23948sdkhjf

"Det är faktiskt en revolution"

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nya kallfräsar ska hjälpa föraren att göra ett bra jobb lovar Wirtgen.

München. Wirtgen Group hade Baumas näst största monter och trots att det alltså fanns rejält med yta att breda ut sig på var det trångt mellan maskinerna – här fanns både Wirtgen, Vögele, Hamm, Kleemann och dessutom John Deere, som köpte hela Wirtgen Group 2017.

Läs också: Eldrivet radarpar för gruvan

Wirtgens vita maskiner hade ett eget område i montern och här visades bland annat en ny generation kallfräsar: W200Fi och W210Fi.

– Vi har redan sålt ett par stycken, säger Jesper Urdén på Wirtgen Sweden.

Han betraktar de nya fräsarna som en av Baumas riktiga höjdpunkter och tror att de stora svenska fräsentreprenörerna har mycket att hämta i de nya maskinerna.

– Det är faktiskt en revolution, vi har aldrig förr haft den här tekniken som ger bättre kvalitet, bättre effektivitet och där föraren får så mycket hjälp – det kommer verkligen att öka produktiviteten.

Läs också: Volvo tar täten i elracet

De nya fräsarna har fått Wirtgen Performance tracker, ett system som innebär att maskinen håller reda på det mesta.

Två scannrar läser av ytan och räknar ut hur mycket massor som krävs, hur mycket som läggs ut och hur mycket som återstår.

Alla data samlas i en rapport, som genereras automatiskt – när föraren trycker på en viss knapp, eller när maskinen befinner sig cirka fem kilometer från arbetsplatsen.

–  Det blir en exakt dokumentation, dels information som kunden kan få, dels information av värde för entreprenören – till exempel när det gäller bränsleförbrukningen, maskinval med mera, säger Mario Linnemann på Wirtgen Group.

Läs också: Smidigt och skakfritt

De två kallfräsarna har fått en ny tvåstegsväxellåda, enligt Wirtgen innebär det bland annat att maskinens användningsområde breddas.

– Man kan välja mellan att köra på ett lägre varvtal, med mindre bränsleförbrukning och klara lika mycket som man gjorde med de gamla maskinerna, eller köra lika hårt som man gjort tidigare men klara jobbet snabbare, förklarar Jesper Urdén.

Fräsarna ska hjälpa föraren att göra ett bra jobb – väljer operatören automatläge räknar maskinen ut vad som behövs och gör sedan jobbet på egen hand.

– Det går också att välja kvalitet och vilket fräsmönster man vill ha på ytan på ett enkelt sätt – sedan räknar maskinen själv ut vad som krävs och gör jobbet, säger Mario Linnemann.

Läs också: Indiska BKT satsar stort och brett

Han konstaterar att uppdrag som tidigare krävde en riktigt rutinerad förare nu kan utföras även av mindre erfarna personer.

– Men även de som är experter är hjälpta av de här systemen.

–  Maskinen talar om vad som är fel, och levererar också en lösning  – föraren får en rekommendation, förklarar Mario Linneman.

Det går också att välja mellan ecoläge och powerläge.

Läs också: Stora planer för Keestrack

Fräsarna har också ett system som ska minska vattenförbrukningen, om ytan som ska fräsas är lite smalare än den maximala bredden räknar maskinen ut att den inte behöver bevattna hela bredden.

– Det spar både vatten och kostnader, säger Mario Linnemann.

En annan finess är att taket kan sänkas med ett enkelt handgrepp, detta ska underlätta transporter men också vara fiffigt för att till exempel slippa bli bländad av solen.

Läs mer om: Bauma | Bauma 2019 | WIrtgen | Wirtgen Group
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare för tunga lyft

Nolato gör viktigt förvärv

Litet stödbehov i byggbranschen

Med drygt tre veckor kvar att söka omställningsstöd har 9 335 företag beviljats stöd om totalt drygt 663 miljoner kronor. För byggbranschen tycks dock stödbehovet vara begränsat. Knappt åtta miljoner kronor har beviljats fördelade på 226 företag.

Nolato gör förvärv inom medicinteknik

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Nyhetsbrev

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11