23948sdkhjf

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Solna. Ett nytt hotell tar just nu form i Solna när Constrera, på Vi Invests uppdrag, bygger Sveriges första AC Marriott hotel.

Det sex våningar höga hotellet får 223 rum, till det kommer konferensrum, restaurang, gym med café och ett spa med en 11X4 meter lång pool med rejäl takhöjd –  bassängen är placerad på våning ett och den som plaskar där ska kunna titta rakt upp genom byggnaden och ut genom den sjätte våningens glastak.

Hotell- och fastighetskoncernen Vi Invest AB tog över projektet från Peab, som hade klara ritningar över det hotell de tänkt bygga på platsen.

Vi Invest gick dock ifrån föregångarens L-formade vision.

– Vi gjorde en triangel i stället, då kunde vi maximera ytan och dessutom fick vi den innergård som möjliggjorde poolen med glastak, säger Nicke Bergström, projektledare på Vi Invests dotterbolag Fastighetsbolaget Hotell Ulriksdal.

Byggentreprenören Constrera kom in i projektet sommaren 2017 och ett par månader senare sattes skopan i den grusade ytan.

– Det var en gammal parkeringsplats när vi kom, säger Jimmy Britz, platschef på Constrera.

Företaget har inga egna maskiner, de lejde därför in Rika Entreprenad som inledningsvis satte två grävmaskiner på sanering och grovschakter.

– Det var inga större föroreningar men vi har schaktat en bit ner i backen, Solna Stad/ Solna Vatten  krävde också att vi tog hand om lakvattnet så vi hade en rencontainer för det, säger Jimmy Britz.

Hotellet byggs på en mycket begränsad tomt, byggnaden upptar i stort sett hela den tillgängliga ytan och detta har påverkat arbetet.

– Vi har fått vara noga med var vi lägger material under byggets gång, kommenterar Nicke Bergström.

Marken består i stort av lera, den måste därför förstärkas med cirka 400  pålar.

Några mindre bergknallar fanns också, de fick spräckas – totalt cirka 150 kubikmeter.

– Vi kunde inte spränga – Trafikverket tillät inte det på grund av järnvägen, kommenterar Jimmy Britz.

Järnvägen – där både Arlanda Express och pendeltågen dundrar förbi –  ligger mycket nära.

– Det är cirka 25 meter till järnvägen, Trafikverket har dessutom varit tydliga med att de vill kunna bygga ut med ett spår till i framtiden – ett spår som ska fungera för höghastighetståg, säger Nicke Bergström.

Markarbetet blev därför mer omfattande än det skulle ha varit annars, pålningen blev också mer avancerad.

En del av pålarna fick snedställas eftersom både ljud- och vibrationsnivån måste hållas nere.

– Vi har jobbat i nära samverkan med Trafikverket – järnvägen måste kunna gå hela tiden, vi har också sett på hur vi slår ner pålarna så att det inte vibrerar för mycket, säger Nicke Bergström.

Vibrationer och spårläget har kontrollmätts dagligen, pålningsmaskinerna fick dessutom inte vara för höga – risken att något tippar över järnvägen måste vara noll och en nio-metersmaskin användes därför för att få ner de sex meter långa pålarna.

–  Vi har inte heller lyft något över järnvägen utan använt mobilkranar för våra egna lyft, kommenterar Nicke Bergström.

Även hotellets konstruktion har påverkats av att ha järnvägen som närmsta granne.

– Här går tåg med all möjlig last –  om en tank skulle explodera på spåret får huset inte falla ihop, vi måste också räkna med urspårningsrisken även om spåret går på en raksträcka just här, säger Nicke Bergström.

För att trygga järnvägstrafiken har byggarna dessutom spontat och förstärkt vissa delar av banvallen.

Nästgårds ligger en grundskola och byggarna har även fått hålla undan för barnaskaror på väg till och från skolan.

– Vi har haft en tät kommunikation med skolan, vi också haft extra flaggvakter, säger Jimmy Britz.

Constrera och Fastighetsbolaget Hotell Ulriksdal har arbetat i nära samverkan, Nicke Bergström konstaterar också att AC Marriott har ställt egna krav – som bitvis faktiskt varit strängare än de svenska byggnormerna.

– Till exempel har några av kraven på brandskydd överstigit de vi har i Sverige.

Det byggs många hotell i Solna, Vi Invests projekt bidrar med 223 nya rum men flera andra är under uppbyggnad också.

– Det blir 600-700 rum som tillkommer i Solna, säger Vi Invests vd Martin Hosseini  .

Vi Invest har tidigare byggt hotell i befintliga fastigheter, för egen förvaltning och med olika inriktning. Just här valde man en ny väg – nyproduktion med målet att få en global hotelljätte på kroken.

– Det har saknats en internationell aktör, säger Martin Hosseini.

Hotelljätten Marriott nappade och det hotell som öppnas nästa år, ett stenkast från Ulriksdals pendeltågsstation, blir därför ett AC Marriott.

– Vi är glada för förtroendet, säger Martin Hosseini, som också aviserar att Vi Invest har fler Marriott-hotell på gång.

Går allt enligt plan ska det nya hotellet slå upp sina portar under det första kvartalet 2020.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Constrera | Vi Invest
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Nyhetsbrev

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

Säkrare fräsning med jonisering

Genom jonisering av det finkorniga och farliga kvartsdamm som uppstår vid asfaltfräsning, bildas klumpar som är lättare att fånga upp. Tekniken, som nu används av Bomag, utlovas fånga in mer än 80 procent av de finpartiklar som tidigare spreds ut i luften och bidra till en kraftigt förbättrad arbetsmiljö.

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Tunnelbane-vd byter spår

Volvo investerar i startup-företag

Uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon hör framtiden till, enligt Volvo Group. Därför investerar nu Volvo Group Venture Capital i Autotech Ventures – en amerikansk venture capital-fond, inriktad på startup-företag i transportsektorn.

Ströman växer inom ytrengöring

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172