppen för alla som bor i Göteborg, säger Peter Årnes, avfallsstrateg på förvaltningen kretslopp och vatten.

Den flytande återvinningscentralen kommer att ta emot i stort sett allt det som en vanlig ÅVC tar emot, det vill säga brännbart och obrännbart grovavfall, farligt avfall och elektronik. Den kommer även ta emot saker för återbruk, i samarbete med Emmaus. Däremot kommer man inte kunna lämna jordmassor och trädgårdsavfall, då ÅVC-pråmen har begränsad lastkapacitet.

Göteborg växer och förtätas och älvstränderna byggs ut. Ändå används Göta älv i liten utsträckning för transporter och distribution.

- Transportsystemet i Göteborg måste bli mer hållbart. Försöket med en flytande återvinningscentral handlar om att bättre utnyttja älven som transportled. Dessutom blir det enklare för fler att lämna avfall utan bil, säger Spyridon Ntemiris, projektledare inom gods och mobilitet på trafikkontoret.

Läs också: ÅVC-inbrott misslyckades

Pråmen kommer att lägga till vid fem kajer: Eriksbergstorget, Sannegårdshamnen, Amerikaskjulet (i Majorna), Rosenlund och Stenpiren. På varje plats kommer pråmen ligga tre timmar åt gången, därefter fraktas avfallet uppför älven till Marieholm där det lastas av.

ÅVC-pråmen är ett pilotprojekt som ska pågå hösten 2019 och våren 2020. Därefter ska projektet utvärderas.

Fakta:

Försöket med den flytande ÅVC:n ingår i projektet DenCity, där kretslopp och vatten och trafikkontoret är partners. DenCity startade 2015 och utvecklar innovativa lösningar för hållbar och yteffektiv person- och godstransport i täta städer, för att kunna möta våra klimat och samhällsmål. DenCity drivs av den nationella samverkansplattformen för ökad transporteffektivitet CLOSER vid Lindholmen Science Park.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första penseldraget taget i 13-årigt ommålningsprojekt

Tidigare i dag drog Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattform som är en förutsättning för att Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk ska vara täckt med ny målarfärg år 2032.

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Brytningen får klartecken - vd mycket nöjd

Gaia lanserar nytt förpackningsmaterial

Swecon stöttar rally med nollvision

Swecon fortsätter sitt samarbete med Rally Sweden även i år. Bland annat har sex specialutrustade hjullastare med fokus på fossilfri drift tagits fram för att användas vid årets upplaga av det svenska rallyt i värmländska och norska skogar 13-16 februari.

Peab bygger hotell i Örebro

Nyhetsbrev

Krönika: ”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Dags att utse Sveriges snyggaste entreprenadmaskin

Var finns Sveriges snyggaste entreprenadmaskin? Svaret ska ges på Svenska Maskinmässan på Solvalla 4 juni efter en riksomfattande tävling som nu utlyses av Leveranstidningen Entreprenad som låter sina läsare rösta fram den vinnande maskinen under våren.

Störst ska bli större

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Volvo släpper sin hittills största grävare

Volvo fortsätter jobba sig uppåt i storlekarna. Senaste tillskottet i maskinutbudet är EC950F, en bandgrävare på drygt 90 ton som nu introduceras med steg V-motor och skopvolym på upp till sju kubikmeter.

Jätteanläggning för solceller till Uppsala

Kartong med ekobarriär föll chokladproducent i smaken

Han tar över som koncernchef i Miljörivarna

Göteborg ger namn åt ny antibiotikaresistent bakterie

300 miljarder på 20 år – investeringarna haglar

Nässpray mot depression godkänd

Buller ger Grundtuben stororder

I dagarna börjar Grundtuben bygga tre kilometer bullerplank längs Kontinentalbanan, något som innebär ett av företagets hittills största projekt.

Data från Sigrid visar på motverkad viktuppgång

Ny studie på möss publicerad i Nanomedicine visar att Sigrids medicintekniska produkt SiPore15 motverkar viktuppgång. Detta öppnar vägen till nya behandlingar av fetma och diabetes.

Lång sjöresa för hamnens jättekranar

I slutet av mars inleds installationen av ett par gigantiska containerkranar i Stockholm Norvik Hamn. 10 januari började kranarna sin resa från Shanghai och ska när hamnen öppnar sina portar i maj stå klara att matcha även de största fartyg som kan trafikera Östersjön.

Let's Twist It Up!

Berlin-tågen tokökar

Nya Carnegiebryggeriet expanderar

Debatt: ”Ta ansvar och ställ krav”

Säkerhet borde vara den enskilt viktigaste frågan för alla i entreprenad- och byggbranschen. Det hävdar Engcons grundare Stig Engström som anser att modet att satsa på ny teknik och ställa högre krav på varandra är nyckeln till säkrare och tryggare arbetsplatser.

Förkylningsspray lanseras i Hongkong

Peab bygger i Borås

Hälsingeuppdrag för Peabs bolag

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Han blir produktchef för Bomag i Sverige

Han ska lyfta försäljningen

Pågatåg ökar farten

Första staten med gratis kollektivtrafik

Trejon bygger för framtiden

Rototilt växer i USA och Kanada

KUKA öppnar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109