23948sdkhjf

De firade första året

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Scantruck och Söderberg & Haak firade ett år som sambor med en gemensam maskinvisning. – Det har varit bra fart – lagom med folk och riktigt intressanta kunder.

Rosersberg. För ett år sedan invigde Komatsus svenska återförsäljare Söderberg & Haak och Manitous svenska generalagent Scantruck sin gemensamma anläggning i Rosersberg utanför Stockholm.

Läs också: Scantruck öppnar i Kungälv

I slutet av maj firade de två företagen ettårsjubileet med en gemensam maskinvisning under namnet ”Maskinmässa Rosersberg”, med maskiner, inbjudna kunder, förtäring med mera.

– Det har varit bra fart – lagom med folk och riktigt intressanta kunder, säger Tord Wreter, försäljningschef för Komatsu på Söderberg & Haak.

Anker Lemvig, ansvarig för Scantrucks svenska verksamhet, är också nöjd.

– För ett år sedan invigde vi anläggningen, det ville vi fira och det har gått riktigt bra.

Läs också: Scantrucks drömvärvning

Tanken är att göra evenemanget återkommande, förklarar han.

– Det ska vi absolut!

Tord Wreter är mycket nöjd med det första året i Mälardalen.

– Det har varit ett jättebra första år, vi har äntligen fått en fast punkt och ett bättre läge i stockholmsregionen, kommenterar Tord Wreter.

Läs också: Scantruck ser ljuset bortom corona

Under det gångna året har Söderberg & Haak bland annat dragit igång en påbyggnadsverkstad i Rosersberg, företagets tredje efter Staffanstorp och Kungälv.

– Nu har vi organisationen på plats, vi har också börjat landa i eftermarknaden, allt faller på plats med både service och reservdelar.

Tord Wreter lyfter också fram att täckningen nu är god över hela landet och att det finns en hel del synergier i att jobba så nära Scantruck.

– Våra maskiner konkurrerar inte med varandra, vi har i stället många gemensamma kunder.

Läs också: Manitou kablar ut nyhet

Scantruck firade ettårsjubileet med ett gäng nyheter.

Den midjestyrda teleskoplastaren MLA-T533145V+ var en av dem.

– Den kan lyfta 3,3 ton fem meter och har en steglös växellåda, kommenterar Anker Lemvig.

En prototyp har visats tidigare, nu är maskinen färdig för försäljning.

Läs också: Maskintillverkare virusstänger

– Det här är det första exemplaren men fler är på väg in, säger Anker Lemvig.

Maskinen är gjord för lantbruk, men även entreprenörer har nytta av den tror han.

– Den fungerar som en kombination av hjullastare och teleskoplastare och fungerar bra till exempel för återvinning.

Här har vi våran baby, säger Anker Lemvig om nästa nyhet.

MLT 625 75H är tänkt för lantbruk men har blivit något av en favorit hos svenska entreprenörer, förklarar han.

– Vi säljer 90 procent av den till bygg, säger Anker Lemvig.

MLT 625 75H lyfter 2,5 ton sex meter, med en motor på 75 hästkrafter. Det som fått de svenska byggarna att lystra är att maskinen har de features som efterfrågas här som standard – till exempel när det gäller bomföring och AC.

– Det nya nu är att den kan köras i 40 kilometer i timmen i stället för 30, säger Anker Lemvig.

Han konstaterar att exemplaret i Rosersberg är det första i Norden.

– Efterfrågan är så stark – vi fick hit den första.

Scantruck har också fått in Sveriges första 180 ATJ, en teleskoplastare med jib och 18-meterslift, främst tänkt för uthyrningsbranschen.

– ViI har haft den ute på test hos kund, kommenterar Anker Lemvig.

För första gången kunde Scantruck också visa Mustangmaskiner i Manitouskrud.

–  Det är första gången de visas, noterar Anker Lemvig.

Maskinerna har bytt utseende, de har också Manitoufierats på andra sätt, förklarar han.

En annan av de Manitoufierade Mustangerna är en midjestyrd teleskoplastare: 516-75H, som kan lyfta 1,6 ton fem meter och har en motor på 75 hästkrafter.

– Även den har fått Manitouspakar och den passar för både entreprenad och lantbruk, säger Anker Lemvig.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvärstopp för Göta Kanal

Idag startar den – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Convid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Nyhetsbrev

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109