23948sdkhjf

Snåriga regler – visste du detta?

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Skriftligt tillstånd för att få köra maskin? I vissa situationer krävs det faktiskt och det kan bli dyrt för den som gör fel.

Stockholm. Arbetsmiljöverkets föreskrifter reglerar både maskiner och förare och det är mycket att hålla reda på.

Läs också: Arbetsmiljöverket skärper kontrollen

Enligt föreskriften om användning av arbetsutrustning måste en maskin uppfylla de krav som ställs i maskindirektivet.

Föraren måste också hålla måttet – det ska finnas dokumentation som visar att denne har den utbildning och den praktiska erfarenhet som krävs.

Ett utbildningsbevis, diplom eller liknande räcker normalt som dokumentation.

Ibland krävs också ett så kallat yrkesbevis.

Läs också: Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

– Yrkesbevis är inget Arbetsmiljöverket föreskriver om men det kan vara ett sätt att uppfylla kraven på dokumenterade praktiska och teoretiska kunskaper om arbetsutrustning och olika maskiner i våra föreskrifter, förklarar Anders Åsén, handläggare på Arbetsmiljöverket.

En vanlig väg för att få dessa dokument är att gå via utbildningsanordnare kopplade till TYA (transportfackens yrkes– och arbetsmiljönämnd) eller BYN (byggnadsindustrins yrkesnämnd).

Utöver detta krävs inget särskilt tillstånd för att få köra en grävmaskin, en hjullastare eller liknande maskiner på en byggarbetsplats

Förser man samma maskin med gafflar och låter den arbeta på en hårdgjord yta gäller dock andra regler – då omfattas den av föreskriften om användning av truckar och då krävs ett skriftligt tillstånd utfärdat av arbetsgivaren.

Läs också: AV förtydligar regelverket

– Det gäller också andra typer av maskiner som används på det här sättet, till exempel traktorer, säger Anders Åsén.

En annan föreskrift gäller användning av lyftanordningar och lyftredskap. Den omfattar till exempel mobilkranar och även här krävs arbetsgivarens skriftliga tillstånd för att få hantera maskinen.

– Det gäller också fler än bara föraren, den som ska koppla lasten ska ha tillstånd, till och med den som ska städa hytten behöver tillstånd, säger Anders Åsén.

De skriftliga tillstånden är personliga och ska visa vilken typ av maskin, vilken utrustning och vilken typ av arbetsuppgifter det handlar om.

Läs också: AV granskar hotell- och restaurangbranscherna

För ”truckarna” är arbetsplatserna ofta stationära och arbetsuppgifterna återkommande.

När det gäller lyftanordningar och lyftredskap kan det handla om nya typer av lyft på nya ställen varje dag.

Tillstånden för lyft blir därför normalt mer generella och ska gälla den eller de maskiner föraren ska arbeta med.

– Det är samma sak som gäller för ett åkeri där chauffören som arbetar med en lastbilskran ska kunna lasta och lossa många olika typer av last, till exempel timmerstockar, betongelement eller fritidsbåtar – det krävs en gedigen genomgång av alla moment för att ge föraren den kunskap som krävs för att få tillstånd att hantera en sån lyftanordning, säger Anders Åsén.

Läs också: Kemikaliejätten riskerar vite

Ansvaret vilar först och främst på arbetsgivaren som ska ha koll på att maskinerna är besiktade och att förarna har den dokumenterade kompetens som krävs, det är normalt också arbetsgivaren som ska skriva tillstånden.

Detta gäller även om ett företag går in som underentreprenör i ett projekt – det är förarens arbetsgivare som ska stå för tillståndet.

– Däremot lär det ju finnas en arbetsmiljöansvarig eller samordningsansvarig på projektet också, som bör kolla upp att inhyrda personer har den kompetens och de tillstånd som krävs, förklarar Anders Åsén.

Enligt föreskrifterna ska den samordningsansvarige ”ha rutiner för att kontrollera att de som framför truckar har tillstånd till detta från sina respektive arbetsgivare”.

