23948sdkhjf

MTR Express får rätt mot SJ

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

För ett år sedan anmälde MTR Express statliga SJ till Konkurrensverket – myndigheten ger MTR rätt och har nu riktat en uppmaning till regeringen att bryta SJ:s försäljningsmonopol.

Ett år efter att MTR Express anmälde SJ till Konkurrensverket kommer nu beskedet: Konkurrensverket delar MTR Express uppfattning om att den dominerande ställningen för sj.se är skadlig för en fungerande marknad och uppmanar i en särskild skrivelse regeringen att agera i frågan.

Konkurrensverket konstaterar att de problem som MTR Express har påvisat ”utgör en del av ett större marknadsproblem” och menar att det egentliga problemet är SJ:s starka ställning på tågmarknaden i kombination med dess position som den centrala försäljningskanalen. Konkurrensverket ifrågasätter därför om det utan åtgärder överhuvudtaget kan etableras bokningsplattformar som utgör effektivt konkurrenstryck mot SJ:s onlinekanaler och främjar inträde och/eller expansion på tågmarknaden, ens på längre sikt.

Konkurrensverket menar att konkurrenslagen inte är tillräcklig för att lösa problemen. Skälet till det är att även om MTR Express skulle ges tillträde till sj.se genom åläggande eller via talan i domstol skulle det inte lösa grundproblemet med SJ:s starka ställning. Konkurrensverket anser att ett tillträde till sj.se skulle riskera att cementera nuvarande marknadsstruktur eftersom sj.se är SJ:s varumärkesplattform. Därigenom finns det risk att SJ påverkar konkurrenternas villkor. Det riskerar också att hämma innovation och utveckling av konkurrerande hemsidor/bokningssidor.

Konkurrensverket förordar en förhandsreglering av biljettförsäljningen. Ett alternativ kan vara att skapa en konkurrensneutral bokningssajt med större resurser än Resrobot. Konkurrensverket ifrågasätter också om SJ då skulle få fortsätta sälja andra operatörers biljetter. Ett annat alternativ, menar Konkurrensverket, kan vara att alla operatörer åläggs skyldighet att sälja alla andras biljetter och göra sina egna biljetter tillgängliga i andras kanaler. Det är således dessa lösningar Konkurrensverket önskar att regeringen agerar på.

– Det är naturligtvis mycket positivt att Konkurrensverket, som är experter på området, inte bara delar vår uppfattning utan även konstaterar att problemet med SJ:s dominerande ställning är större än enbart frågan om MTR Express tillgång till sj.se. Att Konkurrensverket riktar en direkt skrivelse till regeringen är mycket ovanligt. Vi ser fram emot att Infrastrukturminister Tomas Eneroth gör verkstad av det löfte som hans partikamrat, Näringsminister Mikael Damberg, uttalat i riksdagen om att följa den riktning som Konkurrensverket pekar ut, säger Mats Johannesson, vd MTR Express.

Hur SJ ställer sig till saken kommer rt-forum att rapportera så fort redaktionen får ta del av deras uppfattning.

FAKTA/Konflikten mellan MTR Express och SJ

MTR Express lämnade i april 2018 in ett klagomål till Konkurrensverket kopplat till SJ:s dominerande ställning och det sätt som det statliga tågbolaget snedvrider konkurrensen. Sedan trafikstarten 2015 har MTR Express varit det enda bolag som inte har tillåtits att sälja biljetter i den marknadsdominerande kanalen sj.se. Sj.se har byggt upp sin kännedom och marknadsposition i skydd av monopol och den starka ställningen har cementerats då SJ släppt in alla andra aktörer för försäljning.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvärstopp för Göta Kanal

Idag startar den – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Convid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Nyhetsbrev

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126