23948sdkhjf

Andrahandsmarknaden för kläder ökar mer än fast fashion

| Av Peter Olofsson | Recycling | Tipsa redaktionen

Kläder har länge varit ett sätt för människor att kommunicera och förmedla personlighet, men modeindustrin innebär också en stor belastning på miljön allt eftersom konsumtionen ökat.

Andrahandsmarknaden för kläder har vuxit 21 gånger snabbare än vanliga klädbutiker under de senaste tre åren. Inom tio år beräknas andrahandsmarknaden inom klädindustrin växa 1,5 gånger snabbare än fast fashion-industrin.

Läs också: Ny rapport: Hundratals secondhand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Tidigare i år släppte thredUp (en amerikansk online-plattform för secondhandkläder) tillsammans med analysföretaget GlobalData ”The Resale Report”, en rapport som visar att 56 miljoner kvinnor handlat sina kläder på andrahandsmarknaden under år 2018. Det innebär en ökning på tolv miljoner människor jämfört med året innan. Dessutom ser det ut som att 51 procent av dem kommer att spendera ännu mer på andrahandsmarknaden inom de närmsta fem åren.

Enligt thredUp är andrahandsmarknaden god för närmare 230 miljarder kronor och värdet beräknas dubblas de kommande fem åren, till omkring 488 miljarder kronor år 2024.

- Modeindustrin jobbar i uppförsbacke. Konsumenters ökade medvetenhet om den negativa påverkan klädindustrin har på miljön, tillsammans med aktivt agerande för ett mer hållbart vardagsliv har förändrat modeindustrin avsevärt. Som svar har andrahandsmarknaden, där högkvalitativa varor säljs för en bråkdel av ursprungspriset, nått nya höjder, säger Pontus Silfverstolpe, grundare av Barnebys.

Barnebys är världens ledande sökmotor för konst, design, samlarföremål och vintage och har noga följt trenden sedan 2011. Idag är Fashion & Vintage en av de snabbast växande kategorierna på Barnebys. 

- I och med auktionsbranschens kliv in i den digitala eran har vi tydligt sett hur auktionsmarknaden utvecklats från att vara en sluten plats för en exklusiv skara till att bli en marknad för konsumenter i alla åldrar och samhällsklasser som vill ha något unikt, personligt och hållbart. Inte minst den yngre generationen, säger Pontus Silfverstolpe.

Något som är betydelsefullt är att ovannämnda rapport visar att den ökade tillväxten skett tack vare generation Y (personer födda mellan tidigt 80-tal och mitten av 90-talet) och generation Z (personer födda mellan 1995 och 2010), som konsumerar secondhand i 2,5 gånger högre utsträckning än den typiske konsumenten.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188