23948sdkhjf

Krav på färre transporter när Ostlänken byggs

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ostlänken mellan Järna och Linköping kan resultera i så mycket som en miljon enkelresor med lastbil under byggtiden. Sweco har därför fått i uppdrag att se hur antalet transporter kan begränsas.

Den ungefär 160 kilometer långa Ostlänken mellan Järna och Linköping beskrivs av Trafikverket som den första delen i en ny stambana, avsedd för tåghastigheter upp till 250 kilometer i timmen, och med preliminärt idrifttagande någon gång under perioden 2033-2035.

Enligt dagens planer handlar det om att anlägga 160 kilometer dubbelspår. I projektet ingår 200 broar med en total längd på tio kilometer samt cirka 30 tunnlar som tillsammans är ungefär 20 kilometer långa.

Sammantaget innebär det enorma mängder massor och material som måste hanteras och transporteras. Taget mellan tummen och pekfingret talas det om i storleksordningen en miljon enkelresor med lastbil.

Det enorma transportbehovet rimmar illa med den klimatlag som antogs 2018 och innebär att transportsektorn ska minska sina utsläpp med 70 procent till år 2030. Nu har Sweco fått uppdraget att se över masshanteringen. Bland annat ingår att klarlägga vilka mängder av berg och jord som ska hanteras och utröna hur användbara massorna är avseende materialklass och föroreningsgrad – allt för att hitta det optimala nyttjandet av de massor som genereras av projektet.

Ett övergripande mål i projektet är att minska antalet transporter på allmänna vägar, vilket innebär såväl en positiv miljöpåverkan som att bidra till minskning av onödiga störningar i samhällen och kommuner utmed sträckan. En avgörande framgångsfaktor i uppdraget är samarbetet med alla involverade i detta stora och komplexa projekt, säger Andreas Rudnai, teknikchef för Swecos anläggningskonsulter.

Viktiga inslag för att minimera transporterna är att identifiera och kartlägga lämpliga platser för tillfälliga upplag av massorna, barriärer för transporter samt avstånd till tillgängliga deponier. Sweco ska även räkna på den påverkan projektet har med avseende på koldioxidutsläpp för att ge Trafikverket ett utförligare beslutsunderlag för alternativa lösningar. Enligt nuvarande planer ska uppdraget vara slutfört 2022.

Ostlänken är ingen ny erfarenhet för Sweco. Företaget har deltagit i flera skeden. Bland annat medverkar företaget sedan 2015 som projektör för fyra mil av sträckan.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106