23948sdkhjf

Snåriga regler – visste du detta?

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Skriftligt tillstånd för att få köra maskin? I vissa situationer krävs det faktiskt och det kan bli dyrt för den som gör fel.

Stockholm. Arbetsmiljöverkets föreskrifter reglerar både maskiner och förare och det är mycket att hålla reda på.

Läs också: Dålig koll på hantering av giftiga ämnen

Enligt föreskriften om användning av arbetsutrustning måste en maskin uppfylla de krav som ställs i maskindirektivet.

Föraren måste också hålla måttet – det ska finnas dokumentation som visar att denne har den utbildning och den praktiska erfarenhet som krävs.

Ett utbildningsbevis, diplom eller liknande räcker normalt som dokumentation.

Ibland krävs också ett så kallat yrkesbevis.

Läs också: Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

– Yrkesbevis är inget Arbetsmiljöverket föreskriver om men det kan vara ett sätt att uppfylla kraven på dokumenterade praktiska och teoretiska kunskaper om arbetsutrustning och olika maskiner i våra föreskrifter, förklarar Anders Åsén, handläggare på Arbetsmiljöverket.

En vanlig väg för att få dessa dokument är att gå via utbildningsanordnare kopplade till TYA (transportfackens yrkes– och arbetsmiljönämnd) eller BYN (byggnadsindustrins yrkesnämnd).

Utöver detta krävs inget särskilt tillstånd för att få köra en grävmaskin, en hjullastare eller liknande maskiner på en byggarbetsplats

Förser man samma maskin med gafflar och låter den arbeta på en hårdgjord yta gäller dock andra regler – då omfattas den av föreskriften om användning av truckar och då krävs ett skriftligt tillstånd utfärdat av arbetsgivaren.

Läs också: Allvarliga brister på byggarbetsplatserna

– Det gäller också andra typer av maskiner som används på det här sättet, till exempel traktorer, säger Anders Åsén.

En annan föreskrift gäller användning av lyftanordningar och lyftredskap. Den omfattar till exempel mobilkranar och även här krävs arbetsgivarens skriftliga tillstånd för att få hantera maskinen.

– Det gäller också fler än bara föraren, den som ska koppla lasten ska ha tillstånd, till och med den som ska städa hytten behöver tillstånd, säger Anders Åsén.

De skriftliga tillstånden är personliga och ska visa vilken typ av maskin, vilken utrustning och vilken typ av arbetsuppgifter det handlar om.

Läs också: Massiv insats mot kemiska risker

För ”truckarna” är arbetsplatserna ofta stationära och arbetsuppgifterna återkommande.

När det gäller lyftanordningar och lyftredskap kan det handla om nya typer av lyft på nya ställen varje dag.

Tillstånden för lyft blir därför normalt mer generella och ska gälla den eller de maskiner föraren ska arbeta med.

– Det är samma sak som gäller för ett åkeri där chauffören som arbetar med en lastbilskran ska kunna lasta och lossa många olika typer av last, till exempel timmerstockar, betongelement eller fritidsbåtar – det krävs en gedigen genomgång av alla moment för att ge föraren den kunskap som krävs för att få tillstånd att hantera en sån lyftanordning, säger Anders Åsén.

Läs också: Kemikaliejätten riskerar vite

Ansvaret vilar först och främst på arbetsgivaren som ska ha koll på att maskinerna är besiktade och att förarna har den dokumenterade kompetens som krävs, det är normalt också arbetsgivaren som ska skriva tillstånden.

Detta gäller även om ett företag går in som underentreprenör i ett projekt – det är förarens arbetsgivare som ska stå för tillståndet.

– Däremot lär det ju finnas en arbetsmiljöansvarig eller samordningsansvarig på projektet också, som bör kolla upp att inhyrda personer har den kompetens och de tillstånd som krävs, förklarar Anders Åsén.

Enligt föreskrifterna ska den samordningsansvarige ”ha rutiner för att kontrollera att de som framför truckar har tillstånd till detta från sina respektive arbetsgivare”.

Den samordningsansvarige ska också ”tillhandahålla den information som krävs för en säker truckanvändning på arbetsstället”.

I vissa fall är det dock inte arbetsgivaren utan i stället inhyraren som ska utfärda tillståndet, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller att ”Om truckföraren är inhyrd för att använda truck i inhyrarens verksamhet ska tillståndet istället utfärdas av inhyraren”.

Det är alltså inte helt glasklart och det är därför viktigt att ta reda på vad som ska utfärdas och vem som ska göra det.

– Förutsättningarna kan nog variera åtskilligt i de enskilda fallen, säger Anders Åsén. 

Vad händer då om rätt tillstånd saknas? Truckföreskrifterna är lite hårdare, om någon inte kan uppvisa tillstånd riskerar företaget sanktionsavgifter.

Summan beror på hur stort företaget är, den minsta beloppet är 15 000 kronor och det högsta 150 000 kronor.

Den som sedan fortsätter att bryta mot reglerna riskerar också vite.

Den som bryter mot reglerna gällande användande av arbetsutrustning eller de gällande lyftanordningar riskerar inte sanktionsavgifter.

– Om någon skulle bryta mot föreskrifterna på detta område kan Arbetsmiljöverket i stället göra en åtalsanmälan, säger Anders Åsén.

Nyttiga länkar:

  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter om lyftanordningar och lyftredskap hittar du här.
  • Föreskrifterna om användning av truckar (som gäller även till exempel hjullastare om de används på samma sätt) hittar du här.

FAKTATillstånd lyftanordningar

  • Arbetstagare och inhyrd personal måste ha ett skriftligt tillstånd från arbetsgivaren respektive inhyraren för att använda en maskin­driven lyftanordning.

  • Tillståndet ska visa vilka typer av lyft­anordningar, lyft­redskap och arbets­uppgifter det gäller.

Källa: Arbetsmiljöverket

FAKTATillstånd truckförare

  • Alla truckförare ska ha dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper för att få köra truck.

  • Det vanligaste sättet att få de kunskaperna är att genomgå en truckförarutbildning. Flera organisationer, både fristående och sådana som är knutna till trucktillverkare eller branscher erbjuder utbildningar.

  • Det är arbetsgivaren som har ansvaret att se till att personalen har tillräcklig kunskap för att köra truck i arbetet. Tillståndet ska vara skriftligt.

Källa: Arbetsmiljöverket

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Sulapac i partnerskap med Quadpack

Turkiskt på Tvärbanan

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Nyhetsbrev

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

Säkrare fräsning med jonisering

Genom jonisering av det finkorniga och farliga kvartsdamm som uppstår vid asfaltfräsning, bildas klumpar som är lättare att fånga upp. Tekniken, som nu används av Bomag, utlovas fånga in mer än 80 procent av de finpartiklar som tidigare spreds ut i luften och bidra till en kraftigt förbättrad arbetsmiljö.

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Tunnelbane-vd byter spår

Volvo investerar i startup-företag

Uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon hör framtiden till, enligt Volvo Group. Därför investerar nu Volvo Group Venture Capital i Autotech Ventures – en amerikansk venture capital-fond, inriktad på startup-företag i transportsektorn.

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.372