23948sdkhjf

Gammal järnvägsmakadam blir värdefull i vägbeläggning

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Förorenad makadam från en banvall har efter rening visat sig vara mycket väl lämpad som ballast i asfalt. Materialet har nu använts av Peab Asfalt i en beläggning som till 93,4 procent utgörs av återvunnet material.

Det stenmaterial som används vid anläggandet av banvallar måste vara av mycket hög kvalitet för att klara de stora påfrestningar det utsätts för. Materialet skulle därför kunna vara väldigt attraktivt även som återvunnet, i varje fall om det inte vore för att det i allmänhet är förorenat eftersom banvallarna besprutas för att hålla efter oönskad vegetation. Vid uppgrävning blandas den också med sand, grus och jord med inslag av kvistar, plast och geotextil.

Oftast hanteras materialet därför som förorenat avfall, vilket innebär att att det vanligtvis deponeras eller används som fyllnadsmaterial.

I samband med ombyggnad av en järnväg hamnade banvallens stenmassor vid Swerocks återvinningsanläggning i Malmö. Företagets bedömning var att stenen höll mycket hög kvalitet och till och med kunde bli en ny högvärdig råvara för asfalttillverkning.

Kontakt togs med systerföretaget Peab Asfalt som genast nappade. Stenens ursprungliga användning borgade för att den skulle hålla måttet, då återstod ”bara” att säkra kvaliteten och säkerställa att massorna rengjordes.

Lösningen blev behandling i Swerocks våtsikt, där förorenade partiklar och vätskor avskildes i flera behandlingssteg. Enligt företaget visar laboratorieanalyser att stenen blivit helt ren efter behandlingen och kunde klassas som ofarlig för människa och miljö. Den krossades till rätt storlek, kvalitetstestades och levererades till asfaltverket där asfaltmassan blandades enligt ett recept som krävdes vid ett beläggningsjobb i Lunds kommun, med resultatet att 93,4 procent utgjordes av återvunnet material.

Enligt Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab Asfalt och Swerock, visar den här typen av projekt vägen till en resurseffektiv framtid där cirkulära flöden är en självklarhet.

Vi vill hitta den bästa lösningen för varje projekt, utifrån krav på funktion, miljö och ekonomi, men också utifrån vilka råmaterial som finns att tillgå – jungfruliga och sekundära. Järnvägsmakadam blir kanske inte det nya normala, men projektet visar vad som är möjligt när vi tänker cirkulärt. Ett material som en gång har producerats för att hålla extremt hög kvalitet har återanvänts i en applikation där värdet bevaras. Med god kunskap, rätt utrustning och ambitiösa beställare kan vi nå långt.

Asfalt består, något förenklat av 95 procent sten och fem procent bindemedel. Stenmaterialet kommer vanligtvis från bergtäkter eller utgörs av restprodukter från tunnelsprängningar och andra anläggningsarbeten. Möjligheten att förvandla förorenat avfall till en högvärdig råvara måste då ses som ett synnerligen attraktivt alternativ.

2

3

Läs mer om: asfalt | återvinning | Peab Asfalt | Swerock
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare för tunga lyft

1

Nolato gör viktigt förvärv

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Nyhetsbrev

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

1

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172