23948sdkhjf

Nu kör HelsingborgsExpressen!

| Av Malin Folkesson | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Många var på plats på förhandsvisningen av HelsingborgsExpressen, bland dem Lars Hansson, C, vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Helsingborg, Christian Orsing, M, kommunalråd och ordförande i Stadsbyggnadsnämnden i Helsingborg, Lisa Åhlen, affärschef vid Skånetrafiken, Gustav Nilsson, commercial director vid Arriva och många många fler. Vädret var fint och stämningen på topp.

Det kommer dock mera. För alla som vill vara med blir det festande i flera dagar för att fira den nya typen av kollektivtrafik som enligt vissa blir Sveriges bästa BRT-lösning, bättre än MalmöExpressen - men den klassificeringen ställer sig rt-forum neutral till. Helt klart handlar det om BRT, Bus Rapid Transit, eller enklare uttryckt superbussar med hög kapacitet, nästan som en spårvagn men billigare och flexiblare.

Söndagen 16 juni börjar HelsingborgsExpressen rulla. Nu kan du åka snabbt, bekvämt och hållbart på de nya elbussarna på linje 1. Det ska firas med fest, event och överraskningar längs bussträckan hela dagen.

Bussflottan byts dessutom ut till nya bussar - och några nyrenoverade som uppfyller samma krav gällande miljö och komfort. Linjenätet uppdateras allt eftersom staden växer så att kollektivtrafiken ska vara attraktiv för så många som möjligt.

– Nu är vi äntligen klara med den omfattande ombyggnaden av hela sträckan från Råå till Dalhem och vi är både stolta och nöjda över hur fint och funktionellt det blivit inför driftstarten av HelsingborgsExpressen, säger Dick Johansson, avdelningschef på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg.

Ett samarbete mellan Skånetrafiken, Helsingborgs Stad, Arriva och Öresundskraft kulminerar nu i att HelsingborgsExpressen går på linje 1 mellan Råå och Dalhem. Resan kommer att gå fortare än i dag eftersom bussen på långa sträckor har eget körfält och därför inte fastnar i köer eller långsam trafik. Bussen går på 100 procent grön el så helsingborgarna slipper både avgaser och buller.

Längs linjen finns extra långa hållplatser med gott om belysning, informationstavlor och så småningom även biljettmaskiner på ett antal utvalda hållplatser. Den som reser kan stiga på eller av via vilken dörr man vill för att resan ska gå så fort och vara så smidig som möjligt. Inredningen präglas av nytänkande med ståbord med hållare till kaffekoppen, hyllor för väskor, samtalssoffa och extra tydligt markerade säten för den som har svårt att ta sig fram.

– Helsingborgarna har väntat länge på en ny bussflotta. Så det känns jätteroligt att vi nu kan erbjuda ett modernt, klimatsmart och attraktivt sätt att resa just här. Vi har arbetat länge för detta och nu - över en natt - har hela bussflottan bytts ut mot ett alternativ som både vi och helsingborgarna kan vara stolta över, säger Jonas Strömstedt, projektledare för HelsingborgsExpressen, Skånetrafiken. Han fortsätter:

– Helsingborgarna har väntat länge på en ny bussflotta. Så det känns jätteroligt att vi nu kan erbjuda ett modernt, klimatsmart och attraktivt sätt att resa just här. Vi har arbetat länge för detta och nu - över en natt - har hela bussflottan bytts ut mot ett alternativ som både vi och helsingborgarna kan vara stolta över.

Det är också på söndag som trafikföretaget Arriva tar över ansvaret för driften av kollektivtrafiken i Helsingborg fram till 2027.

– Det betyder mycket för oss att få ansvar för kollektivtrafiken i Helsingborg – en stad i utveckling i en expansiv region. Vårt fokus kommer att ligga på att resandet ska bli enklare för resenärerna i Helsingborg med hjälp av nya tidtabeller, hög service, ny teknologi och en ännu bättre koppling till tågtrafiken i Skåne, säger Johan Åhlander, vd, Arriva Sverige.

– Från Öresundskraft är vi glada för att ha bidragit med vår expertis om el, elanslutningar och de stora effektuttag som eldrivna fordon behöver. Det har vi gjort för bilar och fartyg och nu även bussar. Det är konkreta bidrag i omställningen till ett hållbart energi- och transportsystem och en möjlighet för oss att utveckla förmorgondagens behov, säger Anders Östlund, vd för Öresundskraft.

För den som inte är uppe tillräckligt tidigt för allra första turen före klockan fem på morgonen blir det ändå massor att se och uppleva hela dagen. Längs hela sträckan från Dalhem till Råå finns det aktiviteter och överraskningar.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125