23948sdkhjf

Svindlande snöröjning

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Att Svevia ska röja snö 180 meter upp i luften är bara en detalj i mängden när företaget tar sig an ett par tekniskt avancerade landmärken.

Svevia har fått Trafikverkets uppdrag att sköta det löpande underhållet på ett par tekniskt komplicerade byggnadsverk – både Högakustenbron och Sundsvallsbron faller på företagets lott under de kommande sex åren

Läs också: Hon tar sig an klimatkalkylerna

– Inspektion och underhåll utförs enligt ett fastlagt schema. Hur ofta det görs varierar för olika delar av konstruktionen. Vi kontrollerar till exempel hängare varannan dag medan andra delar som att smörja grindar, dörrar och portar sker en gång per år, säger Magnus Skoglund, Svevia, i ett pressmeddelande.

Medelst förebyggande och avhjälpande underhåll ska brodelarna hållas i  trim och det gäller både de inre och de yttre konstruktionerna.

På utsidan innebär det till exempel broräcken, hängare och övergångskonstruktioner, på insidan handlar det bland annat om att se till att systemen för el, avfuktning, hydraulik, hissar och larmsystem fungerar.

Att hålla både pyloner och kablar snöfria är en hisnande del av uppdraget.

Läs också: "Att vi räknar hem mer än hälften av uppdragen är helt rimligt"

– Snöskottningen som sker för hand upp på pylonerna får uppmärksamhet som en av de mer spektakulära delarna i uppdraget. Men det är minst lika spännande att få se så här stora broar från insidan. Den här typen av moderna brokonstruktioner är förutom vackra landmärken också tekniskt avancerade byggnadsverk som borde kunna fascinera vem som helst inte bara en bro-nörd som jag.

Arbetet på själva vägbanan – som snöröjning, halkbekämpning och löpande underhåll – ska skötas av Trafikverkets ordinarie vägentreprenör.

– Vi har ett tätt samarbete med väghållarna som är experter på väghållning och löpande underhållsåtgärder för trafikens framkomlighet. Vårt uppdrag handlar om att sköta om själva brokonstruktionen så att den kan fortsätta fungera på ett trafiksäkert sätt även för kommande generationer.

Kontraktet började gälla den första januari och gäller fram till den sista december 2024. 

Mer om: Svevia
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Studenter reser klimatsmart

Framtidens resenärer, studenterna, reser mer klimatsmart än svensken i allmänhet – och överraskar när det gäller favoritkändis att helst resa tillsammans med.

Plus

Gunnar Schön: "Nyfiken på fler företagsköp"

Sommarens skräll i bussbranschen är utan jämförelse att Transdev tar över A Björks AB - Konkurrensverket gav grönt ljus till affären som parterna formellt avslutade den 3 september och enligt vd Gunnar Schön kan det mycket väl bli fler företagsköp framöver.

Flaskan som tar mindre plats

Valmet biosatsar i Sundsvall

Svenskt batteripaketprojekt tar fart

Klart med ny vd i Maserfrakt

Nyhetsbrev

Succé för nystartad landskapsutbildning

En nystartad utbildning för landskapsingenjörer vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala har blivit en jättesuccé. De 35 utbildningsplatserna fylldes snabbt med ytterligare 60 sökande på reservplats.

Bruket prisas för fabriksunderhåll med 5G-teknik

Var sjunde skadar sig

Praktikant dog efter arbetsolycka

CBD - rättsutveckling och förutsättningar för industrin

Reglerna kring CBD-produkter är snåriga och det gäller för industrins aktörer att noga följa utvecklingen för att hålla sig uppdaterade kring gällande rätt, skriver Advokatbyrån Calissendorff Swarting.

Plus

Han vill ge pengar till företagen

För den som vill automatisera sin verksamhet är nu rätt tid, för det finns pengar att söka. Vi har besökt konferensen Robotbaserad Automation på Elmia och lyssnat på föredrag om Robotlyftet.

Plus

Nedslag på robotkonferensen

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Allt fler efterlysta maskiner

Natten till i dag stals tre Weidemannlastare i Kungälv, enligt Larmtjänst. Det följer tyvärr en tydligt negativ trend som pekar på att maskinstölderna blir allt fler.

Vädret får skulden för höjdavvikelser

Åtskilliga maskinentreprenörer har haft problem med höjdavvikelser vid GNSS-positionering under den gångna sommaren. Problem har konstaterats med såväl Swepos Nätverks-RTK-tjänst som nätverks-RTK generellt. Det är vädrets fel konstaterar nu Lantmäteriet.

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Stor UH-affär avtalad

Nyligen avslutades en stor upphandling inom området förebyggande underhåll och tillståndskontroll.

Kartläggning visar styrkeområden inom miljöteknikexport

Quinoa-innovatör köps av sminkbolag i USA

Smidig sopskopa med sidoborste

Svevia hoppas på eldrivna sopmaskiner

Svevia har stora förhoppningar men tar det säkra före det osäkra när Sveriges första eldrivna sopsugmaskin ska testas. – Vi kör så hårt vi kan så får vi se vad den klarar av.

Skånsk sug i hårt stål

Rivstart för elektrisk gruvutrustning

Epiroc har fått något av en rivstart för sin nya generation batterielektrisk gruvutrustning. Mindre än ett år efter lanseringen har bolaget vunnit order från bland annat Finland, Australien och Kanada.

1

Missnöjd med budgeten

NCC bygger i Sundsvall

Bästa inkubatorn finns i Umeå

Välförsedd vindkraftpark

Utredning om skatt på engångsartiklar

Eson Pac säljer i Schweiz

Nordlind till Skansen

Sportkläder av återvunnen havsplast vinner pris

Tre bolag blir ett

Intensivt driftuppdrag i södra Stockholm

Stänger övertecknad emission

Dahlsten tar över Transportföretagen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149