23948sdkhjf

Rekordtillväxt för svenska drycker – tre nya producenter varje vecka

Antalet dryckesproducenter i Sverige fortsätter att öka i snabb takt. Bara under 2018 ökade branschen med 25 procent, eller med nästan tre nya producenter i veckan. Vid årsskiftet fanns närmare 700 företag i Sverige som tillverkar öl, vin eller andra alkoholhaltiga drycker.

Det framgår av Dryckesbranschrapporten för 2019, som är gjord på uppdrag av svenska dryckesproducenter, Livsmedelsföretagen och LRF. Rapporten har kartlagt samtliga producenter av alkoholhaltiga drycker i Sverige.

Under 2018 ökade antalet producenter med 147 stycken, från 550 till 697 tillverkare. Av dessa har 636 tillstånd att bedriva såväl produktion som handel.

I årets rapport ingår för första gången även företag som framställer läsk, mineralvatten, juicer och liknande. Sammantaget handlar det om 109 företag. Med dessa inräknade består den svenska dryckesbranschen i dag av 806 producenter.

– Förra året beskrev medierna en bubblande bransch, men nu är jag beredd att kalla den kokande. Det finns en entreprenörslusta som flera andra branscher kan och bör inspireras av, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Dryckesproducenterna sysselsätter över 5 000 personer, vilket innebär att produktion av drycker idag utgör en betydande del av den samlade svenska livsmedelsindustrin. I regeringens vårbudget framhålls också särskilt livsmedelsindustrins exportpotential och möjligheten att skapa sysselsättning i hela landet.

Branschen omfattar även en rad större företag, som The Absolut Company, Carlsberg, Åbro och Kopparbergs. The Absolut Companys Absolut Vodka är den enskilt största exportprodukten i den svenska livsmedelsindustrin. Hela 99 procent av produktionen går på export till ett värde av cirka fyra miljarder kronor. The Absolut Companys vd Anna Malmhake hoppas att fler producenter kan nå liknande framgångar på internationella marknader:

– Det vore bra för hela landet om Sverige får en ny exportsuccé som Absolut. Om branschen fortsätter åt det här hållet är det bara en tidsfråga. Svensk dryck präglas sedan länge av gediget hantverk, god kvalitet och hållbar produktion, vilket är precis vad dagens konsumenter efterfrågar, säger Anna Malmhake.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141