23948sdkhjf

Mobilen ska hjälpa synskadade att se känslor

Med hjälp av AI har en mobiltillverkare skapat tjänsten Facing emotions som med hjälp av mobilen kamera översätter sju olika ansiktsuttryck till sju unika ljud.

Två tredjedelar av all kommunikation mellan människor är icke-verbal och våra ansiktsuttryck är nära sammankopplade med våra känslor. Samtidigt finns det en värld där andras känslouttryck inte är synliga, en värld som är vardag för blinda och personer med synnedsättning. Nu finns ny teknologi som kan hjälpa personer med synnedsättning att ”se” ett leende.

Mobiltillverkaren Huawei har skapat en tjänst som möjliggör nya användningsområden för mobilen. Med hjälp av artificiell intelligens har man skapat tjänsten Facing emotions som gör det möjligt att uppleva känslor och känslouttryck hos andra på nya sätt. Facing emotions-appen drivs med hjälp av kameran och AI-teknologi. Den inbyggda kameran och AI-teknik översätter sju olika ansiktsuttryck till sju unika ljud. Förhoppningen är att den nya tekniken kan möjliggöra nya användningsområden, bland annat underlätta för personer med synnedsättning att i realtid uppleva andra människors ansiktsuttryck och känslor.

Tjänsten fungerar som så att kameran i mobilen läser av ansiktet på mottagaren som användaren pratar med. Tjänsten identifierar därefter nyckelelement i ansiktet såsom ögon, näsa, ögonbryn och mun och framförallt elementens relation till varandra. Den inbyggda AI-tekniken i mobilen processar det identifierade uttrycket till ett fördefinierat ljud i telefonen eller i hörlurarna. Översättningen sker offline i realtid.

– Vårt arbete med Facing emotions är viktigt för att visa hur teknik blir tillgängligt för alla och hur innovativ teknik kan möjliggöra nya användningsområden som vi inte har tänkt på tidigare. Vi har intervjuat flera personer med synnedsättning som fått tillfälle att prova tjänsten och ”se” känslor och min förhoppning är att tjänsten kan förenkla användarens vardag, säger Sofia Björnerfors på Huawei Sverige.

Facing emotions utvecklades med stöd av organisationer såsom The Polish blind association. Tillsammans med organisationen har Huawei tillsatt en nyckelgrupp av testpersoner som involverades i utvecklingsfasen av tjänsten. Ett flertal personer med synnedsättning intervjuades om deras behov och därefter utvecklades en lösning utifrån gruppens önskan. Gruppens synpunkter har varit till stor hjälp vid utvecklingen av den slutgiltiga användarupplevelsen när det kommer till alltifrån funktioner, färger och ljud.

En betydande del av arbetsprocessen var ljudet som skapades av den blinde kompositören Tomasz Bilecki. Ljuden i tjänsten behövde vara korta, koncisa och enkla för att användaren enkelt ska kunna använda funktionen i vardagen utan störningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.299