23948sdkhjf

Gammal järnvägsmakadam blir värdefull i vägbeläggning

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Förorenad makadam från en banvall har efter rening visat sig vara mycket väl lämpad som ballast i asfalt. Materialet har nu använts av Peab Asfalt i en beläggning som till 93,4 procent utgörs av återvunnet material.

Det stenmaterial som används vid anläggandet av banvallar måste vara av mycket hög kvalitet för att klara de stora påfrestningar det utsätts för. Materialet skulle därför kunna vara väldigt attraktivt även som återvunnet, i varje fall om det inte vore för att det i allmänhet är förorenat eftersom banvallarna besprutas för att hålla efter oönskad vegetation. Vid uppgrävning blandas den också med sand, grus och jord med inslag av kvistar, plast och geotextil.

Oftast hanteras materialet därför som förorenat avfall, vilket innebär att att det vanligtvis deponeras eller används som fyllnadsmaterial.

I samband med ombyggnad av en järnväg hamnade banvallens stenmassor vid Swerocks återvinningsanläggning i Malmö. Företagets bedömning var att stenen höll mycket hög kvalitet och till och med kunde bli en ny högvärdig råvara för asfalttillverkning.

Kontakt togs med systerföretaget Peab Asfalt som genast nappade. Stenens ursprungliga användning borgade för att den skulle hålla måttet, då återstod ”bara” att säkra kvaliteten och säkerställa att massorna rengjordes.

Lösningen blev behandling i Swerocks våtsikt, där förorenade partiklar och vätskor avskildes i flera behandlingssteg. Enligt företaget visar laboratorieanalyser att stenen blivit helt ren efter behandlingen och kunde klassas som ofarlig för människa och miljö. Den krossades till rätt storlek, kvalitetstestades och levererades till asfaltverket där asfaltmassan blandades enligt ett recept som krävdes vid ett beläggningsjobb i Lunds kommun, med resultatet att 93,4 procent utgjordes av återvunnet material.

Enligt Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab Asfalt och Swerock, visar den här typen av projekt vägen till en resurseffektiv framtid där cirkulära flöden är en självklarhet.

Vi vill hitta den bästa lösningen för varje projekt, utifrån krav på funktion, miljö och ekonomi, men också utifrån vilka råmaterial som finns att tillgå – jungfruliga och sekundära. Järnvägsmakadam blir kanske inte det nya normala, men projektet visar vad som är möjligt när vi tänker cirkulärt. Ett material som en gång har producerats för att hålla extremt hög kvalitet har återanvänts i en applikation där värdet bevaras. Med god kunskap, rätt utrustning och ambitiösa beställare kan vi nå långt.

Asfalt består, något förenklat av 95 procent sten och fem procent bindemedel. Stenmaterialet kommer vanligtvis från bergtäkter eller utgörs av restprodukter från tunnelsprängningar och andra anläggningsarbeten. Möjligheten att förvandla förorenat avfall till en högvärdig råvara måste då ses som ett synnerligen attraktivt alternativ.

2

3

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14