23948sdkhjf

Indiska BKT satsar stort och brett

Indiska BKT är inte rädda för att lyssna på användarna. Det har resulterat i ett produktutbud kring 2 700 olika däck avsedda för främst arbetsfordon. Europa står för drygt halva försäljningen och målet är en global marknadsandel på off roaddäck på tio procent år 2025.

München. Få av besökarna på årets Bauma missade att BKT var på plats. Såväl utanför huvudentrén som på flera strategiskt valda platser inne på mässområdet – förutom i montern förstås – liksom på någon av de cykeltaxis som svarade för persontransporter inne på mässområdet syntes den indiska däcktillverkarens logotyp.

BKT, eller Balkrishna Industries Limited, satte upp sin första däckfabrik i Indien 1987, vilket nu växt till fem. En sjätte är på väg och tanken är att den kommer att placeras i Nordamerika med tänkt produktionsstart 2021 efter en investering på cirka 100 miljoner US-dollar.

Det blir den första fabriken utanför Indien. Visserligen står Europa för mer än hälften av vår totala omsättning, men vår bedömning är att vår distributionskanal till Europa är tillräckligt snabb och effektiv för att det även i fortsättningen ska fungera bra med leveranser från Indien. Samtidigt är Amerika-regionen en växande marknad som blir allt intressantare. Därför planerar vi nu för en anläggning med en årlig produktionskapacitet kring 20 000 ton inom segmentet off highwaydäck. Tanken är att fabriken ska klara de volymer som krävs i regionen, säger Lucia Salmaso, vd för företagets europeiska verksamhet med basen i Seregno, strax utanför Milano.

Företaget har valt att koncentrera sig på olika typer av industridäck. Starten var inom lantbruket, som fortfarande är något av nyckelområde, men entreprenadmaskiner och andra terränggående fordon blir allt mer väsentliga, vilket påverkat företaget gynnsamt. Verksamheten har vuxit snabbt de senaste tio åren.

Företaget jobbar primärt med distributörer, en eller två per land.

I dag säljer vi våra produkter i ungefär 160 länder. Vi hoppas kunna nå en försäljning som överstiger en miljard US-dollar år 2020 och passera tvåmiljardersstrecket 2025. Vår bedömning är att vi har en marknadsandel på off roaddäck kring sex procent i dag, men målet är att nå upp till tio procent under prognosperioden, säger Lucia Salmaso.

förväntar hon sig bland annat en kraftigt ökad försäljning på den indiska hemmaplan som varit väldigt lågt prioriterad fram till för tre eller fyra år sedan.

Den har helt enkelt varit för stor. Dels är det svårt att göra varumärket känt på en så stor marknad, dels är det svårt att kunna leverera de enorma volymer som krävs för att vara riktigt intressant som leverantör. Därför valde vi att inledningsvis satsa på i första hand Europa.

En vändning på vår hemmaplan kom 2015 i och med att vi kunnat öka produktionskapaciteten så kraftigt. 2015 exporterade vi runt 98 procent av produktionen. I dag stannar ungefär tio procent kvar i Indien, en volym som ökar snabbt, säger Lucia Salmaso.

En del av framgången är att vi har ett väldigt brett utbud. Vi erbjuder i dag mer än 2 700 olika produkter. Det beror på att vi arbetar över hela världen i olika klimatzoner, något som innebär att vi tagit fram åtskilliga speciallösningar, även om de är avsedda för en begränsad geografisk marknad. Vår senaste större satsning lanserade vi på Bauma för tre år sedan – det handlar om däck i riktigt stora dimensioner för gruvfordon och riktigt tunga laster. 2016 hade vi med oss ett däck med ungefär 2,7 meter i diameter. I år har vi gått upp ytterligare i storlek. Vårt största däck nu är Earthmax SR 46 med en diameter på strax över tre meter. Det är 975 centimeter brett, väger 2,4 ton och är tänkt för stora tipptruckar som hanterar stora laster på besvärliga underlag.

Ett stålbältat däckhölje ska minska påfrestningar från bland annat mekaniska spänningar och skärande underlag. Samtidigt utlovas ett däckmönster som också ska stå emot slitage väl och även bidra till att svängförmågan förbättras.

Därmed kan vi säga att vi nu levererar däck som täcker in det mesta från gräsklippare till stora gruvtruckar, säger Lucia Salmaso.

BKT har funnits i Sverige sedan 2000 då företaget inledde ett samarbete med Broson Wheels. Efter några år valde det indiska företaget att använda två huvudspår för den svenska verksamheten.

Broson Wheels fortsatte med fokus på svenska bolag som tillverkar offhighway-fordon, redskap och vagnar. Därutöver fick Gripen Wheels BKT:s uppdrag att ta hand om den svenska eftermarknaden, det vill säga försäljning till gummihandeln samt maskinåterförsäljare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095