23948sdkhjf

Geofencing på SL-bussarna

Geofencing ska bli standard i SL-bussarna i Region Stockholm – en teknik som bland annat gör det omöjligt för en gasbuss att köra in i en för låg tunnel.

Nu öppnas för att bussar ska få teknik för så kallad geofencing som standard i SL-trafiken. Geofencing medför bland annat att uppkopplade fordons hastighet kan styras och hindras att åka på vissa områden liksom om bussarna ska gå på el eller annat bränsle. Det kan exempelvis innebära bussar som automatiskt sänker hastigheten utanför skolor och förskolor, förhindrar felkörningar samt att bussarna blir svårare att stjäla eller använda vid terrorattacker.

Läs även: Säkrare trafik med ny teknik

– Att göra geofencing till standard i bussarna är ett viktigt steg i att göra SL-trafiken smartare och bättre. Genom att nyttja den nya teknikens möjligheter kan vi se till att både öka säkerheten, ge ekonomin en uppsida och göra klimatet till en vinnare. Detta då färre olyckor och fordonsskador samt lägre bränsleförbrukning är att vänta, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL. Han fortsätter:

– Att geofencing nu brett kan börja introduceras i SL-trafiken innebär också ett viktigt bidrag för en säkrare stad. Jag behöver bara säga Drottninggatan och Klaratunneln för att folk ska förstå hur angelägen den här tekniken är. Det här blir ett sätt att sätta stopp för den risken när det gäller våra bussar.

– Jag vill också rikta en uppmaning till övrig kollektivtrafik i Sverige, men också andra kravställare på tyngre nyttotrafik oavsett vi talar lastbilstransporter eller sophämtning, att följa vårt exempel, avslutar Kristoffer Tamsons.

FAKTA/Geofencing

Det handlar om en digital, geografisk zon där uppkopplade fordon kan styras på olika sätt. Ett slags digitalt staket som möjliggör begränsning avseende var, hur och när ett fordon kan köras. Det kan till exempel handla om att begränsa fordons hastighet eller om fordonet ska gå på bränsle eller el. Det går också att styra så att enbart behöriga fordon kan köra inom ett visst område.

I SL:s kommande upphandlingar av busstrafik likväl som i befintliga avtal tas nu höjd för att trafikoperatören ska kunna sätta in och förbereda teknik i kommande och befintliga avtal så att SL:s busstrafik då kan komma att vara uppkopplad och positionering i varje ögonblick, vilket medför att geofencing kan användas.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Sänd till en kollega

0.109