23948sdkhjf

Stor upprustning av tunnelbanan i sommar

Nu genomförs en omfattande upprustning av Stockholms tunnelbana. Där ingår att förbättra plattformar och tunnlarnas konstruktion.

I sommar genomför SL flera arbeten som kommer att påverka tunnelbanan med glesare trafik, förlängda restider och ökad trängsel. Mest drabbade blir resenärer på Gröna linjen och i Västerort i synnerhet.

Den 13 juni stängs Gröna linjens tunnelbanestation vid Fridhemsplan. Då går upprustningen in i sin intensivaste fas och tågen på Gröna linjen kommer under perioden fram till 1 september att köra förbi stationen. Blå linjen påverkas inte, men man kan inte byta mellan Blå och Grön linje vid Fridhemsplan.

– Vi är mycket väl medvetna om att detta skapar stora störningar i vardagen för våra resenärer. Men arbetena är nödvändiga för att vi ska säkra trafiken för framtiden. Det är mest effektivt att göra dem på sommaren när kvällarna är ljusa och vädret oftast är bra. Dessutom är det färre än normalt som reser med SL under sommaren, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Gröna linjens T-banestation vid Fridhemsplan är 67 år gammal. Tunnelkonstruktioner och plattformar behöver rustas upp och det görs bullerdämpande åtgärder. Under våren 2019 har SL genomfört förberedande arbeten inför avstängningen vid Fridhemsplan. Det har gjorts visst rivningsarbete vid plattformarna och nya växlar har installerats för att kunna leda tågen förbi stationen.

– Eftersom upprustningsarbetet genomförs på ett spår i taget kommer tåg i båda riktningarna att behöva samsas på bara det ena spåret förbi Fridhemsplan. Tillsammans med de arbeten som görs på andra håll längs Gröna linjen innebär det att vi tvingas glesa ut trafiken.

Förutom arbetena vid Fridhemsplan kommer upprustningen av Söderströmsbron och förberedande arbeten för nya tunnelbanan vid Gullmarsplan att påverka trafiken på hela Gröna linjen.

Mellan 24 juni och 17 augusti är trafiken inställd på linje 19 mellan Globen och Gullmarsplan. Anledningen är att förvaltning för utbyggd tunnelbana genomför förberedande arbeten, bland annat för att bygga en hiss till den nya Blå linjen vid Gullmarsplan

Mellan den 1 juli och 12 augusti genomförs de sista etapperna med att byta ut gamla balkar på Söderströmsbron mot nya rostfria. Samtidigt byts även spåren ut. Genom detta förlängs brons livslängd med 120 år. Först stängs Röda linjen mellan Slussen och T-Centralen i två veckor, och därefter den Gröna linjen i fyra veckor. För resenärerna innebär det spårändringar, tågbyten och plattformsbyten.

– Det är tredje sommaren vi gör detta och de erfarenheter vi har från förra året är att det trots allt stök fungerade relativt väl för våra resenärer. Vi kommer att ha extra personal på stationerna för att hjälpa resenärerna tillrätta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11