23948sdkhjf

”Dyra tågbiljetter en myt”

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Myten om dyra biljetter får svenskarna att välja bort tåget – den kängan levererar SilverRail som låtit Novus undersöka saken.

I klimatdiskussionens spår lät SilverRail nyligen undersökningsföretaget Novus genomföra undersökningen, ”Svenskarnas inställning till tågresande”, för att reda ut vad som kan få fler att välja tåget framför bil eller flyg. Kostnaden var den klart viktigaste faktorn. Målgruppen för undersökningen var 1000 personer mellan 18 och 79 år ur den svenska allmänheten.

Över hälften av svenskarna har en positiv inställning till att välja tåget framför bil (56 procent) och flyg (55 procent). Kvinnor är mest positiva. Mest negativa är män och höginkomsttagare.

Varför är det då inte fler som faktiskt väljer tåg? Undersökningen visar att 63 procent säger att kostnaden är avgörande för inrikesresor och 48 procent anger samma skäl för resor utomlands. För resor inom Sverige anges också bristande punktlighet som en viktig faktor. 44 procent av de tillfrågade säger att ökad punktlighet skulle få dem att välja tåget oftare. Detta är intressant att sätta i relation till en studie från KTH:s Järnvägsgrupp som visar att snittpriset på inrikes tågresor är betydligt lägre än flyget. Dessutom visar statistik från Trafikverket och Flightstats att tåget har en högre punktlighet än inrikesflyget.

Frågor som enklare biljettköp, en och samma biljett över hela landet, bättre service på tågen och garanterad hjälp vid förseningar hamnar förhållandevis långt ner på prioriteringslistan i alla fall när det gäller inrikestrafiken. Bara 14 procent av de tillfrågade uppger att en biljett över hela landet skulle få dem att välja tåget oftare. Kanske lite tvärt emot vad man tror.

– Med tanke på att ett nationellt biljettsystem står högt på den politiska agendan nu, är det intressant att se att det inte tycks vara något som svenskarna efterfrågar, säger Emma Ollevik, Vice President Marketing & Portfolio på SilverRail Technologies. Hon fortsätter:

Vi har kommit långt både vad gäller digitalisering och samverkan mellan olika aktörer. Att köpa biljetter för att åka kollektivt idag är inte särskilt svårt idag. Så länge det inom Sverige vill säga.

När det gäller att välja tåget för utlandsresor blir det däremot mer betydelsefullt att enklare kunna hitta, jämföra och boka tågbiljetter på samma sätt som för flyg. 37 procent säger att det skulle få dem att välja tåget oftare vid utlandsresor. 34 procent vill kunna få hela resan på en biljett och 26 procent lyfter fler nattåg till europeiska städer som en viktig faktor för att välja tåget.

– Tåg har, och betraktas fortfarande ofta som en nationell angelägenhet till skillnad från flyget. Branschen har inte samma vana vid att samverka över landsgränserna och det saknas flera av de standarder som finns inom flyg. Trots detta finns flera samarbeten för att möjliggöra enklare bokningar internationellt och mycket är på gång.  Det har faktiskt också handlat om efterfrågan där lågprisflygen definitivt har bidragit till ett minskat intresse för tåg. Nu när det börjar vända ser vi också hur allt fler aktörer nu jobbar aktivt för att erbjuda enklare bokning ut i Europa, säger Emma Ollevik. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Nyhetsbrev

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Epiroc varslar 425

Halvvarmt uppdrag

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

NCC bygger i Rissne

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Processteknik-mässan flyttas

In memoriam Rüdiger Baunemann

Ny vd i Hybricon

Byggymnasierna rullar på i coronatider

Visst blir de praktiska övningarna lidande när byggymnasierna övergått till distansundervisning. Men genom att disponera om lektionerna och öka inslagen av rörliga filmer i undervisningen rullar det på bra för exempelvis Peabskolan i Malmö.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094