23948sdkhjf

Smidigt och skakfritt

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En delad oscillationsvals var stjärnan i Hamms hörn av Wirtgen Groups jättemonter – en innovation företaget arbetat både hårt och länge med.

München.  Hamm har haft oscillerande vältar i många år och delade valsar har funnits länge på vibrationsvältarna.

Läs också: Eldrivet radarpar för gruvan

Drömmen om att sätta oscillationstekniken i en delad vals var dock länge svår att uppfylla.

Hamm har dock inte gett upp, arbetet har varit intensivt och efter många fälttester anser man sig nu vara i mål.

– Vi är helt ensamma om den här lösningen, säger Christian Lang på Wirtgen Group.

På Bauma visade Wirtgen Group den nya välten, som än så länge finns i två modeller: DV+90iVS-OS, och DV+70iVS-OS.

Läs också: Volvo tar täten i elracet

Varje trumdel har fått en egen oscillationsenhet och i mitten sitter ett elektrohydrauliskt system som ska synkronisera oscillationen.

– Det som tog tid var att få till just den synkroniseringen, förklarar Christian Lang.

Han anser att det finns många fördelar med att kombinera de två teknikerna.

– Det blir högre kvalitet, man undviker sprickor och slipper också fösa materialet framför sig.

Läs också: Indiska BKT satsar stort och brett

Föraren ska enkelt kunna hantera välten, lovar han.

–  Det är precis som att köra en vält utan delad oscillation – det är inget som måste ställas in och allt går automatiskt. 

Oscillation innebär att två så kallade imbalanser roterar mot varandra i trumman, på ett synkroniserat sätt.

Detta ska göra att valsen varken hoppar eller skakar, tekniken ska vara skonsammare mot både underlaget och omgivningen och också kunna utföras i lägre temperaturer.

Läs också: Stora planer för Keestrack

– Det blir också ett mycket jämnt och bra resultat, säger Christian Lang.

Den delade trumman ska vara användbar till exempel när det ska vältas till exempel i kurvor och rondeller.

– Risken för sprickor i asfalten blir mycket mindre.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tekniska framsteg i fokus

PulPac vill öka takten

PulPac har fyllt på kassan i en ny finansieringsrunda.

Paptic lanseras på bred front

Förödande kreditrestriktioner

De senaste årens kreditrestriktioner har lett till ett historiskt ras för bostadsbyggandet och minskat BNP-tillväxten med cirka en procentenhet för hela riket. Den slutsatsen dras i en marknadsrapport som just presenterats av Veidekke.

Svevias snöröjningsprojekt förfinas

Volvo fortsätter investera i autonom mobilitet

För att stå väl förberett inför en framtid med kraftigt ökade inslag av självkörande fordon och maskiner vill Volvo säkra tillgången till säkerhetscertifierad programvara för autonoma system. Därför investerar koncernen nu i det amerikanska programvaruföretaget Apex A1.

Nyhetsbrev

Satsar på tillverkning av bioplast

Eldrift nära i tunga anläggningsfordon

Det finns en stor långsiktig potential för eldrivna tunga lastbilar inom regionala transporter och anläggningstransporter. Det menar Volvo Lastvagnar som därför utvecklat ett par konceptlastbilar som ska testköras av utvalda kunder i Europa.

De ropade hem mustaschmaskinen

Byggstart för efterlängtad bro

Efter en försening på mer än fem år har byggandet av Skurubron äntligen kommit igång. Dagens bågbro från 1915 och tvillingbron från 1950-talet är inte dimensionerade för dagens trafikmängder och den nya bron är efterlängtad i snabbt växande Värmdö och Nacka.

Utvecklar sensorer i förband med gel som bakterier äter

Tråd- och batterilösa sensorer i förband som tidigt kan upptäckta sårinfektioner. Javier Sotres, forskare vid Malmö universitet, har beviljats medel för att förverkliga idén om en enkel metod att övervaka sår i hemmet.

De ska bygga ställning åt gruvjätten

MVB bygger butik

Chefsrockad när Sweco satsar internationellt

Plus

Exklusiv intervju: Killen som har koll på miljarderna

Vi har tidigare skrivit om 7,5 miljarders projektet där SCA investerar i bland annat en ny pappersmaskin vid bruket i Obbola. Nu har vi gjort en intervju med projektdirektör Per Strand för att få veta hur man genomför ett projekt av den här omfattningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

De delar på 10 miljoner kronor

Säkrare fräsning med jonisering

Genom jonisering av det finkorniga och farliga kvartsdamm som uppstår vid asfaltfräsning, bildas klumpar som är lättare att fånga upp. Tekniken, som nu används av Bomag, utlovas fånga in mer än 80 procent av de finpartiklar som tidigare spreds ut i luften och bidra till en kraftigt förbättrad arbetsmiljö.

Peab-grundarens stiftelse ger 22 miljoner till life science

Ny matfilm tar upp konkurrensen med PVC

Tunnelbane-vd byter spår

Volvo investerar i startup-företag

Uppkopplade, självkörande och elektrifierade fordon hör framtiden till, enligt Volvo Group. Därför investerar nu Volvo Group Venture Capital i Autotech Ventures – en amerikansk venture capital-fond, inriktad på startup-företag i transportsektorn.

Ströman växer inom ytrengöring

MVB bygger för 123 miljoner kronor

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Han ska sälja Hitachi i norr

Sundström ett finskt Lejon

Förseningar kostar miljarder

Norwegian säljer dotterbolag

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197