23948sdkhjf

Indiska BKT satsar stort och brett

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Indiska BKT är inte rädda för att lyssna på användarna. Det har resulterat i ett produktutbud kring 2 700 olika däck avsedda för främst arbetsfordon. Europa står för drygt halva försäljningen och målet är en global marknadsandel på off roaddäck på tio procent år 2025.

München. Få av besökarna på årets Bauma missade att BKT var på plats. Såväl utanför huvudentrén som på flera strategiskt valda platser inne på mässområdet – förutom i montern förstås – liksom på någon av de cykeltaxis som svarade för persontransporter inne på mässområdet syntes den indiska däcktillverkarens logotyp.

BKT, eller Balkrishna Industries Limited, satte upp sin första däckfabrik i Indien 1987, vilket nu växt till fem. En sjätte är på väg och tanken är att den kommer att placeras i Nordamerika med tänkt produktionsstart 2021 efter en investering på cirka 100 miljoner US-dollar.

Det blir den första fabriken utanför Indien. Visserligen står Europa för mer än hälften av vår totala omsättning, men vår bedömning är att vår distributionskanal till Europa är tillräckligt snabb och effektiv för att det även i fortsättningen ska fungera bra med leveranser från Indien. Samtidigt är Amerika-regionen en växande marknad som blir allt intressantare. Därför planerar vi nu för en anläggning med en årlig produktionskapacitet kring 20 000 ton inom segmentet off highwaydäck. Tanken är att fabriken ska klara de volymer som krävs i regionen, säger Lucia Salmaso, vd för företagets europeiska verksamhet med basen i Seregno, strax utanför Milano.

Företaget har valt att koncentrera sig på olika typer av industridäck. Starten var inom lantbruket, som fortfarande är något av nyckelområde, men entreprenadmaskiner och andra terränggående fordon blir allt mer väsentliga, vilket påverkat företaget gynnsamt. Verksamheten har vuxit snabbt de senaste tio åren.

Företaget jobbar primärt med distributörer, en eller två per land.

I dag säljer vi våra produkter i ungefär 160 länder. Vi hoppas kunna nå en försäljning som överstiger en miljard US-dollar år 2020 och passera tvåmiljardersstrecket 2025. Vår bedömning är att vi har en marknadsandel på off roaddäck kring sex procent i dag, men målet är att nå upp till tio procent under prognosperioden, säger Lucia Salmaso.

Läs också: BKT litar till egen kimrök

förväntar hon sig bland annat en kraftigt ökad försäljning på den indiska hemmaplan som varit väldigt lågt prioriterad fram till för tre eller fyra år sedan.

Den har helt enkelt varit för stor. Dels är det svårt att göra varumärket känt på en så stor marknad, dels är det svårt att kunna leverera de enorma volymer som krävs för att vara riktigt intressant som leverantör. Därför valde vi att inledningsvis satsa på i första hand Europa.

En vändning på vår hemmaplan kom 2015 i och med att vi kunnat öka produktionskapaciteten så kraftigt. 2015 exporterade vi runt 98 procent av produktionen. I dag stannar ungefär tio procent kvar i Indien, en volym som ökar snabbt, säger Lucia Salmaso.

En del av framgången är att vi har ett väldigt brett utbud. Vi erbjuder i dag mer än 2 700 olika produkter. Det beror på att vi arbetar över hela världen i olika klimatzoner, något som innebär att vi tagit fram åtskilliga speciallösningar, även om de är avsedda för en begränsad geografisk marknad. Vår senaste större satsning lanserade vi på Bauma för tre år sedan – det handlar om däck i riktigt stora dimensioner för gruvfordon och riktigt tunga laster. 2016 hade vi med oss ett däck med ungefär 2,7 meter i diameter. I år har vi gått upp ytterligare i storlek. Vårt största däck nu är Earthmax SR 46 med en diameter på strax över tre meter. Det är 975 centimeter brett, väger 2,4 ton och är tänkt för stora tipptruckar som hanterar stora laster på besvärliga underlag.

Ett stålbältat däckhölje ska minska påfrestningar från bland annat mekaniska spänningar och skärande underlag. Samtidigt utlovas ett däckmönster som också ska stå emot slitage väl och även bidra till att svängförmågan förbättras.

Därmed kan vi säga att vi nu levererar däck som täcker in det mesta från gräsklippare till stora gruvtruckar, säger Lucia Salmaso.

BKT har funnits i Sverige sedan 2000 då företaget inledde ett samarbete med Broson Wheels. Efter några år valde det indiska företaget att använda två huvudspår för den svenska verksamheten.

Broson Wheels fortsatte med fokus på svenska bolag som tillverkar offhighway-fordon, redskap och vagnar. Därutöver fick Gripen Wheels BKT:s uppdrag att ta hand om den svenska eftermarknaden, det vill säga försäljning till gummihandeln samt maskinåterförsäljare.

Mer om: Bauma 2019 | BKT | däck
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Unilever tar ytterligare steg mot cirkularitet

Nytt handelsområde i Umeå

Ballaste listan

Den svenska ballastproduktionen var rekordstor 2018, det uppger Sveriges Geologiska Undersökning (SGU).

Ny produktfamilj kvarnar - succé

Rototilts jätteinvestering

Volvo investerar i cybersäkerhet

För att stärka skyddet av uppkopplade fordon har Volvo Group Venture Capital investerat i israeliska Upstream Security som specialiserat sig på cybersäkerhet för fordon.

Nyhetsbrev

Nedgång för Volvo – men fortsatt starkt i Kina

Årets tredje kvartal innebar en märkbar nedgång för Volvo Construction Equipment med avseende på både försäljning och rörelseresultat.

Ytterligare 135 kan få gå från bruken

"Höghastighetståg kostar 400 miljarder"

Rekordstor betongleverans

1

Ny metod hittar aggressiva tumörer

Ständig förbättring för offensivt Avant

Det går bra för finska Avant Tecno. Förra året passerades för första gången omsättningen 100 miljoner euro. För att möta den ökade efterfrågan lanserade företaget i våras sin hittills största modell och räknar dessutom med att inom kort kunna öka produktionskapaciteten med 50 procent.

Sverige del i enorm kartläggning av arters dna

Han hittar brister i 3D-metallen

Fredheim firade tung tioåring

Fredheim Maskin fyllde 15 och Oktoberdagarna tio – dubbla jubileer som firades rejält i Norge, där över 50 jättemaskiner visades upp.

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Bring ersätter vägtransporter med tåg

Autonomi – eget affärsområde för Volvo

Volvo vill öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Och för att nå dit tilldelas nu verksamheten ett helt eget affärsområde.

Limträförsäljning ökar trots dämpad konjunktur

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

"Marknadens behov av den här typen av maskiner har ökat"

En nyutvecklad borrigg med dubbla stänger visades i Askersund i går – pinfärska D23x30DR ska stå pall när det ska borras i riktigt hårt svenskt berg, lovar Vermeer Viking.

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

Är vården redo för extrem fetma?

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136