23948sdkhjf

Bra fart i Multidocker

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

2018 var ett rekordår för oss när vi ser till orderingången och den ökade efterfrågan. Samtidigt som vi fortsätter att växa i betydelse för våra kunder arbetar vi med stora transaktioner och våra offensiva satsningar har inneburit stora kostnader. I slutet av 2018 ökade vi dessutom insatserna för att under 2019 kunna minska kostnaderna med hjälp av skalfördelar inom tillverkning, montage, och logistik och för att bättre möta vår starka tillväxt. Tack vare våra satsningar under 2018 är vi nu väl positionerade att bygga lönsam tillväxt för framtiden, säger företagets vd Percy Österström.

Det ska förklara varför rörelseresultatet fortfarande stannar på fel sida av nollstrecket. Förlusten för förra året ökade till och med från 11,6 miljoner kronor under 2017 till 17,6 miljoner kronor.

Omsättningsmässigt ser det dock ut som om företaget lyckats med sin strategi. Enligt årsredovisningen stannade orderingången under förra året på ungefär 271 miljoner kronor, snudd på en tredubbling jämfört med 2017. Även orderboken för maskiner och driftavtal tog ett stort skutt uppåt och ökade med hela 197 miljoner kronor till 249 miljoner kronor.

En viktig del i försäljningsökningen är företagets minsta modell CH600 som lanserades för drygt ett år sedan. Resultatet lät inte vänta på sig. Företaget fick snabbt order på drygt 20 maskiner, varav den första levererades i slutet på förra året. Modellen hör till de maskiner som tillverkas i Franeker i Nederländerna, men tanken är att flytta hem produktionen till Sverige redan nu i maj.

Vi ser flera fördelar med att ha produktionen av CH600 i Norrköping. Dels är det en maskin som vi kan producera mer standardiserat, vilket gör att vi kan förbättra vidareutvecklingen av vår produktionsmodell. Genom att ha innovation och produktion på samma plats kan vi även arbeta effektivare med utvecklingen av vårt produktkoncept, till exempel fortsatt digitalisering av våra maskiner. Att vi med detta även främjar vårt lokala näringsliv ser vi som ett stort plus, säger Percy Österström.

Percy Österström har också stora förhoppningar om den nordamerikanska marknaden, bland annat såldes nyligen en av företagets näst största lasthanterare, CH1100, med beräknad leverans i slutet av året till ett värde av ungefär åtta miljoner kronor.

Den här maskinen ska lasta och lossa pråmsystem och kommer att korta ledtiderna i processerna. Nordamerika är en marknad med stor potential för Multidocker. De Cat-återförsäljare som vi samarbetar med har en ledande position i sina marknadsområden. Tack vare det ser vi en mycket starkare efterfrågan på våra lasthanterare och snabbare försäljningar inom våra marknadsområden, säger företagets regionchef i Nordamerika, Simon Österström.

Ett för företaget helt nytt spår inleddes häromveckan i Brasilien i samarbete med en av Sydamerikas största producenter av massa och papper – ett företag som redan tidigare har ungefär 15 av Multidockers lasthanterare i sin maskinpark.

Det är Multidockers brasilianska dotterbolag som åtagit sig att under de kommande fyra åren hantera all lastning och lossning av virke på ett av det brasilianska företagets bruk. I åtagandet, som beräknas sysselsätta 15 personer, ingår även att medverka till kontinuerlig utveckling av den nuvarande logistikprocessen med målet att uppnå såväl ökad kostnadseffektivitet som bättre miljö på bruket.

– Vi har hjälpt många av våra kunder med logistikoptimering, inte minst på vedgårdar. Att börja med egna entreprenader är därför ett naturligt steg i vår verksamhetsutveckling, särskilt då det är stor efterfrågan på just denna typ av tjänst, säger Percy Österström.

Enligt Philip Appelsved, Multidockers regionchef i Sydamerika, omfattar avtalet en volym på cirka 200 000 kubikmeter per månad som i varje fall inledningsvis kommer att hanteras av tre av företagets lasthanterare.

Maskinerna kommer att vara utrustade med GPS-baserad telematik för att samla in data om hur de används. Tanken är att den insamlade informationen ska ge det som behövs för att bland annat optimera hur lasthanterarna körs och därmed sänka deras bränsleförbrukning, vilket i sin tur minimerar miljöpåverkan.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Iveco och Daf i samma Malmöstall

Nordic Truckcenter köper Ivecos verksamhet i Malmö och blir 1 november såväl auktoriserad återförsäljare som serviceverkstad för Ivecos hela modellprogram – från 3,5-tons transportbilar upp till tunga lastbilar.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Ledare: Våga lätta på gasen

Busstorget till Bålsta!

Nyhetsbrev

De förstärker Bellmans styrelse

Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen

– Sveriges läkare har fått nog. Läkarförbundet anmäler Sverige till EU-kommissionen, säger förbundets ordförande Heidi Stensmyren. Det är de dåliga möjligheterna till fortbildning som ligger till grund för anmälan.

19 dog i septembertrafiken

KS först med ny cancerbehandling

Hon tar över den fordonsstrategiska ratten

1

Längsta direktflygningen testas

Lockar med tåg till norrsken

Är vården redo för extrem fetma?

Pappersbaserad tub snart på marknaden

Muggar högklassig råvara

Årslång nolla i Nokians olycksstatistik

I september i år konstaterade företagsledningen på Nokian Heavy Tyres att företaget klarat sig ett helt år utan att det skett en enda arbetsplatsolycka som lett till frånvaro.

Stora Enso lanserar kartongtuben

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Plats för lek ska lyfta bostadsområde

Hinderbanor, studsmattor, kickbike- och parkourbanor är bara några av de attraktioner som ska locka barn och ungdomar till den jättelika lekplats som ska stå klar till sommaren i Landskrona.

Plus

De skådar in i kristallkulan

Vi har besökt PiiA Summit och spanat in vad som händer i forskningsfronten inom processindustrins arbete med IT och automation.

Ökad materialåtervinning vid kraftvärmeverk

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Novemberkåsan rullar in hos Volvo

Häftiga högar, tunnlar och hopp. Det är en del av de svårigheter som kommer att möta deltagarna i Novemberkåsan, precis framför läktaren på Volvo CE:s demofält i Eskilstuna. Ambitionen är att kunna leverera en av de mest underhållande sträckorna i årets tävling.

Genombrott för vit opak PET

Rosling ger namn åt nytt folkhälsocenter i USA

Tunnelbanan tidigareläggs

”Lysande” sa Svevia

1

Krönika: Den här stan är stor nog för oss båda

Studie: Ökad överlevnad vid obotlig bröstcancer

Clemens till Stockholmsmässan

Bredd och spets lockade nya bossen

Varierade emojis

Växtlighet får plats i nytt bostadsområde

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Bukfetma farligare för kvinnor än män

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.281