23948sdkhjf

Tamsons växlar upp

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

INTERVJU

Rt-forum har tidigare rapporterat om de två senaste ordförandeposterna som Kristoffer Tamsons utsetts till, läs om Svensk Kollektivtrafik här eller om Mälardalsrådet här. Det var dags för en intervju tyckte redaktionen. 

Hur känns det att ha utsetts till styrelseordförande i Svensk Kollektivtrafik?

– Det känns jättekul, Svensk Kollektivtrafik är som organisation är en mycket viktig del när det gäller att samla Kollektivtrafiksverige till bra lösningar framåt. Man jobbar också med att driva fram bra villkor så att kollektivtrafiken ska kunna fungera och tjäna samhället på det sätt vi vill, säger Kristoffer Tamsons.

– Så det känns jätteroligt att ha fått det här uppdraget, här får jag tillfälle att titta på hela Sverige, allt ifrån storstadens problem och utmaningar till helt andra problem och utmaningar som många gånger är aktuella på landsbygden.

– Sedan har vi en viktig utmaning som gäller trygghet och säkerhet, det är något som är viktigt för kollektivtrafiken i hela landet.

Du är även ny ordförande i Mälardalsrådet, var tänker du om det?

– Mälrardalsrådet är vårt stora regionala samarbetsorgan när det gäller att jobba med frågor som rör infrastruktur, trafik, tillväxtfrågor just i en Stockholm-Mälardals-kontext.

– Det är ett samarbete som tjänas oss väldigt väl när det gäller att komma samman, göra rätt prioriteringar på ett bra sätt och vi försöker lägga partipolitiska låsningar åt sidan men också försöka se bortom det lokala eller kommunala intresset.

I stället försöker Mälardalsrådet ta reda på vad som på längre sikt behövs i en storregional konfekt när det gäller infrastruktur, samarbete över länsgränserna för att möjliggöra en så bra och positiv utveckling för så många som möjligt i områdena som ingår: Region Stockholm, Region Västmanland, Region Örebro län och Region Sörmland, sammanlagt 3,1 miljoner invånare, nästan en tredjedel av hela Sveriges befolkning.

– Mälardalsrådet har naturligtvis mycket med trafik att göra, men det handlar också mycket om arbetsmarknad, stadsplanering och frågor som rör forskning och utveckling samt tillväxtfrågor, säger Kristoffer Tamsons.

Regeringen säger att den ska införa ett nationellt biljettsystem för hela Sverige – vad kan du säga om den saken utifrån Svensk Kollektivtrafiks sida?

– Inte mycket, jag har förstått att den frågan sitter fast i Regeringskansliet; det gäller att först slå fast hur och på vilket sätt arbetet med att införa ett eventuellt nationellt biljettsystem och hur det ska se ut.
– Men jag ser ju framför mig att vi som organisation behöver spela och kommer att spela en viktig roll när det gäller hur man klokast utformar ett sådant nationellt biljettsystem. Där gäller det att ta hänsyn till kollektivtrafikens olika förutsättningar som faktiskt finns i olika delar av landet.

– Vi bör också titta på de initiativ som redan gjort för att utveckla och modernisera våra biljettsystem som redan pågår på många håll i Sverige, att tänka nytt och att skapa en grund för att förenkla resandet för människor.

Vilka utmaningar är viktigast för Svensk Kollektivtrafik?

– Det är tre utmaningar som är stora, säger Kristoffer Tamsons. En utmaning är alltid och återkommer i hela Sverige, det är ekonomin, att se till att vi kan göra rätt satsningar framtiden och se till att kollektivtrafiken växer på rätt sätt, till nytta för både stad och landsbygd.

– Den andra utmaningen rör mycket av trygghets och säkerhetsfrågorna som knackar på dörren i hela Sverige. Vi ser en utveckling av växande otrygghet och annat som vi vet är och kommer att vara en viktig utmaning för kollektivtrafiken i Sverige.

– Den sista utmaningen är möjligheten! Vi står inför ett stort skifte, både när det gäller elektrifieringen, automatiseringen och digitaliseringen av stora delar av vårt samhälle, inte minst inom kollektivtrafiken. Och det kommer att skapa helt andra möjligheter att erbjuda bra och smarta men också effektiva lösningar för medborgarna.

