23948sdkhjf

Snåriga regler – visste du detta?

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Skriftligt tillstånd för att få köra maskin? I vissa situationer krävs det faktiskt och det kan bli dyrt för den som gör fel.

Stockholm. Arbetsmiljöverkets föreskrifter reglerar både maskiner och förare och det är mycket att hålla reda på.

Läs också: Arbetsmiljöverket skärper kontrollen

Enligt föreskriften om användning av arbetsutrustning måste en maskin uppfylla de krav som ställs i maskindirektivet.

Föraren måste också hålla måttet – det ska finnas dokumentation som visar att denne har den utbildning och den praktiska erfarenhet som krävs.

Ett utbildningsbevis, diplom eller liknande räcker normalt som dokumentation.

Ibland krävs också ett så kallat yrkesbevis.

Läs också: Efter broraset – byggstopp till nästa år

– Yrkesbevis är inget Arbetsmiljöverket föreskriver om men det kan vara ett sätt att uppfylla kraven på dokumenterade praktiska och teoretiska kunskaper om arbetsutrustning och olika maskiner i våra föreskrifter, förklarar Anders Åsén, handläggare på Arbetsmiljöverket.

En vanlig väg för att få dessa dokument är att gå via utbildningsanordnare kopplade till TYA (transportfackens yrkes– och arbetsmiljönämnd) eller BYN (byggnadsindustrins yrkesnämnd).

Utöver detta krävs inget särskilt tillstånd för att få köra en grävmaskin, en hjullastare eller liknande maskiner på en byggarbetsplats

Förser man samma maskin med gafflar och låter den arbeta på en hårdgjord yta gäller dock andra regler – då omfattas den av föreskriften om användning av truckar och då krävs ett skriftligt tillstånd utfärdat av arbetsgivaren.

Läs också: Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

– Det gäller också andra typer av maskiner som används på det här sättet, till exempel traktorer, säger Anders Åsén.

En annan föreskrift gäller användning av lyftanordningar och lyftredskap. Den omfattar till exempel mobilkranar och även här krävs arbetsgivarens skriftliga tillstånd för att få hantera maskinen.

– Det gäller också fler än bara föraren, den som ska koppla lasten ska ha tillstånd, till och med den som ska städa hytten behöver tillstånd, säger Anders Åsén.

De skriftliga tillstånden är personliga och ska visa vilken typ av maskin, vilken utrustning och vilken typ av arbetsuppgifter det handlar om.

Läs också: Var fjärde byggföretagare ser ingen framtid utan regelbrott

För ”truckarna” är arbetsplatserna ofta stationära och arbetsuppgifterna återkommande.

När det gäller lyftanordningar och lyftredskap kan det handla om nya typer av lyft på nya ställen varje dag.

Tillstånden för lyft blir därför normalt mer generella och ska gälla den eller de maskiner föraren ska arbeta med.

– Det är samma sak som gäller för ett åkeri där chauffören som arbetar med en lastbilskran ska kunna lasta och lossa många olika typer av last, till exempel timmerstockar, betongelement eller fritidsbåtar – det krävs en gedigen genomgång av alla moment för att ge föraren den kunskap som krävs för att få tillstånd att hantera en sån lyftanordning, säger Anders Åsén.

Läs också: Tillslag på flera byggarbetsplatser i landet

Ansvaret vilar först och främst på arbetsgivaren som ska ha koll på att maskinerna är besiktade och att förarna har den dokumenterade kompetens som krävs, det är normalt också arbetsgivaren som ska skriva tillstånden.

Detta gäller även om ett företag går in som underentreprenör i ett projekt – det är förarens arbetsgivare som ska stå för tillståndet.

– Däremot lär det ju finnas en arbetsmiljöansvarig eller samordningsansvarig på projektet också, som bör kolla upp att inhyrda personer har den kompetens och de tillstånd som krävs, förklarar Anders Åsén.

Enligt föreskrifterna ska den samordningsansvarige ”ha rutiner för att kontrollera att de som framför truckar har tillstånd till detta från sina respektive arbetsgivare”.

Den samordningsansvarige ska också ”tillhandahålla den information som krävs för en säker truckanvändning på arbetsstället”.

I vissa fall är det dock inte arbetsgivaren utan i stället inhyraren som ska utfärda tillståndet, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller att ”Om truckföraren är inhyrd för att använda truck i inhyrarens verksamhet ska tillståndet istället utfärdas av inhyraren”.

Det är alltså inte helt glasklart och det är därför viktigt att ta reda på vad som ska utfärdas och vem som ska göra det.

– Förutsättningarna kan nog variera åtskilligt i de enskilda fallen, säger Anders Åsén. 

Vad händer då om rätt tillstånd saknas? Truckföreskrifterna är lite hårdare, om någon inte kan uppvisa tillstånd riskerar företaget sanktionsavgifter.

Summan beror på hur stort företaget är, den minsta beloppet är 15 000 kronor och det högsta 150 000 kronor.

