23948sdkhjf

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

Gunnar Svensson är konsultbolaget Tyréns specialist på hydrauliska datorsimuleringar. Tillsammans med sina medarbetare översvämmar han dagligen virtuellt städer av olika storlek och utformning över hela landet. Med hjälp av datorer och speciella programvaror simuleras vad som händer i autentiska stadsmiljöer vid massiva skyfall – en kunskap som blir allt mer betydelsefull av flera skäl.

För närvarande byggs det mycket i våra städer. Städerna expanderar inte bara utåt, utan de flesta städer har ambitionen att förtäta sin bebyggelse. När städerna förtätas skapas det allt fler hårda ytor av asfalt och betong, vilket leder vattnet ner i lågpunkter och källare, säger han, men lyfter fram ytterligare en väl så väsentlig anledning.

Klimatförändringarna ger fler och kraftigare skyfall. Det bör alla kommuner förbereda sig på.

Beväpnad med statistik från försäkringsbolagen ger Gunnar Svensson en bild av dagens situation som kan te sig rätt skrämmande och i varje fall leda till viss eftertanke.

166 kommuner i Sverige har drabbats av skyfall de senaste tio åren. Värst var skyfallssommaren 2014 då försäkringsbolagen registrerade 18 000 skyfallsrelaterade vattenskador till en kostnad kring 900 miljoner kronor.

Det är bara att vänja sig. Och ta konsekvenserna, säger Gunnar Svensson.

Enligt försäkringsbolagen orsakar översvämningar årligen i snitt 3 000 skador, till en kostnad på omkring 300 miljoner kronor. Oftast är anledningen plötsliga skyfall, som under den sista dagen i augusti 2014, då det föll 120 millimeter regn på sex timmar över centrala Malmö. De omfattande skadorna som följde kostade 600 miljoner kronor.

Ännu värre var det i Köpenhamn 2011. Där föll 150 millimeter regn på två timmar – en regnmängd som motsvarar tre sommarmånaders normalregn.

Till grund för bland annat dimensioneringen av de översvämningsskydd som finns i våra tätorter finns ett lika klassiskt som enkelt begrepp; regnoväders periodicitet eller återkomsttider. Ett så kallat 10-årsregn, med mycket stora vattenmängder, inträffar sannolikt en gång vart tionde år. Ett 100-årsregn ska då, enligt samma princip, inte slå till mer än en gång per sekel. Helt klart är dock att den gamla sanningen inte gäller längre.

Om vi tar Köpenhamn som exempel har staden under de senaste sju åren drabbats av tre skyfall så stora att de i teorin borde inträffat under var sitt sekel. Våra vatten- och avloppssystem är inte dimensionerade för de kraftiga regn vi ser i dag, utan som mest för 10-årsregn, säger Gunnar Svensson.

Kombinationen av de allt häftigare skyfallen och att det numera finns allt färre ställen för vattnet att rinna undan i storstäderna bådar inte gott för framtiden. Men Gunnar Svensson är övertygad om att de data som erhålls med hjälp av datorsimuleringarna kan ge värdefulla pusselbitar som i förlängningen kan minska skadeverkningarna betydligt.

Datorsimuleringen ger en bild av hur regnvattnet rinner undan, var det samlas och hur djupt det blir på olika håll. I det korta perspektivet kan informationen hjälpa kommunen att kartlägga de utryckningsvägar som kan användas av till exempel utryckningsfordon vid skyfall. I det längre perspektivet handlar det förstås om hur städerna bör planeras; vilka områden som bör undvikas för ny bebyggelse och vilka grönområden som bör bevaras och utvecklas för att klara uppgiften att samla och lagra stora vattenmängder.

Gunnar Svensson skulle gärna se fler inslag av öppen dagvattenhantering, till exempel dammar och kanaler som kan ta emot regnet. Dels innebär det att vattenflödena går långsammare, dels kan det öppna vattnet göra stadsmiljöerna vackrare och mer rogivande.

– För att våra städer ska klara skyfall bör vi skapa multifunktionella grönområden som fungerar både för rekreation och som kritisk infrastruktur, säger Gunnar Svensson.

De avgörande besluten fattas i slutändan hos kommunerna, som genom planmonopolet styr användningen av mark- och vattenområden. Gunnar Svensson befarar dock att framför allt mindre kommuner saknar såväl de resurser som de kunskaper som krävs för att hantera ett förändrat klimat.

– Och missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra, säger Gunnar Svensson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första mobila tankstationen

Alla entreprenörer ska kunna dela på tanken, som dessutom är fylld med HVO – ett upplägg för framtiden hoppas parterna bakom projektet.

JCB:s svensktestade elgrävare

JCB går vidare i sin elsatsning, den minigrävare som visades upp i fjol finns nu i produktion, maskinen kommer också att visas på Entreprenad Live.

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Nytt sätt att känna smärta upptäckt

Forskare vid Karolinska institutet har upptäckt ett nytt sensoriskt organ i huden som känner av farlig retning från omgivningen. Upptäckten kan få betydelse för att förstå kronisk smärta bättre.

Succé för storpant-automaterna

Genombrott för NCC

Strax före semestrarna fick den färöiska transportministern Heðin Mortensen detonera den sprängladdning som innebar genomslaget av Eysturoy-tunnelns 11,2 kilometer långa huvudgren.

Nyhetsbrev

Bygger anläggning för kemisk återvinning

Smarta kedjehjul kan bli ny branschstandard

Renta etablerar i Uddevalla

Finska Renta fortsätter sin expansion i Sverige. Den nya depån i Uddevalla är den nionde etableringen för året och den 34:e totalt.

Nya förvärv för Norrvidinge

Norrvidinge har förvärvat entreprenadmaskindelen i Jämjö Gräv AB och åkeridelen i JMO Skog & Entreprenad.

Skanska – med bland jättarna

Skanska håller ställningarna som ett av världens största byggföretag. På den lista som sammanställts av brittiska International Construction ligger den svenska byggjätten kvar på fjortonde plats. Liksom tidigare domineras toppen av kinesiska byggare.

Solvay avyttrar polyamidverksamheten

NCC bygger bad i Burlöv

Burlöv ska få ett nytt badhus, ett projekt värt 290 miljoner kronor.

Skanska kräver säkerhetsutbildning

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Nytt samarbete för att förbättra cybersäkerheten

Säkerhetsföretaget NTT Security har tecknat ett samförståndsavtal med Europols European Cybercrime Centre, EC3.

Peab asfalterar i väst

Det blir Peab Asfalt som tar hand om underhållsbeläggningar i Åmål och Säffle under 2020.

Minskande avfallsmängder trots högkonjunktur

Avfall Sverige presenterar ny statistik över hushållsavfallet i Sverige.

1

Ska göra karta över hjärnan

Dansk fyr på glid får hjul

Startskottet för ett udda projekt har gått. – Det är mycket som kan gå snett.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Santa Maria skrotar konservburken

Transport som tänjer gränserna

Vissa transporter är besvärligare än andra - och tyngre. Svensknorska intressen lyckades dock med hjälp av nederländska specialkunskaper flytta en 388-tons bandgrävare från Tyskland till Nordamerika.

Första gången med Bomag

Söderberg & Haak tar med sig sitt allra nyaste tillskott till Entreprenad Live – Bomags produkter kommer att finnas med på mässan.

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Adidas tar täten med ny doja

Hittade orsak till ALS-symptom hos spädbarn

Prestigepris till svensk Alzheimerforskare

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141