Det gäller att hantera utmaningarna och samtidigt ta vara på möjligheterna. Om det lyckas så har kollektivtrafiken en spännande resa framför sig, tror Kristoffer Tamsons.

Klokt, för det händer att det blir konstigt ibland, och extremt dyrt. Som exempelvis spårvägen Ropsten-Gåshaga brygga med den enorma överdimensionerade spårvagnsdepån vid AGA-området på Lidngö. Det var tänkt att alla spårvagnar från Spårväg city också skulle underhållas där, men det finns ingen spårförbindelse från Ropsten där Lidingöbanan slutar.

Besluten om allt detta fattades före din tid, men hur tänker ni göra i framtiden?

– Där pågår just nu ett utredningsarbete som ska ta reda på hur, och på vilket sätt, kollektivtrafiken ska och behöver utvecklas i en framväxande Norra Djurgårdsstaden. Den utredningen kommer att ge mycket av svaren, både på när och hur vi på bästa sätt både ska kunna nyttja den spårväg som byggts men också annan kollektivtrafik för att på bästa tänkbara sätt se till att få nytta av redan genomförda investeringar men också se till att göra rätt investeringar framöver.

– Jag ska inte föregå den utredningen, men det är ingen hemlighet att vi troligtvis med den färdiga utredningen som grund kommer att vilja pröva intresset för en förlängd spårvägslösning just på den sträckan i Stockholm och Lidingö.

Men det var du som drog i nödbromsen när kostnaderna för projektet tokökade, eller hur?

– Ja, det gjorde jag, det behövdes, säger Kristoffer Tamsons.

– Men det vi vet om kollektivtrafiksatsningar av det slaget är att tids nog kommer man att hitta på ett sätt att nyttja dem på ett bra och vettigt sätt. Och det är jag övertygad om att vi kommer att kunna göra också när det gäller depån på Lidingö.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Ny VD till Emballator Metal Group

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Dina vaccinationer kan samlas digitalt

Mer hållbart bränsle i skogen

80 procent mindre utsläpp av växthusgaser från drivmedel ska vara en värdefull effekt när nu Sveaskog tecknar avtal med Preem och Skoogs Bränsle om förnybart drivmedel.

Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Ny ordförande sökes

Nyhetsbrev

Live Expo – Ny mässarrangör för Easyfairs

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

Byggpraktik för kvinnor

23 augusti arrangerar Riksbyggen, NCC och Arbetsförmedlingen en informationsträff för arbetslösa kvinnor i Karlstad med omnejd om möjligheten att få praktikplats på byggarbetsplatser.

Thomas Concrete Group shoppar i Tyskland

Koncernen har köpt en tysk sand- och grustäkt.

De tänker förändra mässbranschen

Han blir ny vd för Stena Recycling

Stena Recycling Sverige får 1 september ny vd.

Ny studie: Kolesterolläkemedel kan förebygga levercancer

Eldrivet radarpar för gruvan

Även om eldrift blir allt vanligare bland mindre maskiner är det lätt att glömma att el varit ett vanligt alternativ för stora maskiner i många år. Liebherrs 210-tonnare R9200E måste definitivt betraktas som en av de större.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Allt fler kvinnor kör lastbil

Levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Han blir ny hållbarhetschef på Sweco

AF majoritetsägare i Betonmast

AF Gruppen fortsätter sin uppbyggnad av entreprenadverksamhet genom förvärvet av aktiemajoriteten i Betonmast. Förvärvet görs via ett holdingbolag som ägs till 66 procent av AF Gruppen och till 34 procent av ledningen och tidigare aktieägare i Betonmast.

1

”Det är ovärderligt att få tag i rätt folk”

Peab är petnoga med vem som får köra på det stora E22-bygget i Skåne. – Det är individen bakom spakarna som betyder något.

Två plastföretag blir ett

2

Återvinningsbart - nyckelargument för PP-förpackningsindustrin

Marknaden påverkas till stora delar av orosmoln gällande hållbarhet.

1

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104