23948sdkhjf

Veidekke säkrar för ny Lovöentreprenör

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Veidekke ska utföra så kallade skyddsarbeten på de två stillastående tunnelentreprenaderna på Lovön ingående i Förbifart Stockholm. Samtidigt pågår upphandlingsprocessen för den entreprenör som ska bygga färdigt tunneldelarna.

I mars beslutade Trafikverket att häva kontraktet med den entreprenör som byggde förbifartens tunneldelar på Lovön med hänvisning till att leveranserna inte uppfyllde uppsatta kvalitetskrav och att bristerna i arbetsmiljön var så stora att de betraktades som kontraktsbrott.

Nu har Veidekke fått i uppdrag att utföra så kallade skyddsarbeten ovan och under jord på de båda tunnelentreprenaderna. Därmed kortas startsträckan för den entreprenör som så småningom får uppdraget att färdigställa tunnlarna. Veidekkes uppdrag utförs på löpande räkning med en volym som företaget beräknar till ungefär 100 miljoner kronor. Beräknad tid för uppdraget är sex månader med möjlighet till viss förlängning.

I Veidekkes uppdrag ingår bland annat att slutföra förstärkningsarbeten, transportera bort massor, komplettera dokumentation och utföra asfalteringsjobb. Allt för att kunna lämna över en fungerande, säker och väl underhållen arbetsplats till den kommande entreprenören.

Arbetena går i stort ut på att underhålla och iordningställa arbetsplatsen både ovan och under jord och att säkerställa att arbetsplatsen är säker. Lösningen med en tillfällig entreprenör gör att starttiden för nästa entreprenör kan kortas, säger Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för E4 Förbifart Stockholm.

Då det varit önskvärt att påbörja skyddsarbetena snabbt har upphandlingen kunnat genomföras utan föregående annonsering i enlighet med LOU (lag om offentlig upphandling). Trafikverket tillfrågade tre entreprenörer, och Veidekke var den entreprenör som lämnade bäst pris och ett bra förslag på organisation. Veidekke kunde dessutom komma igång snabbt eftersom ett annat av företagets projekt i regionen blivit försenat, vilket frigjorde nödvändiga resurser.

Parallellt går nu även upphandlingsprocessen för återupptagandet av tunnelentreprenaderna in i en mer intensiv fas. Bland annat har Trafikverket bjudit in intresserade aktörer till ett informationsmöte 9 maj. Enligt nuvarande tidplan ska ett nytt förfrågningsunderlag skickas ut före sommaren med ambitionen att anbud ska vara inlämnade i september och klart för kontraktsskrivande kring kommande årsskifte.

Innan entreprenaderna avbröts hade arbetet främst bestått i etableringsåtgärder med tillhörande installationer samt bergarbeten i arbetstunnlar och begränsade delar av ramp- och huvudtunnlar.

Det som återstår är genomförande av bergtunnlar, bergschakt, markarbeten och betongkonstruktioner.

Fortfarande återstår drivning av ungefär 18 000 meter tunnel och hantering av cirka 2 500 000 kubikmeter bergmassor. Tunnlarna ska även kläs in med en valvkonstruktion. Därutöver ska bland annat driftutrymmen och luftschakt iordningställas.

Grundinställningen är att de kommande arbetena ska utföras inom ramen för en utförandeentreprenad, men där entreprenören ska medverka med projektering av betongkonstruktioner. Trolig ersättningsform är löpande räkning med incitament och med samverkan, enligt Trafikverkets nivå hög.

Trafikverket avser att i den kommande entreprenaden tillhandahålla resurser i form av etablering, viss utrustning för bergschaktarbeten samt funktion för masshantering av krossat berg från de två områdena vid arbetstunnelpåslagen.

Läs också om den petade entreprenörens stämning av Trafikverket.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119