23948sdkhjf

Nu kör HelsingborgsExpressen!

| Av Malin Folkesson | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Många var på plats på förhandsvisningen av HelsingborgsExpressen, bland dem Lars Hansson, C, vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Helsingborg, Christian Orsing, M, kommunalråd och ordförande i Stadsbyggnadsnämnden i Helsingborg, Lisa Åhlen, affärschef vid Skånetrafiken, Gustav Nilsson, commercial director vid Arriva och många många fler. Vädret var fint och stämningen på topp.

Det kommer dock mera. För alla som vill vara med blir det festande i flera dagar för att fira den nya typen av kollektivtrafik som enligt vissa blir Sveriges bästa BRT-lösning, bättre än MalmöExpressen - men den klassificeringen ställer sig rt-forum neutral till. Helt klart handlar det om BRT, Bus Rapid Transit, eller enklare uttryckt superbussar med hög kapacitet, nästan som en spårvagn men billigare och flexiblare.

Söndagen 16 juni börjar HelsingborgsExpressen rulla. Nu kan du åka snabbt, bekvämt och hållbart på de nya elbussarna på linje 1. Det ska firas med fest, event och överraskningar längs bussträckan hela dagen.

Bussflottan byts dessutom ut till nya bussar - och några nyrenoverade som uppfyller samma krav gällande miljö och komfort. Linjenätet uppdateras allt eftersom staden växer så att kollektivtrafiken ska vara attraktiv för så många som möjligt.

– Nu är vi äntligen klara med den omfattande ombyggnaden av hela sträckan från Råå till Dalhem och vi är både stolta och nöjda över hur fint och funktionellt det blivit inför driftstarten av HelsingborgsExpressen, säger Dick Johansson, avdelningschef på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg.

Ett samarbete mellan Skånetrafiken, Helsingborgs Stad, Arriva och Öresundskraft kulminerar nu i att HelsingborgsExpressen går på linje 1 mellan Råå och Dalhem. Resan kommer att gå fortare än i dag eftersom bussen på långa sträckor har eget körfält och därför inte fastnar i köer eller långsam trafik. Bussen går på 100 procent grön el så helsingborgarna slipper både avgaser och buller.

Längs linjen finns extra långa hållplatser med gott om belysning, informationstavlor och så småningom även biljettmaskiner på ett antal utvalda hållplatser. Den som reser kan stiga på eller av via vilken dörr man vill för att resan ska gå så fort och vara så smidig som möjligt. Inredningen präglas av nytänkande med ståbord med hållare till kaffekoppen, hyllor för väskor, samtalssoffa och extra tydligt markerade säten för den som har svårt att ta sig fram.

– Helsingborgarna har väntat länge på en ny bussflotta. Så det känns jätteroligt att vi nu kan erbjuda ett modernt, klimatsmart och attraktivt sätt att resa just här. Vi har arbetat länge för detta och nu - över en natt - har hela bussflottan bytts ut mot ett alternativ som både vi och helsingborgarna kan vara stolta över, säger Jonas Strömstedt, projektledare för HelsingborgsExpressen, Skånetrafiken. Han fortsätter:

– Helsingborgarna har väntat länge på en ny bussflotta. Så det känns jätteroligt att vi nu kan erbjuda ett modernt, klimatsmart och attraktivt sätt att resa just här. Vi har arbetat länge för detta och nu - över en natt - har hela bussflottan bytts ut mot ett alternativ som både vi och helsingborgarna kan vara stolta över.

Det är också på söndag som trafikföretaget Arriva tar över ansvaret för driften av kollektivtrafiken i Helsingborg fram till 2027.

– Det betyder mycket för oss att få ansvar för kollektivtrafiken i Helsingborg – en stad i utveckling i en expansiv region. Vårt fokus kommer att ligga på att resandet ska bli enklare för resenärerna i Helsingborg med hjälp av nya tidtabeller, hög service, ny teknologi och en ännu bättre koppling till tågtrafiken i Skåne, säger Johan Åhlander, vd, Arriva Sverige.

– Från Öresundskraft är vi glada för att ha bidragit med vår expertis om el, elanslutningar och de stora effektuttag som eldrivna fordon behöver. Det har vi gjort för bilar och fartyg och nu även bussar. Det är konkreta bidrag i omställningen till ett hållbart energi- och transportsystem och en möjlighet för oss att utveckla förmorgondagens behov, säger Anders Östlund, vd för Öresundskraft.

För den som inte är uppe tillräckligt tidigt för allra första turen före klockan fem på morgonen blir det ändå massor att se och uppleva hela dagen. Längs hela sträckan från Dalhem till Råå finns det aktiviteter och överraskningar.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första mobila tankstationen

Alla entreprenörer ska kunna dela på tanken, som dessutom är fylld med HVO – ett upplägg för framtiden hoppas parterna bakom projektet.

JCB:s svensktestade elgrävare

JCB går vidare i sin elsatsning, den minigrävare som visades upp i fjol finns nu i produktion, maskinen kommer också att visas på Entreprenad Live.

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Nytt sätt att känna smärta upptäckt

Forskare vid Karolinska institutet har upptäckt ett nytt sensoriskt organ i huden som känner av farlig retning från omgivningen. Upptäckten kan få betydelse för att förstå kronisk smärta bättre.

Succé för storpant-automaterna

Genombrott för NCC

Strax före semestrarna fick den färöiska transportministern Heðin Mortensen detonera den sprängladdning som innebar genomslaget av Eysturoy-tunnelns 11,2 kilometer långa huvudgren.

Nyhetsbrev

Bygger anläggning för kemisk återvinning

Smarta kedjehjul kan bli ny branschstandard

Renta etablerar i Uddevalla

Finska Renta fortsätter sin expansion i Sverige. Den nya depån i Uddevalla är den nionde etableringen för året och den 34:e totalt.

Nya förvärv för Norrvidinge

Norrvidinge har förvärvat entreprenadmaskindelen i Jämjö Gräv AB och åkeridelen i JMO Skog & Entreprenad.

Skanska – med bland jättarna

Skanska håller ställningarna som ett av världens största byggföretag. På den lista som sammanställts av brittiska International Construction ligger den svenska byggjätten kvar på fjortonde plats. Liksom tidigare domineras toppen av kinesiska byggare.

Solvay avyttrar polyamidverksamheten

NCC bygger bad i Burlöv

Burlöv ska få ett nytt badhus, ett projekt värt 290 miljoner kronor.

Skanska kräver säkerhetsutbildning

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Nytt samarbete för att förbättra cybersäkerheten

Säkerhetsföretaget NTT Security har tecknat ett samförståndsavtal med Europols European Cybercrime Centre, EC3.

Peab asfalterar i väst

Det blir Peab Asfalt som tar hand om underhållsbeläggningar i Åmål och Säffle under 2020.

Minskande avfallsmängder trots högkonjunktur

Avfall Sverige presenterar ny statistik över hushållsavfallet i Sverige.

1

Ska göra karta över hjärnan

Dansk fyr på glid får hjul

Startskottet för ett udda projekt har gått. – Det är mycket som kan gå snett.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Transport som tänjer gränserna

Vissa transporter är besvärligare än andra - och tyngre. Svensknorska intressen lyckades dock med hjälp av nederländska specialkunskaper flytta en 388-tons bandgrävare från Tyskland till Nordamerika.

Första gången med Bomag

Söderberg & Haak tar med sig sitt allra nyaste tillskott till Entreprenad Live – Bomags produkter kommer att finnas med på mässan.

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.437