23948sdkhjf

En rad brister bakom gasbussolyckan

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Det var en rad brister som låg bakom olyckan där en gasbuss expoderade vid invid Klaratunneln i Stockholm – det har en utredning av statliga forskningsinstitutet RISE slagit fast.

10 mars körde en gasbuss in i en skyddsbalk vid infarten till Klaratunneln i centrala Stockholm. Endast föraren var ombord på bussen som inte var i trafik och körde en väg som bussen inte skulle ha gjort, eftersom den här typen av bussar, en MAN ledbuss med biogastankar på taket, var alldeles för hög för Klaratunnelns maxhöjd om 3,0 meter.

Bussen råkade ut för en explosionsartad brand när den träffade skyddsbalken, föraren skadades men lyckades ta sig ur bussen och lämna brandområdet. Bussen blev totalt utbränd. Vid en tidigare olycka körde en annan gasbuss ända in tunneln och fastnade utan att det inträffade en explosion – så hur kunde det hända 10 mars, frågade sig många i branschen.

Nu har statliga forskningsinstitutet RISE genomfört en utredning som visar på en rad brister som tillsamman ledde fram till att olyckan fick ett så dramatiskt förlopp: I samband med att bussen körde ut från sin depå så hade en slang fastnat i backspegeln – detta försenade avfärden med runt 15 minuter. Därefter körde föraren fel väg av okänd anledning, han har enligt egen uppgift inte sett varningsskylten om maxhöjden 3,0 meter och dessutom samtidigt pratat med trafikledningen via en kommunikationsradio. Detta radio ska ha varit både svår att hantera samt ha dålig ljudkvalitet vilket kan ha inneburit att föraren var distraherad när han körde och därför körde fel.

Just då när han försökte mixtra med radion smällde bussen in i den stålbalk framför tunneln som ska stoppa för höga fordon från att köra in och fastna i Klaratunneln. Smällen fick en av gastankarna som ser ut som stora gasbehållare att tränga ner genom bussens innertak, gas strömmade in i bussen och antändes. Då inträffade den första branden som i sig var kraftig nog att trycka ut framrutan, sekunden efteråt antändes övriga fyra gastankarna på taket och exploderade.

Keolis, ansvarig för busstrafiken i Stockholms innerstad, har tagit del av den utredning som RISE gjort som oberoende part för att klargöra händelseförloppet samt identifiera vilka faktorer som kan ha lett fram till olyckan. I utredningsarbetet har personal i olika befattningar på Keolis inklusive föraren intervjuats. Dokumentation av rutiner för utbildning, kommunikation, skaderapportering samt information som varit tillgänglig har granskats. Undersökning har gjorts av trafikplatsen vid Klaratunnelns infart, en referensbuss har undersökts och granskats. Film och foton från media samt Keolis har granskats. En dialog om trafikplatsen har förts med Tekniska Kontoret för Infrastruktur i Stockholms kommun.

Med anledning av de faktorer som RISE identifierat i rapporten kommer Keolis genomföra följande åtgärder:

-Se över och förbättra instruktioner och utbildningsinsatser vid nyanställningar av personal. Detta arbete påbörjades redan dagarna efter olyckan den 10 mars och kommer nu att fortsätta med rapporten som underlag.

-Initiera dialog med Trafikkontoret i Stockholms stad över hur funktionaliteten på varningssystemen vid infarten till Klaratunneln kan förbättras. Trafikkontoret i Stockholms stad är väghållare vid infarten till Klaratunneln och ansvarar för signalsystem och utformning av inkörningsskydd.

-Initiera dialog med Trafikförvaltningen (SL) över hur funktionaliteten på kommunikationsutrustningen kan förbättras. Trafikförvaltningen är ansvariga för IT- och kommunikationsinfrastrukturen för busstrafiken i Region Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Det är ett måste att dela upp det på flera år"

Komplext uppdrag i Skandiahamnen

Plus

Omrörning är mycket mer än att bara blanda lite

Många industriella processer är svåra att tänka sig utan omrörning. Det finns en del att tänka på för att utnyttja omröraren optimalt.

NCC bygger för 750 miljoner

Engcon varslar

Engcon i Strömsund varslar om uppsägning. Hur många som berörs av åtgärden är i skrivande stund oklart. Enligt företaget är det vikande efterfrågan på grund av covid-19-pandemin i kombination med oklarheter kring politiska beslut som orsakat varslet.

Epiroc varslar i Sverige

Epiroc varslar 425 befattningar i Sverige om uppsägning. Orsaken är lägre global efterfrågan från gruv- och infrastrukturbolag till följd av covid-19-pandemin.

Nyhetsbrev

Epiroc varslar 425

Halvvarmt uppdrag

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

NCC bygger i Rissne

337 hyreslägenheter till Eskilstuna

Nu utvärderas medel för bergtätning

Processteknik-mässan flyttas

In memoriam Rüdiger Baunemann

Ny vd i Hybricon

Byggymnasierna rullar på i coronatider

Visst blir de praktiska övningarna lidande när byggymnasierna övergått till distansundervisning. Men genom att disponera om lektionerna och öka inslagen av rörliga filmer i undervisningen rullar det på bra för exempelvis Peabskolan i Malmö.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Det hänger på repet i Fittja

Vid fasadrenoveringar i ett miljonprogramsområde i Fittja valdes att utföra arbetet från rep, något som minskar behovet av bland annat avspärrningar och ställningsbyggande

Bra maj för bussarna

Nu rivs Sveriges första kärnkraftsverk

Mångsidig grovsorterare utlovas

Fredheim Maskin lanserar en mångsidig grovsorterare som ska passa både för entreprenörer och i täkter.

Merlo i hetluften

För den entreprenadmaskin som jobbar vid en värmekälla som genererar bortåt 700 grader ställs krav utöver de vanliga. Nöten knäcktes dock av Hüllert Maskin som i princip bytte ut allt utom stommen på den Merlo teleskoplastare som nu jobbar på Vargön Alloys smältverk i Trollhättan.

Stor satsning på återbruk av tegel

Återbruk av tegel är inget nytt, men för svensk del handlar det om väldigt liten skala. Det vill Göteborgsbaserade Brukspecialisten ändra på. Bland annat aviserar företaget starten för en anläggning som ska klara storskalig rensning av bland annat fasadtegel i höst.

Bredare bana i Linköping

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Tvärstopp för Göta Kanal

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094