23948sdkhjf

Bra fart i Multidocker

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

2018 var ett rekordår för oss när vi ser till orderingången och den ökade efterfrågan. Samtidigt som vi fortsätter att växa i betydelse för våra kunder arbetar vi med stora transaktioner och våra offensiva satsningar har inneburit stora kostnader. I slutet av 2018 ökade vi dessutom insatserna för att under 2019 kunna minska kostnaderna med hjälp av skalfördelar inom tillverkning, montage, och logistik och för att bättre möta vår starka tillväxt. Tack vare våra satsningar under 2018 är vi nu väl positionerade att bygga lönsam tillväxt för framtiden, säger företagets vd Percy Österström.

Det ska förklara varför rörelseresultatet fortfarande stannar på fel sida av nollstrecket. Förlusten för förra året ökade till och med från 11,6 miljoner kronor under 2017 till 17,6 miljoner kronor.

Omsättningsmässigt ser det dock ut som om företaget lyckats med sin strategi. Enligt årsredovisningen stannade orderingången under förra året på ungefär 271 miljoner kronor, snudd på en tredubbling jämfört med 2017. Även orderboken för maskiner och driftavtal tog ett stort skutt uppåt och ökade med hela 197 miljoner kronor till 249 miljoner kronor.

En viktig del i försäljningsökningen är företagets minsta modell CH600 som lanserades för drygt ett år sedan. Resultatet lät inte vänta på sig. Företaget fick snabbt order på drygt 20 maskiner, varav den första levererades i slutet på förra året. Modellen hör till de maskiner som tillverkas i Franeker i Nederländerna, men tanken är att flytta hem produktionen till Sverige redan nu i maj.

Vi ser flera fördelar med att ha produktionen av CH600 i Norrköping. Dels är det en maskin som vi kan producera mer standardiserat, vilket gör att vi kan förbättra vidareutvecklingen av vår produktionsmodell. Genom att ha innovation och produktion på samma plats kan vi även arbeta effektivare med utvecklingen av vårt produktkoncept, till exempel fortsatt digitalisering av våra maskiner. Att vi med detta även främjar vårt lokala näringsliv ser vi som ett stort plus, säger Percy Österström.

Percy Österström har också stora förhoppningar om den nordamerikanska marknaden, bland annat såldes nyligen en av företagets näst största lasthanterare, CH1100, med beräknad leverans i slutet av året till ett värde av ungefär åtta miljoner kronor.

Den här maskinen ska lasta och lossa pråmsystem och kommer att korta ledtiderna i processerna. Nordamerika är en marknad med stor potential för Multidocker. De Cat-återförsäljare som vi samarbetar med har en ledande position i sina marknadsområden. Tack vare det ser vi en mycket starkare efterfrågan på våra lasthanterare och snabbare försäljningar inom våra marknadsområden, säger företagets regionchef i Nordamerika, Simon Österström.

Ett för företaget helt nytt spår inleddes häromveckan i Brasilien i samarbete med en av Sydamerikas största producenter av massa och papper – ett företag som redan tidigare har ungefär 15 av Multidockers lasthanterare i sin maskinpark.

Det är Multidockers brasilianska dotterbolag som åtagit sig att under de kommande fyra åren hantera all lastning och lossning av virke på ett av det brasilianska företagets bruk. I åtagandet, som beräknas sysselsätta 15 personer, ingår även att medverka till kontinuerlig utveckling av den nuvarande logistikprocessen med målet att uppnå såväl ökad kostnadseffektivitet som bättre miljö på bruket.

– Vi har hjälpt många av våra kunder med logistikoptimering, inte minst på vedgårdar. Att börja med egna entreprenader är därför ett naturligt steg i vår verksamhetsutveckling, särskilt då det är stor efterfrågan på just denna typ av tjänst, säger Percy Österström.

Enligt Philip Appelsved, Multidockers regionchef i Sydamerika, omfattar avtalet en volym på cirka 200 000 kubikmeter per månad som i varje fall inledningsvis kommer att hanteras av tre av företagets lasthanterare.

Maskinerna kommer att vara utrustade med GPS-baserad telematik för att samla in data om hur de används. Tanken är att den insamlade informationen ska ge det som behövs för att bland annat optimera hur lasthanterarna körs och därmed sänka deras bränsleförbrukning, vilket i sin tur minimerar miljöpåverkan.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104