23948sdkhjf

Förseningspengar automatiskt

Tågoperatörer i Sverige erbjuder ersättning om deras tåg blir försenat, förutsatt att resenären orkar engagera sig – nu kommer automatisk ersättning för resenärerna med MTR Express.

MTR Express inför som första resebolag i Sverige en automatisk förseningsersättning. I dagsläget är det ofta väldigt komplicerat att som resenär få den ersättning man är berättigad till vid förseningar. Många resebolag gör det så komplicerat som möjligt för att slippa att betala ut det kunderna har rätt till. Det har gått så långt att det nu finns företag vars hela affärsidé går ut på att hjälpa kunder att sin ersättning utbetald.

MTR Express har sedan starten strävat efter att förenkla resandet för sina kunder. Bolaget var det första tågbolaget i Sverige med sätesval och biljettlöst resande och nu tar MTR Express ännu ett kliv genom att införa automatisk förseningsersättning för sina kunder. Sedan 3 juni kommer alla kunder som blir försenade och som bokat och betalat sin egen biljett genom MTR Express hemsida eller app att automatiskt få ersättningen utbetald till sitt konto.

– På MTR Express brinner vi för att leverera en överlägsen serviceupplevelse. Vi vill i alla lägen förenkla för våra kunder och vi är övertygade om att detta är ett steg i rätt riktning. Som den punktligaste och mest innovativa aktören av alla tåg- och flygbolag på sträckan Stockholm-Göteborg ser vi det också som självklart att det är vi som bryter ny mark med kunden i fokus, säger Mats Johannesson, vd på MTR Express.

Genom att använda Trafikverkets data för ankomsttider så kommer utbetalningen initieras samma dag som förseningen uppstår och ersättningen finns på kundens konto inom 3 bankdagar efter resan. I samband med utbetalningen får kunden ett mail med information om förseningen samt vilket belopp som betalas ut. Kunder som bokat genom andra kanaler måste som tidigare kontakta MTR Express för att få sin förseningsersättning utbetald. Ersättningen är som idag i enlighet med MTR Express resevillkor som följer EU- och branschstandard.

FAKTA/Detta gäller vid förseningsersättning för MTR Express

Om tåget anländer med minst en timmes försening till målet enligt transportavtalet, har resenären rätt till följande ersättning, 60–119 minuters försening: 25 procent av det biljettpris resenären betalade för det försenade tåget samt vid minst 120 minuters försening: 50 procent av det biljettpris resenären betalade för det försenade tåget. För de som bokat sin resa via resebyrå/agent eller pendlarkort saknar MTR Express kontouppgifter. Resenären behöver därför kontakta MTR Express kundservice via mtr.se eller appen för att lämna sina kontouppgifter och få ersättningen utbetald. Detta gäller också bokningar med företagsavtal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078