23948sdkhjf

Tåget – snabbare än flyget

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Att en tågresa nästan alltid är billigare än flyget är kanske ingen större nyhet – men en ny KTH-rapport visar att tåget till och med är snabbare än flyget på vissa sträckor.

Snittpriset på en tågresa ligger långt under vad en flygresa kostar. Det visar en färsk rapport från KTH:s Järnvägsgrupp där flyget jämförs med tåget på fyra storstadslinjer. Rapporten visar också att restiden med tåg är likvärdig eller bättre än med flyget på vissa linjer. Dessutom visar statistik från Trafikverket och Flightstats att tåget har en högre punktlighet än inrikesflyget.

KTH-rapporten analyserar utvecklingen av tåg- och flygtrafiken i Sverige under perioden 2010 – 2018. Eftersom tågtrafiken avreglerades år 2010 valdes detta år som utgångspunkt för analysen som omfattar fyra linjer där tåg och flyg konkurrerar: Stockholm-Göteborg; Stockholm-Malmö; Stockholm-Sundsvall; Stockholm-Umeå. Rapporten omfattar alla direkttåg och alla direktflyg på dessa linjer, oavsett operatör.

En vanlig föreställning är att flyget är billigare än tåget. I själva verket är det tvärtom. Rapporten visar också att priset på en tågresa har sänkts under perioden 2010 – 2018, både totalt sett, men även jämfört med vad en flygresa kostar.

– Faktum är att SJ har sänkt snittpriserna konstant sedan 2005 vilket har att göra med rörlig prissättning, konkurrens och ökat resande. Men givetvis kan man hitta enskilda avgångar där flyg är billigare än tåg, men rent generellt är tåget betydligt billigare än flyget på dessa sträckor. Allt fler resenärer köper sina tågbiljetter tidigt, vilket ger ett lägre pris, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

En annan föreställning är att tåget är långsamt och att flygresan går fortare. När det gäller långa avstånd stämmer det, men KTH:s Järnvägsgrupp har jämfört linjerna där snabbtåg och flyg konkurrerar. På dessa sträckor går tåget lika snabbt, eller något långsammare än flyget när resan mäts från centrum till centrum. Däremot tar flygresan betydligt mer tid från resenären. På tåget kan resenären utnyttja en stor del av restiden för att till exempel arbeta.

– En flygresenär som ska ta sig mellan Stockholm city och Göteborg city kan uppskattningsvis arbeta en dryg halvtimme. Tågresenären kan tvärtom arbeta i princip tre timmar. Flygresenären förlorade med andra ord två och en halvtimme användbar tid, jämfört med tågresenären, säger Tobbe Lundell.

Under perioden 2010 – 2018 har utbudet av både tåg och flyg ökat, men utbudet av tågresor har ökat mer den senaste tioårsperioden. Det gäller särskilt sträckan Stockholm – Göteborg, men även Stockholm – Umeå där satsningen på Botniabanan kapat restiden med flera timmar och sjufaldigat tågutbudet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Masugnsslagg i tysk cement

Eget varumärke ska stärka Olssons export

Ny Kubota har landat

Kubota KX060-5 lanseras nu i Sverige.

Empack 2020 ställs in

Mässarrangören Easyfairs väljer att ställa in Empack 2020 som skulle ha gått 30 september - 1 oktober på Kistamässan i år. – En mässa är till för att generera affärer och driva branschen framåt, säger Ola Lundqvist, Klusterchef Industri på Easyfairs.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Nyhetsbrev

Svenska Maskinmässan flyttar till 2022

Beslutet har dröjt, men nu står det klart att även Svenska Maskinmässan på Solvalla skjuts på framtiden. Eftersom arrangerande Maskinleverantörerna har premiär för sin skogsmaskinsmässa nästa år får dock entreprenadmaskinerna vänta till juni 2022.

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Epiroc varslar 425

Halvvarmt uppdrag

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

NCC bygger i Rissne

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Processteknik-mässan flyttas

In memoriam Rüdiger Baunemann

Ny vd i Hybricon

Byggymnasierna rullar på i coronatider

Visst blir de praktiska övningarna lidande när byggymnasierna övergått till distansundervisning. Men genom att disponera om lektionerna och öka inslagen av rörliga filmer i undervisningen rullar det på bra för exempelvis Peabskolan i Malmö.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Tvärstopp för Göta Kanal

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14