Den som sedan fortsätter att bryta mot reglerna riskerar också vite.

Den som bryter mot reglerna gällande användande av arbetsutrustning eller de gällande lyftanordningar riskerar inte sanktionsavgifter.

– Om någon skulle bryta mot föreskrifterna på detta område kan Arbetsmiljöverket i stället göra en åtalsanmälan, säger Anders Åsén.

Nyttiga länkar:

  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter om lyftanordningar och lyftredskap hittar du här.
  • Föreskrifterna om användning av truckar (som gäller även till exempel hjullastare om de används på samma sätt) hittar du här.

FAKTATillstånd lyftanordningar

  • Arbetstagare och inhyrd personal måste ha ett skriftligt tillstånd från arbetsgivaren respektive inhyraren för att använda en maskin­driven lyftanordning.

  • Tillståndet ska visa vilka typer av lyft­anordningar, lyft­redskap och arbets­uppgifter det gäller.

Källa: Arbetsmiljöverket

FAKTATillstånd truckförare

  • Alla truckförare ska ha dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper för att få köra truck.

  • Det vanligaste sättet att få de kunskaperna är att genomgå en truckförarutbildning. Flera organisationer, både fristående och sådana som är knutna till trucktillverkare eller branscher erbjuder utbildningar.

  • Det är arbetsgivaren som har ansvaret att se till att personalen har tillräcklig kunskap för att köra truck i arbetet. Tillståndet ska vara skriftligt.

Källa: Arbetsmiljöverket

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu
Plus

De satsar på flytande elproduktion

De flesta av dagens vindkraftverk är horisontella men startupbolaget SeaTwirl satsar istället på havsbaserade flytande vertikala vindkraftverk.

Fet fisk utan gift skyddar mot typ 2-diabetes

Om den feta fisken vi äter vore fri från miljögifter skulle den minska vår risk att utveckla typ 2-diabetes. Men miljögifterna som fisken innehåller har motsatt effekt och suddar ut skyddseffekten.

I höst är det Lidingö som gäller

Den 20–21 november arrangerar U&D och Riksorganisationen Svenskt Underhåll åter Underhållsdagarna i Stockholm.

Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Varför jobbar inte den här branschen dygnet runt? Varför är det projekten som är ”stensvåra i tid” som går bäst? Frågorna var många när entreprenadhöjdarna försökte ringa in branschens lönsamhetsproblem – och hur de kan lösas.

Ramirent får köpa Stavdal

Högt betyg för OKG

Strålsäkerhetsmyndigheten bedömer att OKG har hanterat den pågående kärnkraftsomställningen väl.

Nyhetsbrev

Forskarnas upptäckt om oordnade polymerer

Resultaten kan bana väg för utveckling av nya material från syntetiska polymerer.

Klartecken till förvärv

Myndigheten varnar: Detta är inte ett godkänt läkemedel

Läkemedelsverket går ut och varnar för annonser för en produkt som lovar för mycket.

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

Egen produktion av linerless etiketter

Ny beläggare från Ravenwood gör att Lexit Goup nu har egen linerless produktion.

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Bioplastseminarier i tre nordiska huvudstäder

Läser av ditt blod och din svett

FBI varnar för övertro

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Utmana bussförarkollegerna!

Ännu finns det tid, men snart stängs möjligheten att anmäla sig till Bussförar-SM 2019 – se till att utmana kollegerna, gör uttagningsprovet föra midnatt 21 juni.

Volvo tar täten i elracet

Volvo lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner med start 2020. På vårens Bauma gavs ett smakprov i och med att de två första utsläppsfria maskinerna – grävaren ECR25 och hjullastaren L25 – avtäcktes.

Svagt bostadsbyggande viker ytterligare

För ungefär en månad sedan beskrev Boverket ett synnerligen ansträngt läge på bostadsmarknaden – 240 av landets 290 kommuner redovisade bostadsbrist. Nu kommer nya siffror från Boverket som visar att det redan otillräckliga bostadsbyggandet faller ytterligare.

Ny kraft för optiska pincetter upptäckt

När biologiska celler studeras med optisk pincett är ett stort problem den skada som verktyget orsakar cellen. Nu har en forskare vid Göteborgs universitet upptäckt en ny typ av kraft som rejält minskar den optiska pincettens ljusanvändning.

Tidigare börs-vd blir styrelseordförande i Inficure

Nyligen tog de hem största ordern i bolagets historia. Nu får Inficure Bio en ny styrelseordförande. Lena Söderström, tidigare vd för börsnoterade Senzime, tar sig an uppdraget.

"Vi jobbar för en säkrare arbetsplats på alla sätt vi kan."

Det började med utbildning, behovet av säkerhetslösningar fick dock Nuab att bredda sitt erbjudande.

Norconsult går på djupet i Göteborg

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Dahl öppnar ännu en anläggning i Stockholm.

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113