Den samordningsansvarige ska också ”tillhandahålla den information som krävs för en säker truckanvändning på arbetsstället”.

I vissa fall är det dock inte arbetsgivaren utan i stället inhyraren som ska utfärda tillståndet, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller att ”Om truckföraren är inhyrd för att använda truck i inhyrarens verksamhet ska tillståndet istället utfärdas av inhyraren”.

Det är alltså inte helt glasklart och det är därför viktigt att ta reda på vad som ska utfärdas och vem som ska göra det.

– Förutsättningarna kan nog variera åtskilligt i de enskilda fallen, säger Anders Åsén. 

Vad händer då om rätt tillstånd saknas? Truckföreskrifterna är lite hårdare, om någon inte kan uppvisa tillstånd riskerar företaget sanktionsavgifter.

Summan beror på hur stort företaget är, den minsta beloppet är 15 000 kronor och det högsta 150 000 kronor.

Den som sedan fortsätter att bryta mot reglerna riskerar också vite.

Den som bryter mot reglerna gällande användande av arbetsutrustning eller de gällande lyftanordningar riskerar inte sanktionsavgifter.

– Om någon skulle bryta mot föreskrifterna på detta område kan Arbetsmiljöverket i stället göra en åtalsanmälan, säger Anders Åsén.

Nyttiga länkar:

  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter om lyftanordningar och lyftredskap hittar du här.
  • Föreskrifterna om användning av truckar (som gäller även till exempel hjullastare om de används på samma sätt) hittar du här.

FAKTATillstånd lyftanordningar

  • Arbetstagare och inhyrd personal måste ha ett skriftligt tillstånd från arbetsgivaren respektive inhyraren för att använda en maskin­driven lyftanordning.

  • Tillståndet ska visa vilka typer av lyft­anordningar, lyft­redskap och arbets­uppgifter det gäller.

Källa: Arbetsmiljöverket

FAKTATillstånd truckförare

  • Alla truckförare ska ha dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper för att få köra truck.

  • Det vanligaste sättet att få de kunskaperna är att genomgå en truckförarutbildning. Flera organisationer, både fristående och sådana som är knutna till trucktillverkare eller branscher erbjuder utbildningar.

  • Det är arbetsgivaren som har ansvaret att se till att personalen har tillräcklig kunskap för att köra truck i arbetet. Tillståndet ska vara skriftligt.

Källa: Arbetsmiljöverket

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Nyhetsbrev

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Byggpraktik för kvinnor

23 augusti arrangerar Riksbyggen, NCC och Arbetsförmedlingen en informationsträff för arbetslösa kvinnor i Karlstad med omnejd om möjligheten att få praktikplats på byggarbetsplatser.

Thomas Concrete Group shoppar i Tyskland

Koncernen har köpt en tysk sand- och grustäkt.

De tänker förändra mässbranschen

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Ny studie: Kolesterolläkemedel kan förebygga levercancer

Eldrivet radarpar för gruvan

Även om eldrift blir allt vanligare bland mindre maskiner är det lätt att glömma att el varit ett vanligt alternativ för stora maskiner i många år. Liebherrs 210-tonnare R9200E måste definitivt betraktas som en av de större.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Allt fler kvinnor kör lastbil

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Han blir ny hållbarhetschef på Sweco

AF majoritetsägare i Betonmast

AF Gruppen fortsätter sin uppbyggnad av entreprenadverksamhet genom förvärvet av aktiemajoriteten i Betonmast. Förvärvet görs via ett holdingbolag som ägs till 66 procent av AF Gruppen och till 34 procent av ledningen och tidigare aktieägare i Betonmast.

1

”Det är ovärderligt att få tag i rätt folk”

Peab är petnoga med vem som får köra på det stora E22-bygget i Skåne. – Det är individen bakom spakarna som betyder något.

Två plastföretag blir ett

2

Återvinningsbart - nyckelargument för PP-förpackningsindustrin

Marknaden påverkas till stora delar av orosmoln gällande hållbarhet.

1

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122