23948sdkhjf

Norconsult går på djupet i Göteborg

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Farleden till Göteborgs hamn måste fördjupas. I ett inledande arbete kommer Norconsult Fältgeoteknik att utföra geotekniska undersökningar och kärnborrning i hamnområdet i sommar.

Göteborgs hamn är Skandinaviens viktigaste godsnav, där 30 procent av utrikeshandeln passerar. Hamnen är den enda i Sverige som kunnat ta emot de största oceangående fartygen och därmed erbjuda direkttrafik till andra världsdelar.

Senare års utveckling gör dock att farledsdjupet inte längre räcker till. Anledningen är att det genomsnittliga containerfartyget blivit tio gånger så stort under de senaste tio åren, enligt hamnledningen.

Enligt en studie från Trafikverket behöver farleden fördjupas med cirka fyra meter för att uppnå de 16-17 meter som bedöms vara tillräckligt djupt. Området som behöver fördjupas är nära fem kilometer långt och bedömningen är att de lermassor som måste grävas upp skulle kunna fylla Globen 24 gånger om.

I början av juni gav regeringen klartecken att påbörja arbetet med den önskade farledsfördjupningen. Redan nu har det inledande uppdraget att utföra geotekniska undersökningar och kärnborrning i hamnområdet handlats upp – med Norconsult Fältgeoteknik som utförare.

– Det kommer som mest att vara tre borriggar i drift under en av de fem veckor som uppdraget beräknas ta i anspråk. Vi kommer även att utföra sondering samt provtagning från en inhyrd plattform i vattnet utanför hamnen, säger Markus Mangsten, vd på Norconsult Fältgeoteknik.

När fördjupningen av farleden väl är avslutad innebär det en kapacitetsökning med ungefär 50 procent för de största containerfartygen som anlöper Göteborg. För att klara de kraftigt ökade godsvolymerna planeras också för en fördjupning och förstärkning av kajen, något som också innebär att fler djupgående fartyg kan hanteras samtidigt.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

Nyhetsbrev

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

Säkrare fräsning med jonisering

Genom jonisering av det finkorniga och farliga kvartsdamm som uppstår vid asfaltfräsning, bildas klumpar som är lättare att fånga upp. Tekniken, som nu används av Bomag, utlovas fånga in mer än 80 procent av de finpartiklar som tidigare spreds ut i luften och bidra till en kraftigt förbättrad arbetsmiljö.

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Tunnelbane-vd byter spår

Volvo investerar i startup-företag

Uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon hör framtiden till, enligt Volvo Group. Därför investerar nu Volvo Group Venture Capital i Autotech Ventures – en amerikansk venture capital-fond, inriktad på startup-företag i transportsektorn.

Ströman växer inom ytrengöring

MVB bygger för 123 miljoner kronor

Ras för novemberflyget

Boliden kan förlora 100 miljoner - UPPDATERAD

Engagemang i säkerhet gav bergtekniskt pris

Jakten på framtidens förare

Maskinförarutbildningarna lockade inte flest besökare på gymnasiemässan, men de som kom kan vara guld värda. – De som är intresserade är verkligen intresserade.

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124