23948sdkhjf

Robotar och digitalisering ska effektivisera vägtransporterna

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Robotiserad snöskottning av cykelvägar och geofencing är två av de 20 konkreta åtgärder som Trafikverket vill testa för att kunna skapa ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem.

Ökad trafiksäkerhet och minskad påverkan på klimat och miljö är två av de målsättningar som präglar Trafikverkets verksamhet. Ett av huvudspåren för att nå målen är snabb och effektiv insamling av information som också snabbt kan delas vidare till berörda. Det kan exempelvis uppnås med hjälp av en uppkopplad väginfrastruktur som också är mer integrerad i olika transportlösningar.

Ett uppkopplat vägtransportsystem både minskar klimatpåverkan och ökar trafiksäkerheten. Uppkopplade fordon och informationsdelning kan göra det lättare att styra om trafiken, och då minskar behovet av att bygga nytt, säger Olof Johansson, programchef för digitalisering av transportsystemet.

För att nå hela vägen fram är en av Trafikverkets uppgifter att planera och genomföra innovativa åtgärder på det statliga transportnätet. En begränsning är att huvuddelen av åtgärderna ska finansieras av ordinarie anslag samtidigt som målet är att åtgärderna ska kunna genomföras inom fem år, men redan nu finns en färdplan skissad.

Vi ser stora möjligheter att göra vägtransportsystemet mer effektivt och hållbart. Det handlar till exempel om ihopkopplade transportkedjor där information utbyts – som kan ge mer gods i varje transport, pålitligare information, förenklad ruttoptimering och ökade fyllnadsgrader. För den enskilde trafikanten kan det innebära bättre framkomlighet på väg, mindre köer och bättre förutsägbarhet på resan.

I och med att uppkopplade fordon och informationsdelning kan medverka till att trafiken vid behov snabbt kan styras om kan en direkt följd vara att behovet av att bygga ny infrastruktur minskar.

Ett exempel är att göra hamnen till en informationsnod. Om vi som myndighet kan dela vår data med andra myndigheter och med industrin (exempelvis om störningar i järnvägssystemet), kan vi skapa bättre godsflöden, ett större förtroende för de olika trafikslagen och mer effektiva logistikkedjor, framhåller Olof Johansson.

Läs också: Varbergstunneln närmare byggstart

Färdplanen är tänkt att både etablera en bas för strategiskt kunskapsbyggande, till exempel med hjälp av tester, forskning och innovationsupphandlingar, samt att öka transportsystemets digitaliseringstakt.

Samverkan med andra aktörer är nödvändig för genomförandet. Färdplanen beskriver vårt, Trafikverkets, bidrag. Genom att vara proaktiva och använda det statliga vägtransportsystemet som testarena för att rulla ut framtidens tekniker, kan vi också bidra positivt till svensk industris konkurrenskraft. I nästa steg vill vi etablera en struktur för samverkan och genomföra kunskapsutbyte kring exempelvis hur åtgärderna påverkar regelverk, funktionella krav på väg eller vilken digital infrastruktur som behöver finnas på plats, säger Olof Johansson.

En prioriterad uppgift är att utveckla kunskapen om hur automatiserade fordon kan introduceras i vägtransportsystemet. Bland annat behövs miljöer i det allmänna vägnätet där tekniken kan testas – separerat eller delvis separerat från manuellt framförda fordon. Ambitionen är att utveckla en demonstrationssträcka som varken påverkar framkomligheten för vanlig trafik negativt eller äventyrar trafiksäkerheten.

Lämpliga åtgärder måste efter hand vidareutvecklas, konkretiseras och få en form för finansiering och genomförande samt inte minst integreras i en eventuell kommande åtgärdsplanering.

Bland de 20 föreslagna åtgärderna finns:

robotar som ska skotta snö på cykelvägar;

geofencing – digitala staket som villkorar säkra och klimatsmarta transporter;

självkörande bussar på landsväg;

Läs också: Intensivt driftuppdrag i södra Stockholm

speciella körfält för självkörande fordon;

testarena för självkörande fordon på motorväg;

gröna körfält dedikerade endast till fossilfria fordon.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Uppdaterad: Fabriksbrand nu släckt

Biomarkörer, salivprov och patientnära tester

Utredning om skatt på engångsartiklar

Halverad dödlighet bland infarktpatienter i hjärtskola

Eson Pac säljer i Schweiz

Silbersky vd för SJ Norge

Nyhetsbrev

En död i arbetsplatsolycka

Tolvtonnare med bra sikt

Liebherr har ett enormt utbud men även jättar har luckor att fylla ibland, och nu har de gjort just det.

Två rutinerade leverantörer blir NiceBoxes

JakeBox och Grycksbo Box går samman. Blir NiceBoxes, ledande i Norden på nischade förpackningar.

MTR Tech förvärvar Emtrain

Oron ökar för konjunkturnedgång

Får erkännande för plastminskande lösningar

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Inga interna brister vid olycka

Nya Tatran lastar mer

De ska korta vägen till marknaden

Swelife, Medtech4Health och EIT Health Scandinavia samarbetar för att stärka svensk life science och medicinteknik. Målet är att förkorta tiden till marknadsintroduktion för svenska innovationer.

Skopfrossa för Siljum

De får årliga reumatologipriset

Ny delägare ger nya möjligheter

Byggstart för världsunik fabrik

Bli den mest avancerade, automatiserade och flexibla fabriken inom robotindustrin globalt.

Plus

Utnyttja gruvorna smartare

Att utnyttja befintliga gruvor mer optimalt vill många. Allt fler blir även intresserade av att försöka utvinna mer ur nedlagda gruvor eller kanske från det gruvavfall som deponerats genom åren. Process Nordic presenterar här några exempel på vad som är på gång inom området.

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Ljusare tider för Oasmia

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

Nordlind till Skansen

Sportkläder av återvunnen havsplast vinner pris

Tre bolag blir ett

Intensivt driftuppdrag i södra Stockholm

Stänger övertecknad emission

Dahlsten tar över Transportföretagen

1

Livsviktigt fortsätta äta sin medicin

Varbergstunneln närmare byggstart

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

Hultafors Group satsar amerikanskt

3

Finns ingen specifik gay-gen

NCC bygger för 300 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125