23948sdkhjf

Andrahandsmarknaden för kläder ökar mer än fast fashion

Kläder har länge varit ett sätt för människor att kommunicera och förmedla personlighet, men modeindustrin innebär också en stor belastning på miljön allt eftersom konsumtionen ökat.

Andrahandsmarknaden för kläder har vuxit 21 gånger snabbare än vanliga klädbutiker under de senaste tre åren. Inom tio år beräknas andrahandsmarknaden inom klädindustrin växa 1,5 gånger snabbare än fast fashion-industrin.

Tidigare i år släppte thredUp (en amerikansk online-plattform för secondhandkläder) tillsammans med analysföretaget GlobalData ”The Resale Report”, en rapport som visar att 56 miljoner kvinnor handlat sina kläder på andrahandsmarknaden under år 2018. Det innebär en ökning på tolv miljoner människor jämfört med året innan. Dessutom ser det ut som att 51 procent av dem kommer att spendera ännu mer på andrahandsmarknaden inom de närmsta fem åren.

Enligt thredUp är andrahandsmarknaden god för närmare 230 miljarder kronor och värdet beräknas dubblas de kommande fem åren, till omkring 488 miljarder kronor år 2024.

- Modeindustrin jobbar i uppförsbacke. Konsumenters ökade medvetenhet om den negativa påverkan klädindustrin har på miljön, tillsammans med aktivt agerande för ett mer hållbart vardagsliv har förändrat modeindustrin avsevärt. Som svar har andrahandsmarknaden, där högkvalitativa varor säljs för en bråkdel av ursprungspriset, nått nya höjder, säger Pontus Silfverstolpe, grundare av Barnebys.

Barnebys är världens ledande sökmotor för konst, design, samlarföremål och vintage och har noga följt trenden sedan 2011. Idag är Fashion & Vintage en av de snabbast växande kategorierna på Barnebys. 

- I och med auktionsbranschens kliv in i den digitala eran har vi tydligt sett hur auktionsmarknaden utvecklats från att vara en sluten plats för en exklusiv skara till att bli en marknad för konsumenter i alla åldrar och samhällsklasser som vill ha något unikt, personligt och hållbart. Inte minst den yngre generationen, säger Pontus Silfverstolpe.

Något som är betydelsefullt är att ovannämnda rapport visar att den ökade tillväxten skett tack vare generation Y (personer födda mellan tidigt 80-tal och mitten av 90-talet) och generation Z (personer födda mellan 1995 och 2010), som konsumerar secondhand i 2,5 gånger högre utsträckning än den typiske konsumenten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095